October 1, 2005
För några veckor sedan satte jag och min bror igång bygget av våran HTPC, eller HEPC. Men först nu lägger jag upp projektet så ni kan se hur det går. Tanken är att göra en HTPC helt i plexiglas, för att sedan klistra på svart toningsfilm/solfilm... därav namnet B² - BlackBox.
Projektet har legat uppe på SweClockers ett antal veckor, men jag tänkte det är kul att visa er som inte har sett det där.
"Setup"
Som kommer från en Dell Dimension 4300:
- Intel Pentium 4 1,6 Ghz
- 512 mb RAM
- GeForce 2 MX (bra eller hur 😉 )
- HDD 1, IBM 36 gb
- HDD 2, Seagate Barracuda 160gb
Fullt tillräckligt för en dator av detta slag enligt min mening. Programmen som ska köras är MediaPortal på WinXP.
Delar
Som kommer att användas, vissa har vi/vissa ska beställas:
- Fjärrkontroll, Packard Bell Fast Media
- Fläktgaller, 120mm "Blade" (ska monteras en fläkt å ovansidan)
- Toningsfilm, svart spegelblank
- All plexi har vi, fram + baksida finns utskuret, men inte helt klart
... har säkert missat något, lägger till det senare i såna fall.
Nu till bilderna:
Vi började med att montera isär del för del, enda bilden jag har på det är när vi tog bort och rengjorde kylflänsen samt processorn:
[Image Can Not Be Found]
Ännu en bild på processorn, en väldigt snygg sådan. Har bilden i högupplöst för bakgrund om någon vill ha:
[Image Can Not Be Found]
Bästa grafikkortet på marknaden... eller har jag fel? GeForce 2 MX med ditmoddad kylfläns 😛
[Image Can Not Be Found]
Här placerade vi ut delarna för att få en överblick på hur det ska se ut, har dock bara denna bilden med inverterade färger, men det går att se bra ändå:
[Image Can Not Be Found]
Plexiskivan utsågad, samt fästen för moderkort + nätaggregat färdiga:
[Image Can Not Be Found]
En till lite tydligare bild:
[Image Can Not Be Found]
Färdigbyggda hårddiskfästen, blev grymt bra tycker jag, fler bilder på fästanordning senare:
[Image Can Not Be Found]
Exakt så här ska grejorna sitta placerade, HDD + DVD-läsare sitter ej fast i fästen ännu:
[Image Can Not Be Found]
En till bild framifrån:
[Image Can Not Be Found]
HDD + DVD:
[Image Can Not Be Found]
Chassikåpan tillböjd med värmepistol, dock inte utsågad än... tycker det blev riktigt fint. Tänkt inte på att den sviktar i mitten, det finns inga fästen än:
[Image Can Not Be Found]
En till på böjen, vad tycker ni?
[Image Can Not Be Found]
Bakifrån, bättre bild:
[Image Can Not Be Found]
Så här såg den ut för två-tre dagar sedan, nu sitter HDD och chassikåpan fast, bilder på det kommer imorgon:
[Image Can Not Be Found]
Update 1 - 2005-09-24
Fjärrkontroll + IR-mottagare:
[Image Can Not Be Found]
Från sidan, notera fläktgallret (har bara lagt dit det):
[Image Can Not Be Found]
Ett av fyra likadana fästen för chassikåpan:
[Image Can Not Be Found]
"Specialdesignat" fäste för fram och överkåpan. Färgprickarna ska sjävlklart bort.
[Image Can Not Be Found]
Hårddiskfästenas vibrationsdämpning:
[Image Can Not Be Found]
Vinkelfäste för hårddiskarna:
[Image Can Not Be Found]
DVD-läsaren sitter nu på samma sätt som nätaggregatet, alltså med aluminiumskena:
[Image Can Not Be Found]
Update 2 - 2005-10-07
Kretskortet för startknappen monterad på en plexiskiva:
[Image Can Not Be Found]
En till bil på uppsättningen för knappen (avancerat 😉 )
[Image Can Not Be Found]
Ännu en 🙂
[Image Can Not Be Found]
Verktyget vi köpte för att kunna borra ett 120 mm hål:
[Image Can Not Be Found]
Här har vi borrmaskinen som vi även lyckades bränna idag, det small till och så började det ryka/lukta 😛
[Image Can Not Be Found]
Hålet blev helt perfekt:
[Image Can Not Be Found]
Närbild på hålet:
[Image Can Not Be Found]
Framifrån:
[Image Can Not Be Found]
Update 3 - 2005-10-30
Ja, vi får väll ta och börja med att säga att vårt första försök gick "lite" snett (avgör själva):
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Och tillslut lyckades vi få dit toningsfilmen, dock gick det ej att ha ända ner i böjen (pga. att den är lite ojämn, blir bubbligt) men det set snyggt ut och är lite annorlunda:
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Prövar med fläktgaller:
[Image Can Not Be Found]
Allting bortplockat och "gummipluppar" ditsatta:
[Image Can Not Be Found]
Moderkortet på:
[Image Can Not Be Found]
Moderkortet av 😉 Nätagget på:
[Image Can Not Be Found]
Hårddisk på:
[Image Can Not Be Found]
HDD, Moderkort och nätagg ditmonterade:
[Image Can Not Be Found]
Här följer lite bilder när kablar och baksida sätts dit, notera den fina startknappshållaren inkl. fästet, orkar inte kommentera alla längre:
[Image Can Not Be Found]
Notera den fina lufttunneln (hemmagjord) till processorn:
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Närbild på fläkttunneln:
[Image Can Not Be Found]
Framsida med toningsfilm monterad:
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Här har vi anordningen för att göra en startknapp, är det en Dell så är det. (Gick tyvärr inte att lösa det på något bättre sätt:
[Image Can Not Be Found]
Trångt, sleevade ide-kablar hade varit något (kommer i framtiden):
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Allt som allt so far:
[Image Can Not Be Found]
Baksidan, ett rent mästerverk:
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Lite fästen, limmade muttrar på insidan:
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Toningsfilm med en IR-mottagare bakom:
[Image Can Not Be Found]
Startknappen fick bli en skruv (ganska fräckt faktiskt):
[Image Can Not Be Found]
Äntligen ihop, och på sin rätta plats (Golvet som den står på är bara ditlagt provisoriskt):
[Image Can Not Be Found]
Riktigt nöjd faktiskt:
[Image Can Not Be Found]
Gillar ni idéen med genomskinligt på sidorna?
[Image Can Not Be Found]
The holy hand, första starten (jag som startar 🙂 ):
[Image Can Not Be Found]
Lyser på fint:
[Image Can Not Be Found]
TV:n som kommer att användas, nån mer än jag som tycker det ser ut som en moddad Xbox?
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
.... ja det var alla bilder så här långt, vi har lite småfix kvar dock. Det lär komma update på de i framtiden.
October 1, 2005
Update!
Inte mycket kommentarer här inte. Jaja om jag inte får någon respons ber jag en moderator att radera tråden, ingen idé att uppdatera och lägga ner tid utan att någon bryr sig.
Tack denstore 🙂
(Obs projektet kommer dock finnas kvar på swec iaf)
Kommentera tack!
April 20, 2005
October 1, 2005
Tack för all respons, kommer garanterat finnas kvar här 🙂
Jo, det mesta går framåt... men inte tillräckligt för att göra en update kanske. Det har blivit fyra hål i överkåpan för att hålla fläkt + galler.
Vi märker just nu ut varje sak som ska sågas/borras på baksidan och så ska vi nog såga ut det i veckan.
Toningsfilmen kan vi i stort sätt lägga på nu, det behövs bara borras två hål till på överkåpan.
En annan sak som har hänt är att vi skrotat 40 gb för att det förde massa oljud... den tjuter som satan. Utan den blev datorn helt tyst i stort sett.
Som sagt, update är på väg (i veckan)!
October 1, 2005
Ja... det blev ganska stor, men det får man leva med eftersom det är ett vanligt ATX-moderkort och vanligt nätaggregat + cd-läsare. Gick inte att göra så mycket mindre.
Tempsen har jag ingen aning om, den är ju en Dell (men de är betydligt bättre än innan, kylflänsen är bara lite sval. Och grafikkortet är kokhett, och jag bryr mig inte om det heller (Gefoce 2 MX 😉 )
Tack PaiN!
September 20, 2001
Den ser onekligen trevlig ut 😀
Vad hade du för lim till plexiglaset? PlasticPadding 2komponent?
