November 6, 2004
Skulle vilja försöka reda ut en bunt frågetecken jag har ang alla inställningar man stöter på som överklockare....(i detta fallet på en P4 i ett 478 system). Alla svar uppskattas rejält!
1. Hyper Threading? Alltid på? Alltid av? På normalt, av för benchmarks? Vad gäller, och i vilket fall gäller det?
2. AGP VDDQ Voltage? 1,5V default. Ska man röra denna, isf när, och varför? Har hört olika från olika håll.
3. AGP/PCI Frequency? Ska denna alltid vara låst till 66/33? Varför isf möjligheten att ändra? Annars, när ändrar man, och till vad?
4. DRAM Burst Length? 4 eller 8? Varför?
5. DRAM Idle Timer? Infinite, 0T, 8T, 16T, 64T eller Auto? Vad gör den, och när ändrar man till vad?
6. DRAM Refresh Rate? Auto, 15,6uSec, 7,8uSec, 64uSec, 64T. Vad ska man ha den på, och varför?
7. Graphics Aperture Size? 4 till 256MB. Vad använda? Beror på vad, och varför ändra?
8. Spread Spectrum? Av eller på? Vad ska denna vara på?
9. ICH Delayed Transaction? På eller av? Vad gör den, och vad ska den vara på?
10. MPS Revision? Kan ställa mellan 1.1 och 1.4. Default är 1.1. Vad gör den, och varför/när ändrar man?
Som sagt, svar uppskattas rejält, om du har en aning om vad du snackar om. Min dator är något mycket lurt med, så kanske att någon av dessa inställningar skulle kunna hjälpa.....
March 5, 2002
1. Av vid 3DMarks osv, men på annars.
2. Brukar inte hjälpa något vid överklockning såvida du inte verkligen pressar skiten ur grejorna. Är graffet instabilt så prova leka med denna.
3. Skall alltid vara på 66/33mhz. Vissa moderkort kräver att man ställer in de på 67/34mhz eller liknande för att det skall vara låst. Varför man kan ändra? Tja, varför inte? 😉
4. 8 gissar jag. Why? I don't know.
5. Vet inte.
6. Vet inte.
7. Bestämmer hur mycket minne grafikkortet får låna av RAM när dess eget VRAM är slut. Nu när vi har kort med 256MB VRAM så gör denna inställningen inte så mycket. Experimentera med inställningarna. Jag brukar sätta det på det lägsta som går.
8. Av, det har med elektromagnetiska fält att göra. Störs du av sådana så aktivera denna inställning, dock med reducerad prestanda och/eller överklockningsmöjligheter, är inte säker dock.
9. ICH låter som Intels sydbryggor (ICH4/5/6). Delayed Transaction. Jag skulle stänga av det. Inte säker dock.
10. MPS Revision, har att göra med SMP-kapabilitererna av OS:et. Sätt det på 1.4 för alla OS ifrån Windows 98 och uppåt skulle jag tro.
November 6, 2004
Ett enormt tack till dig Fackamato!
Nu blir jag mycket förvånad...jag har haft instabilitetsproblem med min dator rätt rejält nu ett bra tag, bara jag klockat minsta lilla så har datorn stängt av sig under hårde tester. Stälde om följande värden nu: Graphics Aperture Size till 4MB, Spread Spectrum som var på stängde jag av, ICH Delayed Transaction som var på stängde jag av och ändrade MPS Revision som av default var på 1.1 till 1.4. Klockade sedan upp i en hastighet där Prime95 fick datorn att stänga av sig på under 30 sekunder....körde nu i fem minuter utan minsta problem.....
Ska givetvis testa mera, men kan verkligen någon av de inställningarna jag ändrade ha varit orsaken till att min datorn betett sig så märkligt?
Isf är jag helt ofattbart tacksam....redan nu är jag visserligen det, då det verkar väldigt lovande.
Återigen, stort tack hur som helst!
November 6, 2004
Jo, jag satte tillbaka den till 256, då minnena fick helt vädelösa poäng i PC Mark 2002 när det var på 4MB.
Men de övriga värdena har jag kvar...kan fortfarande inte fatta hur de ändringarna gjort datorn stabil nu....nu håller den som sagt i Prime 95...förut lade den av nästan direkt med den FSBn jag kör nu...
Någon som vågar sig på en gissning, samt vilket av de värdena jag ändrade som gjorde stabilitetsskillnaden?
September 19, 2002
Nerevarine wrote: Jo, jag satte tillbaka den till 256, då minnena fick helt vädelösa poäng i PC Mark 2002 när det var på 4MB.
Men de övriga värdena har jag kvar...kan fortfarande inte fatta hur de ändringarna gjort datorn stabil nu....nu håller den som sagt i Prime 95...förut lade den av nästan direkt med den FSBn jag kör nu...
Någon som vågar sig på en gissning, samt vilket av de värdena jag ändrade som gjorde stabilitetsskillnaden?
Spread spectrum. Den inställningen sabbar alltid överklockningen för mig, så den är alltid av.
1 Guest(s)