June 1, 2003
först vill jag bara se så att jag har förstått inbränning av minnen rätt.
"kör minnena i så låg hastighet som möjligt" sa nån -innebär det att jag endast ska ha så höga timings som möjligt lr även att jag ska sänka fsbn?
sen hög volt till minnena. jag har 2 st adata 3200 bh5 minnen.
1.nån som har tips på vilka inställningar i bios jag ska ha när jag kör prime95?
2. kan jag skada minnen och moderkort om jag kör för hög volt eller fsb?
3. spelar det någon roll när man gör inbränningen, måste man göra det när minnena är nya.
jag har för övrigt abit an7.
January 1, 2003
kran wrote: först vill jag bara se så att jag har förstått inbränning av minnen rätt.
"kör minnena i så låg hastighet som möjligt" sa nån -innebär det att jag endast ska ha så höga timings som möjligt lr även att jag ska sänka fsbn?
sen hög volt till minnena. jag har 2 st adata 3200 bh5 minnen.
1.nån som har tips på vilka inställningar i bios jag ska ha när jag kör prime95?
2. kan jag skada minnen och moderkort om jag kör för hög volt eller fsb?
3. spelar det någon roll när man gör inbränningen, måste man göra det när minnena är nya.
jag har för övrigt abit an7.
Att det skall gå att bränna in minnen är tyvärr bara en myt.
September 29, 2003
January 1, 2003
Dadde wrote: Är det inte sissoft sandra som bränner in minnen? Prime 95 värmer bara prollen ju.
Dessa verktyg används för att kontrollera stabiliteten i ett system när komponenterna kör på max.
Glöm inte att bränna in följande komponenter också:
Modemet
Nätverkskabeln
Tangentbordet
Musmattan
Högtalarna
Zzzzzzz.....
August 27, 2003
AakeTraak wrote:
Högtalarna
DÄR hade du fel, högtalrna måste mjukas upp innan man använder seriösa volymer. Mina 18 tums basar som sitter i min DB dragrace bil behövde ca 30 timmars basande för att bli inspelade. Dock har man kanske inte 1500 watts basar till datorn :/
December 18, 2002
AakeTraak wrote: [quote=GooGeL]CPU'n kan man bränna in... men minnena är jag lite skeptisk om ;<
CPUn kan man inte heller bränna in. Ännu än myt.
aja finns en del fölk som har "bränt" in sin i en viss MAX klock i början sen efter nån vecka har dem kunnat kräma ytterligare nån MHz.
January 1, 2003
HuGGe wrote: [quote=AakeTraak]
Högtalarna
DÄR hade du fel, högtalrna måste mjukas upp innan man använder seriösa volymer. Mina 18 tums basar som sitter i min DB dragrace bil behövde ca 30 timmars basande för att bli inspelade. Dock har man kanske inte 1500 watts basar till datorn :/
Jag sa ju att de skulle brännas (basas) in 😉
January 1, 2003
GooGeL wrote: [quote=AakeTraak][quote=GooGeL]CPU'n kan man bränna in... men minnena är jag lite skeptisk om ;<
aja finns en del fölk som har "bränt" in sin i en viss MAX klock i början sen efter nån vecka har dem kunnat kräma ytterligare nån MHz.
Det kanske var kallare i rummet?
October 20, 2001
AakeTraak wrote: [quote=GooGeL][quote=AakeTraak][quote=GooGeL]CPU'n kan man bränna in... men minnena är jag lite skeptisk om ;<
Det kanske var kallare i rummet?
En grad eller två gör inte direkt skilldnad om man har en låg CPU temp från början och det tar stopp ändå. Rent teoretiskt så ska det ju funka om man får tillräckligt hög värme på banorna så att dom utvidgas för att sedan kunna klocka högre.
ADATA minnerna ska vara glada i volt har jag hört, bara kört mina i 2.9v då NF7-S inte kommer högre utan moddning men att dom ska klara 3.2v utan problem också. Nu vet jag inte om det gäller för PC3200 versionen men för PC4000 iallafall.
Vad jag har snappat upp om inbränning av minnen är att man ska ha hög vdimm, låg multi och en hög FBS.
January 1, 2003
Vecna wrote:
En grad eller två gör inte direkt skilldnad om man har en låg CPU temp från början och det tar stopp ändå. Rent teoretiskt så ska det ju funka om man får tillräckligt hög värme på banorna så att dom utvidgas för att sedan kunna klocka högre.ADATA minnerna ska vara glada i volt har jag hört, bara kört mina i 2.9v då NF7-S inte kommer högre utan moddning men att dom ska klara 3.2v utan problem också. Nu vet jag inte om det gäller för PC3200 versionen men för PC4000 iallafall.
Vad jag har snappat upp om inbränning av minnen är att man ska ha hög vdimm, låg multi och en hög FBS.
Du menar alltså att 'banorna' skall permanent bli 'bredare' om man bränner in även när minnet har svalnat?
October 20, 2001
Att koppar banor vidgar sig vid värme är inget nytt men att dom utvidgas så pass mycket att dom inte går tillbaka helt och hållet när dom kyls av senare (vid avstängning av datorn) låter inte omöjligt om du frågar mig. Tyvär är jag ingen expert inom området för att komma med konkret fakta men det låter logiskt.
January 1, 2003
Vecna wrote: Att koppar banor vidgar sig vid värme är inget nytt men att dom utvidgas så pass mycket att dom inte går tillbaka helt och hållet när dom kyls av senare (vid avstängning av datorn) låter inte omöjligt om du frågar mig. Tyvär är jag ingen expert inom området för att komma med konkret fakta men det låter logiskt.
Vad jag vet så görs väl inte minneskretsar med kopparteknik, det finns väl bara i de nyaste CPUerna för tillfället.
Dessutom skulle jag tro att denna värme vi pratar om är så långt från smältpunkten av de material vi pratar om att dessa fenomen inte kan inträffa.
October 20, 2001
Nu menade jag inte bara koppar banor, vilket material ledningarna är av på minnen har jag inte brytt mej i att ta reda på alls. Faktum kvarstår att ledningar utvidgas av värme och vad du har fått iden ifrån att banor endast utvidgas vid smältpunkten vet jag inte. Värme överlag utvidgar banor av alla dess slag oberoende av material och behöver inte ens vara i närheten av smältpunkten för att utvidgas...
1 Guest(s)