volten när jag bränna in minnen|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
volten när jag bränna in minnen
kran
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1022
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 10, 2003 - 11:06 pm
sp_Permalink sp_Print

först vill jag bara se så att jag har förstått inbränning av minnen rätt.

"kör minnena i så låg hastighet som möjligt" sa nån -innebär det att jag endast ska ha så höga timings som möjligt lr även att jag ska sänka fsbn?

sen hög volt till minnena. jag har 2 st adata 3200 bh5 minnen.

1.nån som har tips på vilka inställningar i bios jag ska ha när jag kör prime95?

2. kan jag skada minnen och moderkort om jag kör för hög volt eller fsb?

3. spelar det någon roll när man gör inbränningen, måste man göra det när minnena är nya.

jag har för övrigt abit an7.

AakeTraak
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 616
480405
December 10, 2003 - 11:22 pm
sp_Permalink sp_Print

kran wrote: först vill jag bara se så att jag har förstått inbränning av minnen rätt.

"kör minnena i så låg hastighet som möjligt" sa nån -innebär det att jag endast ska ha så höga timings som möjligt lr även att jag ska sänka fsbn?

sen hög volt till minnena. jag har 2 st adata 3200 bh5 minnen.

1.nån som har tips på vilka inställningar i bios jag ska ha när jag kör prime95?

2. kan jag skada minnen och moderkort om jag kör för hög volt eller fsb?

3. spelar det någon roll när man gör inbränningen, måste man göra det när minnena är nya.

jag har för övrigt abit an7.

Att det skall gå att bränna in minnen är tyvärr bara en myt.

kran
Kommer du hit ofta?
Medlem
480409
December 10, 2003 - 11:26 pm
sp_Permalink sp_Print

trodde att det skulle "mjuka" upp minnena som kan leda till lite bättre överklockning.

läste att transistorerna i minnet som annars brukar bromsa överklockningen blir mer överklockvänliga...

Phrizzawh
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 149
480412
December 10, 2003 - 11:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Burn In / Bränna in är i princip bara att testa stabilitet vid överclockning... Datorer behöver inte mjukas upp direkt 🙂

kran
Kommer du hit ofta?
Medlem
480414
December 10, 2003 - 11:37 pm
sp_Permalink sp_Print

ok. tack. då vet ja det.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
480427
December 10, 2003 - 11:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns i och för sig många som svär vid sina mödrars gravar att inbränning fungerar.

GooGeL
Member
Medlem
Forum Posts: 4327
480455
December 11, 2003 - 12:40 am
sp_Permalink sp_Print

CPU'n kan man bränna in... men minnena är jag lite skeptisk om ;<

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
480466
December 11, 2003 - 4:47 am
sp_Permalink sp_Print

Är det inte sissoft sandra som bränner in minnen? Prime 95 värmer bara prollen ju.

AakeTraak
Kommer du hit ofta?
Medlem
480518
December 11, 2003 - 9:44 am
sp_Permalink sp_Print

GooGeL wrote: CPU'n kan man bränna in... men minnena är jag lite skeptisk om ;<

CPUn kan man inte heller bränna in. Ännu än myt.

AakeTraak
Kommer du hit ofta?
Medlem
480522
December 11, 2003 - 9:47 am
sp_Permalink sp_Print

Dadde wrote: Är det inte sissoft sandra som bränner in minnen? Prime 95 värmer bara prollen ju.

Dessa verktyg används för att kontrollera stabiliteten i ett system när komponenterna kör på max.

Glöm inte att bränna in följande komponenter också:
Modemet
Nätverkskabeln
Tangentbordet
Musmattan
Högtalarna
Zzzzzzz.....

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1847
480567
December 11, 2003 - 10:55 am
sp_Permalink sp_Print

AakeTraak wrote:
Högtalarna

DÄR hade du fel, högtalrna måste mjukas upp innan man använder seriösa volymer. Mina 18 tums basar som sitter i min DB dragrace bil behövde ca 30 timmars basande för att bli inspelade. Dock har man kanske inte 1500 watts basar till datorn :/

GooGeL
Member
Medlem
Forum Posts: 4327
480589
December 11, 2003 - 11:40 am
sp_Permalink sp_Print

AakeTraak wrote: [quote=GooGeL]CPU'n kan man bränna in... men minnena är jag lite skeptisk om ;<

aja finns en del fölk som har "bränt" in sin i en viss MAX klock i början sen efter nån vecka har dem kunnat kräma ytterligare nån MHz.

