June 29, 2002
TUMMEN NER FÖR ZALMAN!!!!
LÄS NEDAN VARFÖR!!!!
VARNING!!VARNING! KÖP EJ ZALMAN!!!!!
Alla ni som har något att säga om Zalmans cpu-kylare (speciellt till AMD Thunderbird,Athlon etc)kan svar på denna string!!!
Jag har haft en cpu-fläkt från Zalman, som har en fläns i gediget koppar och en fläkt som enligt Zalman ska vara världens tystaste(20 dB) fläkt till cpu vid lägsta volttal man kan köra på den. I paketet medföljer två motstånd om man vill köra fläkten vid lågt eller mkt lågt varvtal, .Enligt Zalman ska man kunna köra CPU er ex AMD XP 1600 (1,33Ghz) på lägsta varvtalet (största motsåndet) utan några problem!!!
Vad är då problemet med Zalmanns fläktar??
Det är INTE flänsarna som Zalmann har som är riktigt usla,det är fläktarna. Kvaliten är genomgående dålig. Redan bara efter några månaders använding med fläkten på en XP1600, blir/blev den överhetetad och datorn stängdes av titt som tätt pga av detta. Det värsta med det var att det inte var så dåligt så jag tycket det var värt att koppla ifrån dartorn i en vecka el.mer för att reklamera, så jag körde vidare!
BAD MISTAKE! Vad hände?
Jo, fläkten kylde sämre och sämre, och till slut fick jag köra den på max (12v)men den gick till slut så långsamt att man fick putta igång den.Detta var en fläkt/fläns som kostade drygt 300 kr (ibland 400kr) och som skulle ha bra kylning!!
Zalmans fläktar är uppenbarligen av USEL kvalité (vilket jag redan fått bekräftat av andra i forumet). Även denna tysta modell väsnas mer än vad man kan förvänta sig och definitivt inte så tyst som 20 dB(snarare 40 dB), och den klarar INTE av att kyla ens en XP på 1,33 ghz tillräcklig på lägsta volten, utan jag var tvungen att köra den på max (innan den pajade helt)!
Har man processor som är snabbare än 800 mhz ska man INTE välja en fläns och definitivt inte en FLÄKT från detta koreanska företag. De brister i innovation, och kvalitetstänkande.Snarare genomsyras deras produkter av plastig masskonsumtions-billighet, med kraftig "made in Taiwan"känsla (bara ett uttryck för dålig kvalité). Inte nog med att fläkten int ehöll , den kylde extremt dåligt ävennär den snurrade snabbt, och den var ej heller så tyst som utlovat. Inte ens 100 kr hade varit ett bra pris för deras fläktar till CPU. De bör hålla sig till att tillverka flänsar och inte fläktar!!
Jag bytte ut fläkten på min kopparfläns mot en mycket billig annan fläkt som kostade ca 100 kr, denna fläkt kylde bättre, och gick smidigare Zalmanns fläkt.Något mera ljud, men man kan ju inte vänta sig en tyst fläkt för 100 kr,eller hur??
Trots det, är den superbilliga fläkten bättre än Zalmanns leksaksfläktar.
Om man vill kasta ut pengar i sjön och få en dator som ständigt krashar (ibland varje timme)p g a överhettning(dålig kylning) och kanske tom få sin cpu pajad, då ska man skaffa en Zalmann. Annars ska man skaffa en helt annan fläkt , det är nämligen svårt att hitta ett annat märke med en sådan svårslagen komination av defekter som Zalman har.
DÄRFÖR SÄNKER JAG TUMMEN NER.
/ /
( O O )
/
_ /
-----_ /---------
--- ------||
| | _||
/III
Tillägg:
artikeln gäller Zalman 5005,-modellen!!!!
Tillägg2: Nöj er endast med det bästa, välj
Silverado, glöm de andra(se Tomshardware så förstår ni va ja menar).
Jag bryr mig ej vad NI säger, Silverado är KUNG, och Zalmann är INTE ngn KUNG, därför, slopa Zalman och kör Silverado.
38 grader och knappt hörbar(se videon,länk nedan)vid högsta varvtalet,otroligt tyst,hankörde den på max,men den är ändå otroligt tyst,och kyler ner till 38 gr!!!!!!
http://www.3dgameman.com/revie.....001.htm#72
Drygt 10 min test av silverado mk2, !!!
Bli beredd på att chockas, Silveradon är grym!
Obs!länk till en sida med direktlänk som laddar ner filmen !
