August 14, 2001
tror det beror mer på utformning än material... koppar leder ju värme bättre, men läste någon stanns att alu lättare "delar med dig" av värmen till luften... så så sett borde blandat vara bäst, men skulle tro det beror på storlek och så med... har du en liten flänns kan säkert ren alu vara bättre, är det en stor flänns är det nog fördel med koppar som kan leda ut värmen i alla flänsarna bättre, så inte flänsarna stannar rumstepererade längst ut och skollheta längst in...
September 11, 2002
Frisk wrote: läste någon stanns att alu lättare "delar med dig" av värmen till luften... så så sett borde blandat vara bäst, men skulle tro det beror på storlek och så med... har du en liten flänns kan säkert ren alu vara bättre, är det en stor flänns är det nog fördel med koppar som kan leda ut värmen i alla flänsarna bättre, så inte flänsarna stannar rumstepererade längst ut och skollheta längst in...
Det stämmer inte det du läste. Oavsett till vad värmen ska överföras så har koppar en bättre värmeledande förmåga. Det är alltid sämre att kombinera material. Det finns egentligen bara två fördelar med aluminium, och det är att det är billigare och lättare än koppar.
Inte heller spelar storleken någon roll för om man ska välja koppar eller aluminium. Har man två lika stora block - ett i koppar och ett i aluminium - och båda är utformade likadant så kommer kopparblocket alltid att överföra mer värme till luften runtomkring. Det är alltså inte bättre med aluminium om det är en liten fläns, och bättre med koppar om det är en stor fläns. Det är helt enkelt alltid bäst med koppar oavsett storlek 🙂
Förstår inte ens varför en omröstning? Det är ju ingen diskussionsfråga vad som är rätt...
August 14, 2001
Jo, jag vet att koppar har bättre värmeledningsförmåga, det jag läste var att alu var bättre på att avveckla värmen till luften... kan tänka mig det stämmer... men ej säker... anledningen till att jag tror det kan stämma är att alu har lägre densitet, alltså mindre volym som kan spara värmen vilket blir att den gärna vill flytta sig från..
finns en fördel till med alu, det oxiderar ej, iaf inte på samma sätt som koppar gör...
men är nog som du säger, koppar är bättre... i d flesta avseenden..
October 6, 2002
Aluminium släpper lättare ifrån sig värmen till luften. Men har svårare att bli jämnvarm i hela flänsen..
Medans kopparn leder bort värmen från cpun i fläkten väldigt bra. Men har svårare att avge värmen till luften..
Simpelt och enkelt.. Vanlig fysik A.... Kan dra fram fakta på detta om det behövs.... 😛
August 16, 2002
Nattmannen wrote: Aluminium släpper lättare ifrån sig värmen till luften. Men har svårare att bli jämnvarm i hela flänsen..
Medans kopparn leder bort värmen från cpun i fläkten väldigt bra. Men har svårare att avge värmen till luften..Simpelt och enkelt.. Vanlig fysik A.... Kan dra fram fakta på detta om det behövs.... 😛
yeah... det där minns jag inte från fysik A... det är nämligen bullshit
koppar har bättre värmeledande egenskaper än alu på alla sätt...
March 30, 2003
Visst lägger du två lika stora, lika varma bitar av koppar och aluminium på ett bord blir aluminiumbiten kall först. Med den logiken borde t.ex. trä eller plast göra dom ulimata kylflänsarna eftersom att dom blir svala snabbt...
Fattar ni inte hur dumt det låter? Enda anleningen till att man använder aluminium/kopparkombo är att man får hyfsad prestanda till ett rimligt pris.
August 14, 2001
Detta har jag ingen säker källa till, men koppar har ju högre densitet, större massa/volym, detta borde väl också medföra att koppar kan "lagra" mer energi än alu, det borde medföra att aluminiumen behöver föra bort mer värme, alltså avleda mer till luften? har jag fel?
October 6, 2002
keffing wrote: [quote=Nattmannen]Aluminium släpper lättare ifrån sig värmen till luften. Men har svårare att bli jämnvarm i hela flänsen..
Medans kopparn leder bort värmen från cpun i fläkten väldigt bra. Men har svårare att avge värmen till luften..Simpelt och enkelt.. Vanlig fysik A.... Kan dra fram fakta på detta om det behövs.... 😛
yeah... det där minns jag inte från fysik A... det är nämligen bullshit
koppar har bättre värmeledande egenskaper än alu på alla sätt...
Bättre värmeledande ja...... Bättre på att avge värme... nej.....
Ska leta fram boken och ge er formler ikväll.. 😉
March 8, 2004
March 30, 2003
http://www.overclockers.com/ar.....ndex03.asp
Den är korrekturläst av snubbarna på procooling, han som leder sidan är fysiker. En av centralpersonerna på swiftech hänger i forumet så kom inte och tjafsa om amatörer nu.
Titta upp ur papprena. Teori i all ära men när man har en fläkt som blåser på flänsen kan man inte använda samma 'tänk' som annars.
Det här är en av dom mer seglivade föreställningarna på datorforum och vi har precis fått det bekräftat...
Frisk. Effeken från processorn är i stor sett konstant så materialet blir, så att säga, mättat. bra tänk annars
1 Guest(s)