AakeTraak
Kommer du hit ofta?
Medlem
480628
December 11, 2003 - 12:16 pm
sp_Permalink sp_Print

HuGGe wrote: [quote=AakeTraak]
Högtalarna

DÄR hade du fel, högtalrna måste mjukas upp innan man använder seriösa volymer. Mina 18 tums basar som sitter i min DB dragrace bil behövde ca 30 timmars basande för att bli inspelade. Dock har man kanske inte 1500 watts basar till datorn :/

Jag sa ju att de skulle brännas (basas) in 😉

AakeTraak
Kommer du hit ofta?
Medlem
480629
December 11, 2003 - 12:18 pm
sp_Permalink sp_Print

GooGeL wrote: [quote=AakeTraak][quote=GooGeL]CPU'n kan man bränna in... men minnena är jag lite skeptisk om ;<

aja finns en del fölk som har "bränt" in sin i en viss MAX klock i början sen efter nån vecka har dem kunnat kräma ytterligare nån MHz.

Det kanske var kallare i rummet?

Vecna
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 674
480635
December 11, 2003 - 12:24 pm
sp_Permalink sp_Print

AakeTraak wrote: [quote=GooGeL][quote=AakeTraak][quote=GooGeL]CPU'n kan man bränna in... men minnena är jag lite skeptisk om ;<

Det kanske var kallare i rummet?

En grad eller två gör inte direkt skilldnad om man har en låg CPU temp från början och det tar stopp ändå. Rent teoretiskt så ska det ju funka om man får tillräckligt hög värme på banorna så att dom utvidgas för att sedan kunna klocka högre.

ADATA minnerna ska vara glada i volt har jag hört, bara kört mina i 2.9v då NF7-S inte kommer högre utan moddning men att dom ska klara 3.2v utan problem också. Nu vet jag inte om det gäller för PC3200 versionen men för PC4000 iallafall.

Vad jag har snappat upp om inbränning av minnen är att man ska ha hög vdimm, låg multi och en hög FBS.

AakeTraak
Kommer du hit ofta?
Medlem
480687
December 11, 2003 - 1:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Vecna wrote:
En grad eller två gör inte direkt skilldnad om man har en låg CPU temp från början och det tar stopp ändå. Rent teoretiskt så ska det ju funka om man får tillräckligt hög värme på banorna så att dom utvidgas för att sedan kunna klocka högre.

ADATA minnerna ska vara glada i volt har jag hört, bara kört mina i 2.9v då NF7-S inte kommer högre utan moddning men att dom ska klara 3.2v utan problem också. Nu vet jag inte om det gäller för PC3200 versionen men för PC4000 iallafall.

Vad jag har snappat upp om inbränning av minnen är att man ska ha hög vdimm, låg multi och en hög FBS.

Du menar alltså att 'banorna' skall permanent bli 'bredare' om man bränner in även när minnet har svalnat?

Vecna
Kommer du hit ofta?
Medlem
480691
December 11, 2003 - 1:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Att koppar banor vidgar sig vid värme är inget nytt men att dom utvidgas så pass mycket att dom inte går tillbaka helt och hållet när dom kyls av senare (vid avstängning av datorn) låter inte omöjligt om du frågar mig. Tyvär är jag ingen expert inom området för att komma med konkret fakta men det låter logiskt.

smurfen-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 419
480696
December 11, 2003 - 1:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har läst inlägg från personer som är helt övertygade om att det fungerar... sammtidigt har jag läst minst lika många från såna som säger att det inte fungerar.
Så jag är lite skeptisk till det hela...

AakeTraak
Kommer du hit ofta?
Medlem
480698
December 11, 2003 - 1:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Vecna wrote: Att koppar banor vidgar sig vid värme är inget nytt men att dom utvidgas så pass mycket att dom inte går tillbaka helt och hållet när dom kyls av senare (vid avstängning av datorn) låter inte omöjligt om du frågar mig. Tyvär är jag ingen expert inom området för att komma med konkret fakta men det låter logiskt.

Vad jag vet så görs väl inte minneskretsar med kopparteknik, det finns väl bara i de nyaste CPUerna för tillfället.
Dessutom skulle jag tro att denna värme vi pratar om är så långt från smältpunkten av de material vi pratar om att dessa fenomen inte kan inträffa.

Vecna
Kommer du hit ofta?
Medlem
480712
December 11, 2003 - 1:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu menade jag inte bara koppar banor, vilket material ledningarna är av på minnen har jag inte brytt mej i att ta reda på alls. Faktum kvarstår att ledningar utvidgas av värme och vad du har fått iden ifrån att banor endast utvidgas vid smältpunkten vet jag inte. Värme överlag utvidgar banor av alla dess slag oberoende av material och behöver inte ens vara i närheten av smältpunkten för att utvidgas...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 372
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL