September 1, 2002
👿
Alltså, här har man investerat i en Zalman ZMHP80 (inte den nya A-versionen) och satt denna på mitt Inno3D GF4 Ti4200. Detta för att få tyst på burken. Och genom att resterande komponenter är jättetysta blir burken helt underbar att "lyssna" till när denna kylning sätts på.
Det finns dock ett problem 🙁
Kortet verkar bli på tok för varmt, för efter lite spelande så dyker det upp "vandrande scanlines" på skärmen. Dvs små transparenta linjer som rör sig fram och tillbaka (rullar) över bildytan. Detta oavsett om man e ute i bios/windows eller vad tusan som helst.
Jag har följt instruktionerna för installation och kylningen till punkt och pricka. Har gjort om proceduren 3ggr, men skiten kvarstår.
Först trodde jag att jag inte lagt på tillräckligt med kylpasta mellan den innersta metallbiten och GPU:n, så jag lade till lite extra för att garantera god kontakt, men de grafiska konstigheterna kommer tillbaka i alla fall.
Det skall dock tilläggas att jag inte har någon case-fan igång, varken inblås eller utsug. Detta pga att jag vill att burken skall vara så tyst som möjligt.
I ärlighetens namn så kan problemet ha sin ursprung i detta:
Den metallplatta som sätt fast direkt mot GPU:n kan inte fästas exakt centrerad över GPU:n p.g.a. att hålen i kortet inte ligger placerade symmetriskt runt GPU:n. Det översta hålet ligger för långt upp för att fästanordningen skall kunna nå hålet då metallplattan sätts exakt i mitten på GPU:n.
Uppskattningsvis så täcks 90-95% av hela GPU:n av plattan, och det är omöjligt att få den centrerad (har t.ex. testat med att "förlänga" den övre fästanordningen på metallbiten, men den blir inte stark nog att hålla uppe den stora flänsen som sätts ovanpå).
Kan verkligen de där 5-10% spela den avgörande rollen för att kunna kyla kortet?
Det finns gott om utrymme runt grafikkort och CPU i min Chieftec Miditowerlåda, jag har stuvat om alla kablar och satt i runda IDE-kablar, och det finns inga intilliggande PCI-kort, så det finns inga blockeringar. Grafikkorter är inte överklockat på något sätt, och problemet finns oavsett om jag överklockar P4-processorn eller inte.
Problemet går att lösa genom att installera en 80mm-fläkt i fronten som blåser in på grafikkortet, men det tycker jag inte om, för ljudet blir markant högre (och 80mm-fläkten är nästan ljudlös ca 18dB) och jag eftersträvar maximal tysthet för så liten kostnad som möjligt. Det ljud som uppstår är inte ett vinande "motorljud" utan ett swoosh-ljud från gallret/chassit där luften dras in genom hålen, så även en tystare (t.ex. PAPST 12dB) fläkt skulle framkalla detta oväsen.
Det här kan kanske tyckas lite väl petigt, men jag står inte ut med oljudet, jag får ont i huvet och blir allmänt irriterad av det.
För att låta lite som Sverker Olofsson:
Skall det vara på detta viset? Skall denna produkt (ZM80HP) som presenteras som en produkt för att passivt och effektivt kunna kyla moderna GPU:er verkligen kräva extern aktiv kylning för att fungera tillfredsställande? Jag är definitivt missnöjd, förbryllad eftersom så många recensioner prisar och lovordar denna produkt. Vissa hävdar t.om. att den kyler bättre än originalkylningen, något som jag inte direkt kan hålla med om.
Finns det någon här som har nån erfarenhet (positiv eller negativ) av denna produkt, skriv gärna och berätta om denna. Beskriv gärna hur erat chassi kyls samt vilket grafikkort ni har.
En idé som jag har är att sälja detta kort med originalkylningen (som fungerar hur bra som helst men låter som ett reaplan i jämförelse) och köpa ett annat Ti4200 alt. Radeon 9500 som garanterat (utifrån era erfarenheter) fungerar med denna kylningsprodukt.
Annars får den sista utvägen bli å köpa nåt icke 3D Trident SVGA-kort med 4mb minne å sluta spela spel överhuvudtaget.
T.p.f.
Torbjörn
[email]gamblor@bredband.net[/email]
---------------
P4 1.6@2.24Ghz
MSI Max-C (SiS 645DX)
728MB Samsung PC2100 DDR
Inno3D Geforce 4 Ti4200
SB Live!
WinXP Pro SP1
---------------
September 1, 2002
Kommmentar till 1:a svaret:
Jo, men den kylningen låter säkert bra mkt mer, ush för det.
Kommentar till 2:a svaret:
Jo, självklart är det inget centimeter-tjockt lager kylpasta jag lagt på, det är papperstunt. Det var i början som jag knappt hade nån kylpasta alls, man kunde knappt se att det fanns något på, men när jag tog bort kylningen så märkte jag att metalplattan inte hade fått full kontakt med GPU:n, inte minst i mitten som totalt saknade spår av kylpasta, så jag tog på lite mer denna gång, men inte mkt.
/Gamblor
1 Guest(s)