vilken vridpot ska jag ha för att styra fläkt med?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
vilken vridpot ska jag ha för att styra fläkt med?
tobbeviking
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 267
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 20, 2004 - 7:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har jag pulat och donat, kollat vad för värde potentiometern som levererades till processorfläkten.
Trots att jag har en pot med samma värde funkar det inte, när jag kopplar in en av dom jag skaffat så ligger "varvtalsregleringen" på ca 2mm av varvet.
Med andra ord så använder den väääääldigt liten del av skalan innan fläkten stannar/ får för högt motstånd.
Tips på värde och vilken typ av potentiometer mottages tacksamt!
//Tobbe

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
516457
January 20, 2004 - 7:37 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.elfa.se/elfa-bin/sh.....012586.htm

har för mig att jag har 100 ohm (sitter inte hemma så jag kan dubbelkolla)

Kamelryttarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
516542
January 20, 2004 - 8:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Potentiometrar är i allmänhet för klena för att styra fläktar med... Du måste ha en reostat. :bok:

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
516913
January 21, 2004 - 10:18 am
sp_Permalink sp_Print

Kamelryttarn wrote: Potentiometrar är i allmänhet för klena för att styra fläktar med... Du måste ha en reostat. :bok:

Var det inte vi som hade denna diskussionen för ca 6 månader sen? Jag hade redan då kört alla mina fläktar med ovanstående potentiometer ett antal månader.
Lägg ner din skrämselpropaganda.

tobbeviking
Kommer du hit ofta?
Medlem
517255
January 21, 2004 - 3:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: [quote=Kamelryttarn]Potentiometrar är i allmänhet för klena för att styra fläktar med... Du måste ha en reostat. :bok:

Var det inte vi som hade denna diskussionen för ca 6 månader sen? Jag hade redan då kört alla mina fläktar med ovanstående potentiometer ett antal månader.

Hmm...han har väl förvisso rätt i att de inte är så effekttåliga.
Men teori och praktik är inte alltid det samma, livslängden borde inte bli den samma + att risken för att dom brinner upp om fläkten stannar är nog betydligt större...men priset är en övervägande faktor.
Hade du 100ohm på dina pottar eller?
Räknade lite på det nu och 100 låter iofs rätt rimligt.
Finns det ngn möjlighet att montera "dina" pottar i panel så man kommer åt dom utifrån?
//Tobbe

Kamelryttarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
517326
January 21, 2004 - 4:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: [quote=Kamelryttarn]Potentiometrar är i allmänhet för klena för att styra fläktar med... Du måste ha en reostat. :bok:

Det finns 2 sätt att göra saker på. Rätt sätt (ordentligt), och det snåla underdimensionerade tattar-sättet. Välj själv 😉

tobbeviking
Kommer du hit ofta?
Medlem
517563
January 21, 2004 - 6:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Kamelryttarn wrote: [quote=Pim_][quote=Kamelryttarn]Potentiometrar är i allmänhet för klena för att styra fläktar med... Du måste ha en reostat. :bok:

Det finns 2 sätt att göra saker på. Rätt sätt (ordentligt), och det snåla underdimensionerade tattar-sättet. Välj själv 😉

Eller helt enkelt köpa en färdig för 149:- på Gtek...
Så om du sitter inne på ngt tips om en pott som klarar mina krav, för mindre stålar än 129:- st som dom jag hittat kostar kan du väl tala om det.
4st ska jag ha och jag vill inte betala för tre st färdigbyggda controllers...
//Tobbe

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 292
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL