Vilket håll ska fläktarna blåsa för mest effektiv kylning?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vilket håll ska fläktarna blåsa för mest effektiv kylning?
Paralyser
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 91
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 31, 2005 - 1:49 am
sp_Permalink sp_Print

Jag håller på och sätta ihop vattenkylningen i min dator men har lite funderingar.

På bilden nedan har jag ritat upp hur det ser ut i min låda.
Jag måste poängtera att "Fläkt 2" egentligen är två fläktar jämte varandra.

[Image Can Not Be Found]

Åt vilket håll ska fläkt 1 respektive 2 blåsa för bästa bortförsel av värme?
Jag tänker mest på att nätagget blåser ut varmluft under fläkt 2 vilket då borde stig uppåt och sugas in om dom fläktarna blåser innåt. Samtidigt stiger ju värmen från kylaren uppåt och då borde fläkt 1 blåsa utåt.
Det känns som om vilket alternativ jag än tar så kommer det bli aningen ineffektivt.

Jag ska bygga nån sorts inkapsling för kylaren av fogskum så att den enda vägen för luften att gå är antingen genom fläkt 1 eller 2.[/img]

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
sp_UserOfflineSmall Offline
833106
January 31, 2005 - 2:06 am
sp_Permalink sp_Print

Nog nästan omöjligt att säga, tycker fläkt 1 skulle blåsa ut... tror jag skulle placera fläkten under radiatorn annars, så den blåser genom, fått för mig att fläktar låter mer illa om d får suga genom motstånd än blåsa igenom dom. Men är nog omöjligt att svara på vad som blir bäst i ditt fall, skulle testa alla möjliga alternativ och se vilket som verkar vara effektivast, du har ju en naturlig värmeström uppåt vid fläkt 1... även om den säkert inte gör SÅ mycket är det ju dumt att motverka istället för att hjälpa den, men som sagt, testa dig fram, men jag skulle nog sätta fläkten på att blåsa genom radiatorn underifrån, tror det blir tystare då, men kanske inte spelar någon roll?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 196
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL