January 28, 2004
March 30, 2003
Körde en 155w på TT Volcano 12, medelstark fläkt, FLänsen blev väldigt varm och detta var utan belastning så att jag tror inte att jag hade vunnit något på temperaturskillnaden pelten gav ändå.Men satte jag på dammsugarn som medföljde var den svalare än en Barton på 2v :).
Har du det hemma så kan du hålla den mot basen och testa men jag skulle inte lägga ut några stira summor på en luft/peltlösning om jag var du.
EDIT:
Areanskalan är längdskalan^2.
120/80=1.5
1.5^2=2.25.
Så att rent teoretiskt är XP-120 mer än dubbelt så stor och borde klara den 50%-iga ökningen i effekt rätt så bra.
Men jag lovar dig inget! :bok:
March 30, 2003
Problem med att kyla prescott, kanske med små budgetkylare men knappast med något ur den övre prisklassen. Flänsen han ska använda är ruggigt stor dessutom. 😛
Peltiers skall 'köras på vatten' för att verkligen visa vad dom går för, det är det inget jag säger emot. Men XP-120 har potentialen att klara av det snäppet "sämre".
Ang. pelten så har jag för mig att min pelt är rekommenderad för 12v men jag är inte säker.
Fast å andra sidan, vad är det som talar för att hans pelt inte är specad för 16v den med 😉
January 28, 2004
January 28, 2004
January 28, 2004
Det ska väl inte vara några problem att dra upp en winchester till 2.4-2,6ghz utan peltier med ovanstående monsterkylare men då hamnar man väl runt 45c under load. Hade gärna fått ner den temperaturen en aning.
Har ingen erfarenhet av peltiers men skulle vilja prova lite.
Kanske är att krångla till det men jag gillar luftkylning, all kylning är ju egentligen luftkylning när det kommer till kritan det är bara transportmedlet till luften som skiftar.
Vad tror ni, vinner man nått i temperatur eller är det bara onödigt krångligt och jag borde gå och köpa en kraftigare vattenkylning(helst inte)?
August 16, 2002
tänk såhär...
226W peltier drar 25A i 12V, det är 300W, sen 226W kyleffekt, det är ~530W... 530W är en jävla massa watt säger jag bara, speciellt på luftkylning... om din prolle avger 100W nu så är det 5 gånger mer värme...
om du inte kör vatten så är det bara att glömma 226W med en vanlig kylfläns
January 28, 2004
March 14, 2001
Det är ju de att du vill ha så stor skillnad mellan kyleffekten på peltiern och den effekt processorn avger för att du ska få skaplig temperaturskillnad och sen även har en skapligt låg temperatur på den varma sidan för att den kalla ska få en hyglig temp, allra helst då temperatuskillnaden inte kommer bli den största med endast 150W..
edit: Tror inte du kommer få speciellt bra temeratur..
Sen om du räknat med att hämna på ca 45*C med kylfläns och fläkt vid den klock du tänkt så förstår egentligen inte jag varför du måste få ner den temperaturen mer än så?
2 Guest(s)