[ Detta Inlägg ändrades av: shunt den 2002-06-29 15:24 ]
July 8, 2001
tsss
först och främst vad har du för bevis att den stänger av sig pga värmen?
jag har en ZALMAN CNPS 5100-CU som kyler skit bra, väsnas lite och duger fint som den TYSTA men mindre effektiva kylare som den är.
jag kan köra min dator (amd 1ghz) överklockad med 200mhz utan prolbem. (på 12volt då)
knuffa igång fläkten? det är ganska uppenbart att det är nått stort fel på den och att du borde lämmna in den för lagning.
som du ser så försvarar jag zalman. 😛
snarare 40db? nae som sagt så misstänker jag att du har nått ovanligt fel på din fläkt.
men asså innan du anklar kylaren för att vara dålig så kan säga VILKEN av zalmans kylare du menar.
en amd cpu dör inte av värme förens det blir extremt varm. eftersom att du inte anget nån tempratur på cpun så tar jag för givet att du inte vet hur varm den blir. det kan också vart så att du inte lyckats skruva dit den ordentligt.
[ Detta Inlägg ändrades av: gillbert den 2002-06-29 13:52 ]
June 29, 2002
Silveradon är "kung" i avseendet kylning i förhållande till ljudnivå.
Även vid maximal kylning som testades i testet av Tomshardware, var Silveradon den som kombinerade kylning och låg ljudnivå bäst.
Det finns lika tysta fläktar och "hemmabyggen" som kanske kan uppnå samma förhånnade, och det finns definitivt fläktar och flänsar som ger ännu bättre kylning än Silveradon, men av de fläktar som finns idag i orginal (inte specialbyggen)har Silveradon överlägset bäst ljudnivå i förhållande till kylning. Silveradon är kung när det gäller överklockare som vill ha bra kylning och extremt låg ljudnivå!
Silveradon är inte den billigaste, ej bäst på att kyla, men när det gäller att kyla bra (38 gr cpu)och vara tyst (knappt hörbar vid 10 volt)är den oslagbar! För de som vill bygga en fläkt kan väl göra det, och hemmabyggen,ex en papst 80 mm på en stor fläns kanske är lika tyst som silveradon och kyler lika bra, men papst finns inte som standard 80mm på ngn fläns i paket (original)än, och därför kan jag tryggt säga att Silveradon är (fortfarande)kung när det gäller förhållandet
>>>>kylningsförmåga-ljudnivå<<<<<< Dessutom är den >>>säkrare<<< än de flesta andra system eftersom den har 2 fläktar som går oberoende av varandra och som kan minimera risken för överhettning om en fläkt pajar/saktar ner!!Det har inte de andra fläktarna!!! Och har jag sagt att jag inte har Silverado, det har jag INTE sagt. Läs mina texter nogrannare.!!!!!! Att jag köpt en billig fläkt innan betyder inte att jag har den NU på och inte har en Silverado NU! Läs mina inlägg nogrannare innan ni kritiserar dem!!! [ Detta Inlägg ändrades av: shunt den 2002-06-30 18:29 ]
April 22, 2002
-Använde du kylpasta på din 5005??
-Du bytte inte fläkt fast din dator slocknade?
-Fanns det garanti på din Zalman? eftersom den började krångla efter nån månad?
TIPS: Stäng aldrig ut någon annans åsikter!!!
ps: varför är silveradon bättre en en ax-7 tex? DYR, stor, klumpig. ???
Mvh Nimitz
May 6, 2002
Shunt låter som en återförsäljare av Silveradokylare. Eller en 14is som inte lärt sig debattera
"Och har jag sagt att jag inte har Silverado, det har jag INTE sagt. Läs mina texter nogrannare.!!!!!!"
Ehh, du skrev ju att du köpt en kylare för 100 kr. Jag undrade varför du inte köpte Silverado eftersom den var så KUNG 😛
[ Detta Inlägg ändrades av: padda den 2002-07-02 21:06 ]
October 6, 2001
On 2002-06-30 18:26, shunt wrote:
Silveradon är "kung" i avseendet kylning i förhållande till ljudnivå.
Även vid maximal kylning som testades i testet av Tomshardware, var Silveradon den som kombinerade kylning och låg ljudnivå bäst.Det finns lika tysta fläktar och "hemmabyggen" som kanske kan uppnå samma förhånnade, och det finns definitivt fläktar och flänsar som ger ännu bättre kylning än Silveradon, men av de fläktar som finns idag i orginal (inte specialbyggen)har Silveradon överlägset bäst ljudnivå i förhållande till kylning. Silveradon är kung när det gäller överklockare som vill ha bra kylning och extremt låg ljudnivå!
Silveradon är inte den billigaste, ej bäst på att kyla, men när det gäller att kyla bra (38 gr cpu)och vara tyst (knappt hörbar vid 10 volt)är den oslagbar! För de som vill bygga en fläkt kan väl göra det, och hemmabyggen,ex en papst 80 mm på en stor fläns kanske är lika tyst som silveradon och kyler lika bra, men papst finns inte som standard 80mm på ngn fläns i paket (original)än, och därför kan jag tryggt säga att Silveradon är (fortfarande)kung när det gäller förhållandet
>>>>kylningsförmåga-ljudnivå<<<<<< Dessutom är den >>>säkrare<<< än de flesta andra system eftersom den har 2 fläktar som går oberoende av varandra och som kan minimera risken för överhettning om en fläkt pajar/saktar ner!!Det har inte de andra fläktarna!!! Och har jag sagt att jag inte har Silverado, det har jag INTE sagt. Läs mina texter nogrannare.!!!!!! Att jag köpt en billig fläkt innan betyder inte att jag har den NU på och inte har en Silverado NU! Läs mina inlägg nogrannare innan ni kritiserar dem!!! [ Detta Inlägg ändrades av: shunt den 2002-06-30 18:29 ]
om du ändå ska köpa datorn på plockdelar som du i princip måste göra för att få en silverado fläkt som cpu-kylare så förstår jag inte ditt problem med en stor kylfläns och en tyst fläkt.
Jag har en zalman 5001/5(kommer inte ihåg, den första modellen tror jag) den funkar utmärkt och är tyst om man vrider ner potintometern man fick till, jag har även 3 80mm zalman fläktar i burken och även dessa funkar utmärkt så sluta klaga.
June 16, 2002
June 29, 2002
Jag tycker att man ska kunna förvänta sig att en fläkt (ej flänsen!!!) ska kunna fungera mer än 1 månad innan den går sönder!!!! 🙁
Så var inte fallet med MIN fläkt.
Det är möjligt att det finns andra modeller från Zalman med BÄTTRE fläktar som inte går sönder, men MIN fläkt gick sönder och det ser jag som en indikation på att det finns risk för att den modellen är av dålig kvalitet, särskilt som jag inte överansträngt fläkten och dessutom fått den monterad av butiken, så jag trodde därför att den var rätt monterad. Flänsen fungerar ok, det är FLÄKTEN jag är missnöjd med!!! FLÄKTEN ! FLÄKTEN!! Och det är inte ALLA Zalmans fläktar som är dåliga, bara att det finns risk att flera modeller KAN vara det eftersom min modell pajade redan efter en månad. Mitt råd är att kolla upp att det är en bra fläkt som medföljer, för zalmans flänsar är över godkända som regel...medan deras fläktar knappast har samma kvalitet som papst!
Jag tänker inte chansa, utan nu tar jag bara de säkra och därför väljer jag papst eftersom de har gott rykte om sig att vara hållbara och tysta (de kyler också bra).
Till alla kritiker och de som läsluser:
Kom med något konstruktivt förslag istället för att bara kritisera andra hela tiden, det kommer ni ingenstans med ? Vad är meningen med det? 🙁
PS! Silveradon är EN fläkt/fläns-paket som är bara en i mängdenav dem som kyler bra, det finns andra lika bra (paket och fläktar), men jag TYCKER att den är bäst, varför orkar jag inte förklara.Om ni inte gillar den-köp den då inte. Gillar ni den-köp den då!
January 8, 2002
Jag har Zalmans fläktar i mitt system och har inga som helst klagomål på dem, de har gått nästan 24/7 i mitt system så förmodligen så har du fått en dåligt fläkt, det händer väl alla. Zalman har många bra produkter och det är verkligen olyckligt att du råkade ut för ett exemplar som var tyvärr trasigt.
Men bara för att det exemplaret du fick var trasigt så säger ju inte det att hela deras produktutbud är skit. Visst jag har en del fördomar om vissa produkter, men jag lovar dig. Ge Zalman en chans till, du kommer nog bli positivt överraskad.
September 15, 2001
jag har en Zalman 5005-AL och jag kan ju säga att det inte var det bästa köpet jag gjort! Fläkten sög... Men jag ska ge flänsen en till chand med någon bra 60->80mm adapter!
Annaras tycker jag Zalman gör bra fläktar osv. Men jag gillar inte 5005 serien, jobbig att montera dessutom men det tar jag eftersom det visste jag innan jag köpte den. Dock har jag svårt att se om det sitter som den ska! Men jag antar det eftersom med min 60mm Cooler Master fläkt så ligger min 1700+@1800+ i 51 C idle så det inte allt för tokigt tycker jag..
July 19, 2002
Jag vet inte vad jag har för fläkt fast min är också sådär konstig..
I början så låg processorn på 35grader i full load nu 8 månader senare 51 grader.. (på en duron 800Mhz oklockad)
borde jag skaffa en ny fläkt eller?
och den låter som f*n (inte så mycket men för att låta mycke tycker jag att det ska kyla bättre)
December 2, 2001
abishai wrote: saken är biff, fläktar som låter lite är inte bra! sätt på en delta fläkt istället :bgrin:
Jag har 2st delta 80mm fläktar på mina 2 hårddikar och skiten låter så mycket så jag fick stänga in den i städskrubben intill.. så de rekomenderar jag inte även om dom kyler bra. 😕
1 Guest(s)