July 13, 2002
...Deras "Gratis prestanda" och Tweak guider, de ownaz0r
Gick från typ stabilt 20 fps - 99 fps nu (om jag kollar ner eller är helt ensam), men oftast ligger den runt 60,70 och det är helt jävla underbart att spela, känns som hos polarnas 1,4ghz:are med gf3 !!!
så TACK !!! :worshipp: !!!!
November 29, 2001
Fan va kul att höra.
Ett enda sånt här inlägg ger fan bensin till att skriva ännu mer och ännu bättre.
Ska snart snickra ihop en mer avancerad guide för de som verkligen vill pressa ut varje uns prestanda eller kvalitet ur sina grafikkort.
Och såklart kommer jag även ta upp överklockning. 🙂
October 4, 2001
Jag följde tweeken till punkt och pricka...
Testade även olika inställningar där det stod att man skulle göra det.
Allt förgäves tyvärr.
Samma sak hände för en polare som oxo gjorde detta.
Jag vill däremot höja min Benchmark.
Så om nån har bra tips på andra tweek-guider skulle jag bli tacksam :eye:
November 29, 2001
Hehe tänkte att folk kanske spelade spel här. Kan snabbt skriva in vad man ska göra för topprestanda också.
För max prestanda:
Aktivera emulering av slöjtabell: Avaktiverad
Visa logotyp under körning av Direct3D-program: Avaktiverad
Detaljnivå för mipmapp: Bästa prestanda
Minnesstorlek för PCI-texturer: Lämna kvar som det är
Justering av Texturelement: Lämna kvar som det är
Inställningar för 3D-kantutjämning: Välj läget Kantutjämning manuellt: Av (ingen kantutjämning)
Just den sista inställningen påverkar prestandan mest och skulle kunna vara ansvarig för era stora prestandaförluster.
Kommentera gärna om ni provar nått mer.
Jag förmodade dock att ingen skulle få för sig att sätta på FSAA när de benchade.
August 7, 2001
UndaC wrote: Fan va kul att höra.
Ett enda sånt här inlägg ger fan bensin till att skriva ännu mer och ännu bättre.Ska snart snickra ihop en mer avancerad guide för de som verkligen vill pressa ut varje uns prestanda eller kvalitet ur sina grafikkort.
Ser verkligen fram emot den 🙂
När kommer den ungefär?
November 29, 2001
KRISTOFFER wrote: [quote=UndaC]Fan va kul att höra.
Ett enda sånt här inlägg ger fan bensin till att skriva ännu mer och ännu bättre.Ska snart snickra ihop en mer avancerad guide för de som verkligen vill pressa ut varje uns prestanda eller kvalitet ur sina grafikkort.
Ser verkligen fram emot den 🙂
När kommer den ungefär?
Har lite problem med ATi-delen just nu. Många tweaks ger inte de resultat som de rent teoretiskt borde. Så jag försöker lista ut om det är kombinationerna av tweaks som orsakar det underliga beteendet.
Vill ju knappast posta en massa tips enbart baserade på teori.
Efter att ha skrivit förra inlägget slog det uppenbara mig: Ingen av de tweaks jag rekommenderat kan sänka en 3D Mark score med så mycket som ni påstår förutom just kantutjämning (FSAA).
Genom att köra med de tweaks jag rekommenderat o utan FSAA påverkades min score typ med 50 poäng jämfört med originalinställningarna.
Men som sagt, förvänta er ingen guide som kommer lära er att ställa in allt så det ser ut som skit bara för att höja några benchmarkpoäng.
Moderna grafikkort är till för att ge bra kvalitet.
Hellre 90 snygga fps än 300 fula så att säga.
(För äldre grafikkort har jag som ni säkert sätt lagt till små kommentarer vid de mest krävande inställningarna, så om ni vill ha prestanda kan ni ju följa dem.)
November 29, 2001
Peter aka [NH wrote: mr Voodoo]Tackar tackar, det är alltid roligt när folk har nytta av det man gör!
