July 13, 2002
Angående Zalman ZM-MFC1 fancontroller
Det står på dess specifikationer att den bara kan köra 2 fläktar på max V.
Zalman wrote:
4 Channel - Adjustable Fan Speed Dials
- Maximum Power : 7.0W per channel
- Maximum Adjustable Range: +6.5Vmax (=Vfan(max) - Vfan(min))
- Maximum Voltage Drop : +2.0Vmax (= Vpin(max) - Vfan(max))
- Extension cable length (4pcs): 400mm2 Channel - Toggle Switches
- Maximum Power : Unlimited, as allowable by power supply capacity.
- Adjustable Range : Maximum voltage output or minimum voltage output.
Men om jag då vill kunna ha 2 chassifläktar på 12V, och sen öven styra min CPU-fläkt med den (vilken jag antar tar mer än 7V) hur ska det gå till? Måste jag leva med att en chassifläkt får gå på max 7V?
Om jag måste ha en chassifläkt på 7V ska jag då ha den främre eller bakre på det? Tänkte ha två 120mm enermax-fläktar, en bak som ska blåsa ut och en fram som skall suga in luft (..om det nu är det bästa).
Har köpt allt men har inte brutit förpackningen ännu då jag blev lite osäker med hela 7V historien.
December 29, 2003
Jag tror du har blandat ihop V och W lite grann där. Det står ju ingenstans där att det bara går att köra 2 fläktar på max. Har inte kollat vilken kontroller det är men om det är den sexkanaliga med 4 ställbara och 2 med vippbrytare så tror jag nog med allra största säkerthet att du kan köra alla på max om du känner för det.
Finns nog ingen risk att den drar 7 w per kanal med bara en fläkt.
July 13, 2002
Spinnjonte wrote: Jag tror du har blandat ihop V och W lite grann där. Det står ju ingenstans där att det bara går att köra 2 fläktar på max. Har inte kollat vilken kontroller det är men om det är den sexkanaliga med 4 ställbara och 2 med vippbrytare så tror jag nog med allra största säkerthet att du kan köra alla på max om du känner för det.
Finns nog ingen risk att den drar 7 w per kanal med bara en fläkt.
Ojfaen, juste det där var ju W.. effekt 😀 My bad...
1 Guest(s)