July 22, 2003
Hey Cyriq. Du kör exakt samma fart som jag gjorde tidigare.. Dvs 2420-2430. Har också problem med 2500.
Frozen.. Jag menar inte att det är omöjligt för någon att nå 2500+ med luftkylning.. Men det är lite väl osannolikt att ett helt gäng gör det i samma forum när man inte kan hitta nåt liknande någon annanstans lr hur?
February 11, 2002
GandalfKarlsson wrote: Hey Cyriq. Du kör exakt samma fart som jag gjorde tidigare.. Dvs 2420-2430. Har också problem med 2500.
Frozen.. Jag menar inte att det är omöjligt för någon att nå 2500+ med luftkylning.. Men det är lite väl osannolikt att ett helt gäng gör det i samma forum när man inte kan hitta nåt liknande någon annanstans lr hur?
Hehe är väldigt jobbigt det där. Krävs 2st deltor på 5700rpm och en alphafläns att kyla min cpu med så hög vcore. 110+W vid 2500+mhz avger den enligt sisoft sandra... kyl det med luft :bgrin:
July 22, 2003
Hej Dehman!
För mig är det en JÄVLIGT stor skilnad på 2400 och 2500 mhz.
2430 fungerar fint med 1.79 V actual vcore, men 2500 är nog egentligen mer än vad chippet klarar och kräver 2.03 V+ för att bli någorlunda stabilt.. Så processorn blir naturligtvis MYCKET varmare med sådan spänning.
Ju närmre den absoluta gränsen för vad en processor klarar desto mer blir man tvungen att öka spänningen. Och de sista megaherzen är extremt "dyra" i V core.. Om du förstår vad jag menar.
Anyway.. min processor postar i 2600 mhz och med 2.05 V kan jag komma in i windows men det finns ingen stabilitet alls och ändå har jag en SLK 900U med 2 st 80 mm fläktar som blåser in 73 CFM friskluft via en fan duct och det räcker ändå inte för att kyla processorn ordentligt..
So.. 2600 och ännu mer 2700 mhz on air. sounds like crap to me.. Men nästan ingen verkar vilja bemöta vad jag säger.
February 11, 2002
Vi är mer samlade i sverige eftersom vi kan köpa vissa steppingar m.m från samma affärer. De i USA köper nog inte från samma ställe, inte som vi gör.
Förresten jag kör min cpu i 2.05V minst i 2520mhz, tror det var 2.1V men hittar inte screenshotet. Var innan sommarn jag körde med det. Den blir en bra bit mycket varmare i 2.1V än i 1.79V :bgrin:. Har kört den i 2.24V (den övervoltar ngot fruktansvärt vid 2.2v. och den står stabilt på 2.24V. 0.04V mer är en del, ända upp till 2.0V undervoltar den sen slår den över istället hehe). Den är inte stabil om jag går över 2.1V, vattenkylningen kanske kan hjälpa något men annars kommer jag nog inte kunna gå högre...
3 Guest(s)