Ett tips på en liten förbättring vore dock att skruva bort fronten på DVDn, och klarlacka den i stället, så den matchar plexit bättre...
Gillar verkligen att du inte gjorde fyrkantiga hål i bak för PCI-korten, utan i stället borrade hål för anslutningarna, det tänkte jag efterapa om det går för sig 🙄
October 1, 2005
Edvuld wrote: Den ser onekligen trevlig ut 😀
Vad hade du för lim till plexiglaset? PlasticPadding 2komponent?
Ett tips på en liten förbättring vore dock att skruva bort fronten på DVDn, och klarlacka den i stället, så den matchar plexit bättre...
Gillar verkligen att du inte gjorde fyrkantiga hål i bak för PCI-korten, utan i stället borrade hål för anslutningarna, det tänkte jag efterapa om det går för sig 🙄
Tack så mycket!
Tror det vara PP's... det var iaf epoxy (2 komponents). Funkade finfint!
Jo, vi funderar på det här med fronten på DVDn. Kanske ska göra en Stealthed front istället, det svåra är att få dit knappen bara.
Du får mycket gärna göra på samma sätt med hålen, det är bara kul att folk gillar ens arbete! 🙂
Lite småpill kvar dock, ska fixa en alu-list i framkant tex.
BTW, älskar ditt bygge också 😮 Känns som du har byggt några saker förut. Detta är mitt och min brors första bygge, så vi måste säga att vi är rätt nöjda!
May 17, 2004
först när jag läste så trodde jag att det skulle se ut som skit 8ta inte illa upp) då jag inte giller desa helt genomskinliga skapelserna som många gör men jag måste säga att det här blev snyggt 🙂 ricktigt stilrent!
var köpte du förresten Toningsfilmen?
längtar tills du slängt in mediaportal 🙂
August 14, 2001
Ser väldigt fint ut =) många trevliga bilder!
Tänkte på DVD-spelaren, är ju faktiskt inte så svårt att flytta knappen helt, är ju bara dra 2 kablar dit där knappen sitter nu och sätta dit en egen tryckknapp på lämpligt ställe.. hade själv tänkt göra så... när jag nu hinner med det.. koncentrerar mig på vattenkylningen i helgen.. så får det bli slutförande av chassi senare... men d kommer... tänkte även sätta alla lapor på en rad (DVD DVD-brännare-läs DVD-brännare-skriv Power och HDD) och sen knapparna på en rad med, eller hur det blir.. så slipper man anstränga sig med att få ordning på knappar och LEDs vid modifikationer av optiska enheter. Skulle nog i ditt fall ta bort hela fronten på DVDn sätta den en bit längre bak, och klistra på en bit tonad plexi i hålets storlek. Men helt klart ett riktigt fint projekt redan som det är nu =)
October 1, 2005
Vitamin-C: Tack, vi fick också den känslan ibland 😛 Men tillslut lyckades vi helt okej, även om det finns lite som kan förbättras.
Toningsfilmen köpte vi på "danmobility" (@google), den heter Limo Black.
MediaPortal har varit inne länge nu, redan innan den var klar 😛 Vill du ha bilder på det eller? Tycker MediaPortal är 100 ggr bättre än Windows Media Center Edition.
Frisk: Jo det är klart att allt går att lösa, men vi har haft tillräckligt med kångel med knappar om jag får erkänna 😛 Vi ska fundera på saken, för det skulle kunna bli riktigt snyggt om man lyckades!
Tack för alla kommentarer!
October 1, 2005
Vitamin-C: Tack, vi fick också den känslan ibland 😛 Men tillslut lyckades vi helt okej, även om det finns lite som kan förbättras.
Toningsfilmen köpte vi på "danmobility" (@google), den heter Limo Black.
MediaPortal har varit inne länge nu, redan innan den var klar 😛 Vill du ha bilder på det eller? Tycker MediaPortal är 100 ggr bättre än Windows Media Center Edition.
Frisk: Jo det är klart att allt går att lösa, men vi har haft tillräckligt med kångel med knappar om jag får erkänna 😛 Vi ska fundera på saken, för det skulle kunna bli riktigt snyggt om man lyckades!
Tack för alla kommentarer!
1 Guest(s)