March 5, 2003
Jag fick för en liten stund sen för mig att klocka min processor en smula. Jag har hört att 2200+ inte är världen bästa att överklocka, men lite måste ju gå, tänkte jag. Den går ju på 1800 MHz normalt och jag ställde upp den där grejen som jag har glömt vad det heter från "Auto" till "15x". 13,5x borde vara standard men den fanns inte att välja på, bara 12,5/13x Summan av detta blir väl (jag är inte så hemma på sånt här) 15x133=1995?
Vilken jävla optimist jag var då, det gick rätt i väggen och datorn vägrade starta. Jaja, reseta CMOS och sedan funkade det igen. Och där är jag nu (har till och med hunnit äta en morot) och funderar på vilka av alla inställningar som går att peta på utan att det skiter sig.
Ska man börja ställa upp FSB'n? Jag har försökt hitta andras resultat av klockning men bara hittat det här, vilket bortsett från siffrorna är ganska obegripligt:
http://www.kumagaya.or.jp/~tou....._1969.html
Förresten, hur vet jag vilken volt mitt grafikkort går på? Nu står det "Auto" i CMOS och i Sandra avslöjas nada...
June 6, 2002
Ditt grafik kort har 1.5v.
Vad det gäller din processor så blir du nog tvungen att låsa upp den därefter prova dig fram med olika mult./fsb.
Volten i cpu:n ligger på 1.65v så den får du nog kranka upp till i alla fall 1.8v om du skall få något hyfsat resultat, men som du själv sa så är den cpu:n inte den bästa att överklocka men skam den som ger sig.
Lycka till
March 5, 2002
HugoStrange wrote: Ok, jag ska prova det. hur mycket tror ni det går att höja? Den går ju som sagt på 133 nu, tror ni man kan köra på 150-160? Jag har ingen koll på vad som är rimligt, så innan jag fifflar nåt mer så vore en uppskattning uppskattad! 😀
*suck*
använd forumets sökfunktion
öka 2mhz, startar datorn så kör 3dmark några gånger för att se om det är stabilt
är det inte stabilt, höj volten
är det stabilt så höj 2mhz till
(2-5mhz i taget)
håll på så till det stannar
October 4, 2002
Fackamato wrote: [quote=HugoStrange]Ok, jag ska prova det. hur mycket tror ni det går att höja? Den går ju som sagt på 133 nu, tror ni man kan köra på 150-160? Jag har ingen koll på vad som är rimligt, så innan jag fifflar nåt mer så vore en uppskattning uppskattad! 😀
*suck*
använd forumets sökfunktion
öka 2mhz, startar datorn så kör 3dmark några gånger för att se om det är stabilt
är det inte stabilt, höj volten
är det stabilt så höj 2mhz till
(2-5mhz i taget)
håll på så till det stannar
¨
Så gör inte jag när jag klockar...
Så här gör jag:
1. Börja med o sätt FSBn på 250 (eller högre om det går i biosen... då ska du vara glad) 😀
2a. Startar datorn ska du vara överlycklig... Får du BSOD när Windows håller på o starta ska du ändå vara glad (datorn startar ju iaf :D)
2b (Mest trolig): Datorn startar inte... Sänk FSBn med 50 mhz i taget tills den startar... Kommer du in i Windows o kan köra 3dmark 2001 provar du att höja med 5 mhz i taget, och säker med 1 mhz i taget när den börjar bli instabil...
THIS METHOD CAN NOT FAIL!
😀
MvH
Tobiaz
2 Guest(s)