Zalman zm80 kylmodd...|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Zalman zm80 kylmodd...
[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1422
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 24, 2003 - 8:59 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har funderat på att bygga en fet luftkylning för mitt grafikkort... Har en sån där Zalman grafikkortsmacka som jag kallar dom, och skulle vilja ha minneskylning på den åxå.

Eftersom jag har en klump koppar liggandes så tänkte jag följande:
Det är ju ett litet glapp mellan minnena och kylflänsen på båda sidorna av den kylaren, vilket ju givetvis innebär att man inte har någon som helst minneskylning på kortet. Om man då tar min kopparklump & skär till små bitar som passar perfekt mellan minnena & flänsen, borde inte det bli en rätt trevlig kylning då?

Jag kör för närvarande en 80mm fläkt som blåser lite lätt på hela flänsen & anser mig ha rätt schysst temp på mitt grafikort, har dock ej möjlighet att mäta, men sval är den iaf.

Värmen bör ledas över till flänsen på ett rätt bra sätt kan man ju tycka, och eftersom jag kör med aktiv kylning på flänsen så bör slutresultatet bli rätt bra.. Ska nog prova nu under veckan, vad tror ni? Skulle va intressant, men det är så mkt jobb att skruva isär hela flänsanordningen & sätta ihop den igen... Kan ju iofs vara värt det... :bgrin:

Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
295539
March 24, 2003 - 9:38 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har oxå funderat på att fixa till en kylning på minnena. Jag har inte Point of View som du, så jag vet inte riktigt hur minnena är placerade hos dig. Har ändå för mig att minnena sitter cirkulärt kring GPU:n, jaja skit samma. Jag har funderat på att sätta på såna här http://www.datorbutiken.com/se.....Id=GWHDC08. De går säkert att fila ner om det blir trångt mellan zalman-flänsen och kortet. Dessutom 11kr/st är ju inte alls farligt.

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
295563
March 24, 2003 - 10:19 am
sp_Permalink sp_Print

Hursomhelst så lär det ju inte vara så jättesvårt att få dit dem... Men jag kommer ju att stoppa dit solida kopparklumpar så att säga, inga flänsar. Jag tycker att kopparblocken bör leda över värmen till flänsen nog bra för att få en FET minneskylning... :bgrin:

Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
295586
March 24, 2003 - 11:13 am
sp_Permalink sp_Print

Jaha nu fattar jag vad du menar 🙂

Ja det borde ju funka, smart idé wink

Live
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 537
295599
March 24, 2003 - 11:33 am
sp_Permalink sp_Print

Hur har du tänkt att lösa värmeöverföringen? Artic silver eller?

Ser framemot bilder och resultat.

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
295748
March 24, 2003 - 4:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Värmeöverföringen får arctic silver thermal adhesive sköta. Jag har ju planerat att skaffa vattenkylning nån gång i framtiden, men då kommer jag också att inhandla ett nytt grafikkort, så jag oroar mig inte för att jag inte kommer att få lös flänsarna igen. Man kan då isf sälja kortet & påpeka att det är en rätt enorm luftkylning på kortet... :bgrin:

Kommer nog att påbörja projektet imorron kväll mest troligt, kanske börjar kapa lite i kopparn ikväll, vi får se. Ska spendera lite tid vid Blood Omen 2 först... :dead:

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 252
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL