October 10, 2001
On 2002-05-23 16:42, toPic wrote:
Hmm vet ej, har aldrig provat. Var får man tag på det?/toPic
Visst kan du se hur effektiva dina minnen är i SiSoft Sandra, men du vet ändå inte hur hög klockfrekvens dom tål. Försök hitta några tester som gjorts på just din typ av minnesmodul, borde finnas testresultat på någon överklockningssite Mitt PC166 minne har 6nanos minnesmoduler vilket gör att dom ska tåla fsbhastigheter upp mot 166MHz. Enkelt räknat 1000/6=166,6666 o.s.v, på DDR-minnen tar du slutsumman gånger två, exempel 1000/6=166*2=333MHz. Ett DDR333 minne kan alltså köras i 166MHz FSB och ett DDR266 i 133MHz stabilt. Det går oftast att klämma upp dom i högre FSB-hastighet t.ex 140-145MHz FSB, men då kan man inte räkna med att dom är helt stabila heller. Att höja spänningen på minnena kan ge några MHz till om man har tur, men som sagt, det kanske är vettigast att byta till snabbare minnen ändå? 😀
October 10, 2001
On 2002-05-23 17:41, toPic wrote:
Tack så mycket för informationen BURKEN...Jag laddade ner Sisoft Sandra och där stod det såhär om mitt minne:
Kingston 43053501 256MB 8x(32Mx8) DDR-SDRAM PC2100U-233-750 (CL2.5 upto 143MHz) (CL2 upto 133MHz)
/toPic
Det var som attans! Det står ju i klartext vad dom tål då alltså SiSoft regerar fett!
Ja nu vet du med all säkerhet vad som bromsar din överklockning, hoppas du kan fixa till det nu då 😀
December 19, 2000
Att du inte kommer högre än så kan bero på väldigt mycket...! Men mer än 143 tycker jagt nog att du ska kunna köra. processorn e det inga problem med ....den klarar mer.
Vad gäller dina övriga pci hårdvaror så ser det ur som om dem oxå skulle kunna klara mer. Men din minne har en avsevärd betydelse. När du köpte minnea fick du reda på vad det var för märke altsi vilken tillverkare och vet o m det är PC2100 lr PC2400 lr kanske t.o.m PC2700 minne du har.
Sen skulle jag även vilja veta vad för moderkort du ha..?
October 10, 2001
On 2002-05-23 18:07, toPic wrote:
Alltså du får ursäkta min pinsamma tröghet men har jag fattat det rätt om jag säger att det är minnet som stoppar överklockningen?/toPic
Du ska inte känna dej pinsam grabben. Med största sannolikhet så är det minnet som hindrar dej från högre FSB hastighet, ja.
En sak som faktiskt funkade för mej var att lägga in en nyare biosversion. Den betaversion jag kör med nu är den klart effektivaste för mitt system, men det finns ju alltid en risk att det INTE blir bättre också 😀 Det är inte så att du känner någon som har ett DDR333 minne eller har ett system som klarar högre FSB? Om du gör det kan du ju fråga snällt om du får testa det minnet i din maskin, då ser du ju om din går att klocka högre! Lycka till!
ASUS TUV4X. Biosversion 1004.005 beta.
SUMA G-Force 2 Pro SE @ 253-466MHz.
TwinMos PC166 256meg.(CAS 2-2-2).
[ Detta Inlägg ändrades av: BURKEN den 2002-05-23 20:35 ]
December 19, 2000
Ditt moderkort e det inget fel på...det klarar lätt mycket högre bussar. Jag tor faktisk inte att det är så stort fel på minnet heller om det inte är defekt d.v.s.
har du provat att köra minnet i högre volt som tidigare nämts..? Någonstans runt 2.8 burkar inte vara någar problem...de flesta minnen klara mellan 2.7-2.9...vissa ännu högre.
Testa med det..sätt volten på 2.7 om du kan å testa.
May 20, 2002
Tänkte det kanske skulle kunna gå bättre om jag uppdaterade mitt BIOS lite... men jag vet inte riktigt vilken version jag har i nuläget. Jag kollade i Sisoft Sandra under fliken "CPU & BIOS Information" och där stod det:
SMBIOS/DMI Version: 2,30
Detta är skummt eftersom det står inna på MSI:s hemsida att 3.00 är den första. Hursomhelst så laddade jag hem den översta på DEN HÄR LÄNKEN.
Tror ni jag ladda hem rätt och tror ni det kommer göra nån skillnad? Och VAR kollar jag min nuvarande BIOS-version?
/toPic
October 10, 2001
On 2002-05-24 11:48, toPic wrote:
Tänkte det kanske skulle kunna gå bättre om jag uppdaterade mitt BIOS lite... men jag vet inte riktigt vilken version jag har i nuläget. Jag kollade i Sisoft Sandra under fliken "CPU & BIOS Information" och där stod det:SMBIOS/DMI Version: 2,30
Detta är skummt eftersom det står inna på MSI:s hemsida att 3.00 är den första. Hursomhelst så laddade jag hem den översta på DEN HÄR LÄNKEN.
Tror ni jag ladda hem rätt och tror ni det kommer göra nån skillnad? Och VAR kollar jag min nuvarande BIOS-version?
/toPic
Det finns en programvara till MSI-kort som gör att du kan flasha biosen direkt i windows, du får ju naturligtvis boota om datorn direkt efter, men hela processen är ganska enkel. I detta program så ska du kunna se vilken biosversion du redan har på kortet, det ska även gå att ladda hem en nyare version (om det finns d.v.s) genom detta prog. Om du inte redan har installerat "MSI Bios Update" (eller vad det heter) så borde det finnas på MSI´s hemsida, det kan också ligga med på någon cd-skiva som följer med ditt moderkort. Hoppas jag har förklarat detta på ett lättfattat sätt 😀
1 Guest(s)