PS det finns ju dom som vill ha ut den sista lilla poängen i 3DMark. (Har själv varit en av dom 😀 )
Jepp tänkte att vi kunde sammarbeta lite med det. Du skulle ju ta upp grafikkortstweakning i nästa del så då kan jag ju skriva ner det jag tänkt ha med i min tweakning del två o sen bara med rekommendationer som ger max prestanda.
Att tweaka ger dock inte så supermycket, typ 2-300 poäng. Alltid något iofs (fast de flesta skulle nog anse det som fusk)
November 29, 2001
-WHIZE- wrote: Vad menar du med FSAA?? Vad är det? 😮
Jag har inte aktiverat eller avaktiverat något liknande.
Bara ifall det stod så i guiden.
"Kantutjämning"
Sorry är själv så insnöad på de här grejerna att jag tar för givet att alla vet sånt här.
"Inställningar för 3D-kantutjämning:
Denna inställning bestämmer nivån av FSAA. Detta förbättrar den grafiska kvaliteten men minskar prestandan.
-Rekommenderad inställning: Välj läget Kantutjämning manuellt: 2 eller 4x på GeForce 3 och GeForce 4 Ti, Välj läget Kantutjämning manuellt: Av (ingen kantutjämning) på äldre grafikkort."
Sätter man på denna inställning så förlorar man en hel del prestanda medan den grafiska kvaliteten ökar avsevärt.
FSAA är en av de "stora grejerna" med GeForce 3 /4Ti och därmed rekommenderar jag också att man använder det.
Den enda andra inställningen som skulle kunna påverka något i stil med det ni säger är:
"Minnesstorlek för PCI-texturer:
Kontrollerar hur stor del av ditt RAM-minne som PCI-grafikkort får använda. För AGP-kort spelar detta ingen roll.
-Rekommenderad inställning: 32 MB för PCI-grafikkort/0 MB för AGP-grafikkort."
Prova att ställa in det på sin default-inställning ("återställ standardvärden").
May 10, 2002
ska bli roligt att se! men Jag skulle älska NH mer än ever om man skulle få se en Gf4 Ti4200/4400/4600 roundup med typ alla, iaf dom bästa, just nu.. ja det skulle hjälpa mycket eftersom det inte finns nåt sånt och det finns så herrans mycket olika kort att välja mellan, tack 🙂
November 29, 2001
-WHIZE- wrote: Ja alla olika val på kantutjämning försämrade poängen rejält i Benchmark.
:cy:
Hehehe när du kör kantutjämning på 2x så blir det ungefär som om du skulle utökat upplösningen till det dubbla. 4x blir fyra gånger så hög upplösning.
Så tänk om du sitter o lirar i 1024x768 med 4x FSAA, det blir ungefär som att lira i 4096x3072, inte så konstigt att det blir slött. 🙂
November 29, 2001
abishai wrote: ska bli roligt att se! men Jag skulle älska NH mer än ever om man skulle få se en Gf4 Ti4200/4400/4600 roundup med typ alla, iaf dom bästa, just nu.. ja det skulle hjälpa mycket eftersom det inte finns nåt sånt och det finns så herrans mycket olika kort att välja mellan, tack 🙂
Så länge korten är klockade till samma speed så blir ju testet helt menlöst.
Har du tex. sett Toms Hardwares GF3 roundup? Exakt alla tester så får alla kort samma resultat. Blir liksom bara slöseri på vår och eran tid.
Det man skulle kunna göra är tex. ha ett "originalklockat" kort av varje sort, o sen testar vi alla kort som inte kör originalklock. (Å andra sidan hade vi lika gärna kunnat göra det genom att klocka om de kort vi redan har. 😉 )
November 29, 2001
Jo, en överklockningsroundup hade ju varit mer intressant. Men (det finns alltid ett men 😉 ) det är ju inte alla tex. POV GeForce 4 Ti 4400 som överklockar lika bra så frågan här hur "rättvis" den skulle vara. Definitivt inget att basera sitt köp på skulle jag tro.
(Och i ärlighetens namn har vi inte tillräckligt många kort inne för att kunna göra en sådan roundup just nu.)
1 Guest(s)