March 31, 2003
Försöker klocka min polares gamla dator. Han gnäller om dålig fps i Cs 8)
Cpu: Xp 1800+
Mobo: Asus a7V333
Minne: Pc 2700 166mhz
Jag kan välja mellan 1:1 eller 4:5 på memory freq.
1:1 blir såklart 133mhz och 4:5 blir 166mhz.
Ställer minnet på 1:1 och börjar höja fsb'n. (org 133)
När jag kommer till 148 så kommer det bara blåskärmar.
Spelar ingen roll att jag höjjer vcore.
Är det att så att det är agp/pci som ej hänger med?
för minnet ska iaf hänga med upp till 166mhz.
Kan någon snäll person hjälpa till lite, så polaren kan spela Cs lite bättre.
July 3, 2003
gör såhär istället, försök klocka upp hans graffe istället 😉 använd omega-drivers så är klockfunktionen inbyggd från början.... 😉 😀 jag kör omega, inga problem alls.... 😀 iaf, jag anser att han tjänar långt mer på att klocka sitt graffe.... men du måste berätta vad han har för graffe för att man ska kunna hjälpa lite mer, ATi eller nVidia spelar liksom lite roll här.... exakt modell om du kan... 😉
March 31, 2003
December 5, 2001
zidewinder wrote: Om du inte har något vettigt i ditt huvud kan du lika gärna hålla käften.
Hoppas någon moderator ger dig en varning till.
Jag förstår inte vad som var så farligt med hans inlägg? Ganska god idé att klocka graffet om man vill ha mer fps.
Men iaf så har det relativt gamla mobot ingen låst agp/pci så det kan mycket väl vara det. Har själv ett sånt.
March 31, 2003
Ja kanske bara vakna på fel sida idag. Men hans inlägg hade inget me mina frågor att göra.
Gfx kortet gör bara nytta till en sak i Cs. Smoken.
Annars hänger allt på cpun.
Så han kan sitta o klocka sitt FX5200 hur mycke han vill.
Det kommer iaf inte göra någon skillnad.
zidewinder wrote: Ja kanske bara vakna på fel sida idag. Men hans inlägg hade inget me mina frågor att göra.
Annars hänger allt på cpun.Så han kan sitta o klocka sitt FX5200 hur mycke han vill.
Ser du inte sambandet mellan hög FSB, hög grafikklock och högre fps, så tycker jag nog inte du ska hålla på att klocka..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 31, 2003
ilg@dd wrote: [quote=zidewinder]Ja kanske bara vakna på fel sida idag. Men hans inlägg hade inget me mina frågor att göra.
Annars hänger allt på cpun.Så han kan sitta o klocka sitt FX5200 hur mycke han vill.
Ser du inte sambandet mellan hög FSB, hög grafikklock och högre fps, så tycker jag nog inte du ska hålla på att klocka..
Men suck. Nu lägger jag ner denna tråd.
March 14, 2004
zidewinder wrote: [quote=ilg@dd][quote=zidewinder]Ja kanske bara vakna på fel sida idag. Men hans inlägg hade inget me mina frågor att göra.
Men suck. Nu lägger jag ner denna tråd.
Lika bra när du har förolämpat en som försökte hjälpa till. :arg:
March 31, 2003
Jag frågade om hjälp om att klocka min polares 1800+
Jag frågade inte hur jag klockade hans Mx440.
Man tjänar knappt inga fps i cs med sitt grafikkort, så det är då inte intressant.
Om jag frågar efter hjälp om att klocka en cpu, så är det såklart det jag vill ha hjälp med.
Det var det enda jag bad om.
March 14, 2004
Okej då... Vad har killen för tempraturer? Har du kollat om PCI/AGP bussen blir högre eller? Om så är fallet så finns det inget att göra...
Iofs så kan jag undra hur man kan få lagg i CS, får inte ens det på högsta med mitt Kyro2 förutom i smoke... I andradatorn då. Och med nuvarande kort i konf. 2 tjänade jag förövrigt riktigt mycket på överklockningen som du ser i sign.
