June 19, 2002
Jag håller på och sätta ihop vattenkylningen i min dator men har lite funderingar.
På bilden nedan har jag ritat upp hur det ser ut i min låda.
Jag måste poängtera att "Fläkt 2" egentligen är två fläktar jämte varandra.
[Image Can Not Be Found]
Åt vilket håll ska fläkt 1 respektive 2 blåsa för bästa bortförsel av värme?
Jag tänker mest på att nätagget blåser ut varmluft under fläkt 2 vilket då borde stig uppåt och sugas in om dom fläktarna blåser innåt. Samtidigt stiger ju värmen från kylaren uppåt och då borde fläkt 1 blåsa utåt.
Det känns som om vilket alternativ jag än tar så kommer det bli aningen ineffektivt.
Jag ska bygga nån sorts inkapsling för kylaren av fogskum så att den enda vägen för luften att gå är antingen genom fläkt 1 eller 2.[/img]
August 14, 2001
Nog nästan omöjligt att säga, tycker fläkt 1 skulle blåsa ut... tror jag skulle placera fläkten under radiatorn annars, så den blåser genom, fått för mig att fläktar låter mer illa om d får suga genom motstånd än blåsa igenom dom. Men är nog omöjligt att svara på vad som blir bäst i ditt fall, skulle testa alla möjliga alternativ och se vilket som verkar vara effektivast, du har ju en naturlig värmeström uppåt vid fläkt 1... även om den säkert inte gör SÅ mycket är det ju dumt att motverka istället för att hjälpa den, men som sagt, testa dig fram, men jag skulle nog sätta fläkten på att blåsa genom radiatorn underifrån, tror det blir tystare då, men kanske inte spelar någon roll?
1 Guest(s)