May 2, 2003
Nu har jag pulat och donat, kollat vad för värde potentiometern som levererades till processorfläkten.
Trots att jag har en pot med samma värde funkar det inte, när jag kopplar in en av dom jag skaffat så ligger "varvtalsregleringen" på ca 2mm av varvet.
Med andra ord så använder den väääääldigt liten del av skalan innan fläkten stannar/ får för högt motstånd.
Tips på värde och vilken typ av potentiometer mottages tacksamt!
//Tobbe
March 20, 2003
http://www.elfa.se/elfa-bin/sh.....012586.htm
har för mig att jag har 100 ohm (sitter inte hemma så jag kan dubbelkolla)
March 20, 2003
Kamelryttarn wrote: Potentiometrar är i allmänhet för klena för att styra fläktar med... Du måste ha en reostat. :bok:
Var det inte vi som hade denna diskussionen för ca 6 månader sen? Jag hade redan då kört alla mina fläktar med ovanstående potentiometer ett antal månader.
Lägg ner din skrämselpropaganda.
May 2, 2003
Pim_ wrote: [quote=Kamelryttarn]Potentiometrar är i allmänhet för klena för att styra fläktar med... Du måste ha en reostat. :bok:
Var det inte vi som hade denna diskussionen för ca 6 månader sen? Jag hade redan då kört alla mina fläktar med ovanstående potentiometer ett antal månader.
Hmm...han har väl förvisso rätt i att de inte är så effekttåliga.
Men teori och praktik är inte alltid det samma, livslängden borde inte bli den samma + att risken för att dom brinner upp om fläkten stannar är nog betydligt större...men priset är en övervägande faktor.
Hade du 100ohm på dina pottar eller?
Räknade lite på det nu och 100 låter iofs rätt rimligt.
Finns det ngn möjlighet att montera "dina" pottar i panel så man kommer åt dom utifrån?
//Tobbe
December 19, 2002
Pim_ wrote: [quote=Kamelryttarn]Potentiometrar är i allmänhet för klena för att styra fläktar med... Du måste ha en reostat. :bok:
Det finns 2 sätt att göra saker på. Rätt sätt (ordentligt), och det snåla underdimensionerade tattar-sättet. Välj själv 😉
May 2, 2003
Kamelryttarn wrote: [quote=Pim_][quote=Kamelryttarn]Potentiometrar är i allmänhet för klena för att styra fläktar med... Du måste ha en reostat. :bok:
Det finns 2 sätt att göra saker på. Rätt sätt (ordentligt), och det snåla underdimensionerade tattar-sättet. Välj själv 😉
Eller helt enkelt köpa en färdig för 149:- på Gtek...
Så om du sitter inne på ngt tips om en pott som klarar mina krav, för mindre stålar än 129:- st som dom jag hittat kostar kan du väl tala om det.
4st ska jag ha och jag vill inte betala för tre st färdigbyggda controllers...
//Tobbe
2 Guest(s)