Testa att formatera maybe?
zidewinder wrote: Jag frågade om hjälp om att klocka min polares 1800+
Jag frågade inte hur jag klockade hans Mx440.Man tjänar knappt inga fps i cs med sitt grafikkort, så det är då inte intressant.
Om jag frågar efter hjälp om att klocka en cpu, så är det såklart det jag vill ha hjälp med.
Ta du och klocka FSB på prollen, så klockar vi andra både prolle och grafik och får höga fps..
Klockar du enbart FSB på prollen för att öka fps blir du bara besviken..Då är det lika bra att du inte klockar alls..
Att 146-147 MHz är stoppet ifall du inte låst upp prollen..Själv körde jag min 1800+ i 11,5x150..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 14, 2004
ilg@dd wrote: [quote=zidewinder]Jag frågade om hjälp om att klocka min polares 1800+
Jag frågade inte hur jag klockade hans Mx440.Man tjänar knappt inga fps i cs med sitt grafikkort, så det är då inte intressant.
Ta du och klocka FSB på prollen, så klockar vi andra både prolle och grafik och får höga fps..
Klockar du enbart FSB på prollen för att öka fps blir du bara besviken..Då är det lika bra att du inte klockar alls..
Att 146-147 MHz är stoppet ifall du inte låst upp prollen..Själv körde jag min 1800+ i 11,5x150..
MEN! Han kanske inte har AGP lås på mobot? Eller...?
ocz wrote: [quote=ilg@dd][quote=zidewinder]Jag frågade om hjälp om att klocka min polares 1800+
MEN! Han kanske inte har AGP lås på mobot? Eller...?
Hade inte jag heller på sätt och vis..Ett Abit KT7A..SDRAM-system..
Men vissa AMD 1800+(gröna) var inge vidare klockvänliga, Dom bruna verkade gå bättre att klocka..Har haft båda sorterna..Den gröna stannade ungefär vid samma FSB som den där killens..dvs vid 146-147 vill jag minnas..
Har han inget AGP-lås blir det väl för honom att låsa upp prollen eftersom han blåvägrar att klocka grafiken..
*EDIT*
Låsa upp prollen för att sänka multipel och öka FSB...
Bara för att klargöra..
*EDIT2*
Låsa upp prollen=Koppla ihop bryggorna på L1
December 31, 2001
Är det en xp palomino ?
Om så är fallet så är de extremt svårklockade så det är i stort sett lönlöst att försöka av den lilla prestanda du kommer få när du höjjer dessa ynka mhz.
Du skulle nog käna mer på att klocka ditt 3d kort och leta upp optimerade drivrutiner än att klocka den preocessorn.
Death On Wings wrote: Är det en xp palomino ?
Om så är fallet så är de extremt svårklockade så det är i stort sett lönlöst att försöka av den lilla prestanda du kommer få när du höjjer dessa ynka mhz.Du skulle nog käna mer på att klocka ditt 3d kort och leta upp optimerade drivrutiner än att klocka den preocessorn.
Hmm, är inte alla 1800+ Palomino??
Eller kom Thorougbred också som 1800+?
Dom jag hade var Palominos båda två..
Death On Wings wrote: Har själv en xp1800 tbred och de släpptes även som xp1700
Oki..
*EDIT*
Var det dom 1700+ som gick att klocka så förbaskat??
March 14, 2004
Death On Wings wrote: [quote=ilg@dd][quote=Death On Wings]Har själv en xp1800 tbred och de släpptes även som xp1700
Oki..
*EDIT*
Jupp
Klart 😉 Har ju en fin en själv. 2550MHz än så länge 1.9v... Den vill itne starta med 2v :S
Death On Wings wrote: [quote=ilg@dd][quote=Death On Wings]Har själv en xp1800 tbred och de släpptes även som xp1700
Oki..
*EDIT*
Jupp
Jag hade nyss byggt nytt när jag hörde talas om dom..Så där satt man med en 2200+(T-bred) som inte ville hänga med i några höga frekvenser..Fick den att gå bra i 2,0GHz, men inte mer..
2 Guest(s)