June 19, 2002
Det är så att jag har en dator som är alldeles för varm, och jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt saken.
Speccs:
XP 2000+ (ej klockad).
Cheifteck midi låda
DT5 Titan fläkt (tror jag att den heter). Inkl.
kylpastan som kom med. (papperstunt lager på kärnan).
2 st. zalman 80mm fläktar, en bak suger ut, en fram suger in.
chassisidan är borta, vilket minskar värmen med ca: 3ºc
Med allt detta så tycker jag att det är overkligt varmt, eller vad?
Idag köpte jag en rätt stor bordsfläkt, och ställt den att blåsa på sidan av burken (den sida som exponerar moderkortet).
Alltså, med 1 cpufläkt, 2 st. zalman (in/ut)och den stora bordsfläkten som blåser med maxkraft (på 3 av 3 nivåer). så hamnar:
CPU: 58 ºc
MB: 29 ºc
Är inte detta konstigt?
June 19, 2002
Ja jag har ett asus a7v 266-e, men till saken hör att när jag sitter där med 63-67 ºc och sen köra counter-strike så hänger det sig pga att den blir för varm. det sticker upp till vad jag sett precis efter krash 73 ºc. vilket gör att hela burken krashar. Så det är ju ett värmeproblem. eftersom när det var/är kallare så var/är det ingen fara... inga krash boom bang.
det verkar krasha i 72-75 ºc. vilket är rätt irriterade.
November 23, 2001
Om burken hänger sig pga att det är för varmt, då finns det tyvärr inte så många förklaringar..
Botemedlet. fläktar, fläktar och fläktar. Din cpu-kylfläns med tillhörande fläkt har troligen inte rätt prestanda. satsa på en värre kylfläns...
En stor bordsfläkt använder jag oxå på LAN, det fungerar..
Jag kör med en Delta 80mm med en 60mm till 80mm adapter(http://www.kylning.com) på en taisol-kylfläns med kopparkärna. Det håller min 1.3 t-bird på ca 34-35 grader vid en rumstemperatur på ca 24-25 grader. Jag kör inte med kylpasta utan med det "tuggummi"-liknande rosa kletet som sitter på taisols kylflänsar. 😛
Kylfläns och fläkt är bland de viktigaste prylarna för att datorn ska fungera bra.
snåla inte.... 😀
Satsa på en ordentlig kylfläns med bra fläkt.
December 29, 2001
May 6, 2002
Spännade. Jag har typ samma fenomen med min XP 1900+ på ett ASUS A7V333. Har också ett Chieftec Midi och med dörren avtagen ligger jag på 60°C både i idle och när CPUn får slita (konstigt som fan).
Jag har en Zalman 5100-CU och det spelar typ ingen roll om jag ändrar varvtalet på fläkten, det varierar bara ½ grad mellan 3100 RPM och 5000 RPM. Det funkar fint så länge jag har "dörren" avtagen alltså, sätter jag på den så går den snabbt upp i 70°C när jag spelar. Jag har en extra PAPST 80mm som kyler 3 HDD'ar i ett rack (funderar på om den blåser in luft som blir varm av diskarna?).
June 19, 2002
Jag har beställt denna:
http://www.komplett.se/k/ki.as.....&s=pl
Om inte den funkar så blir jag lessen.
December 23, 2000
ju asus visar högre temp än andra
min går upp nu när det är vamt till 72ibland
annars är 67-68°C normalt
docj kör jag min enermax fläkt som är på alphan på nästan lägsta inställningen..så att den är tyst
[ Detta Inlägg ändrades av: WzuP den 2002-06-20 12:43 ]
1 Guest(s)