September 17, 2003
Då var det dags igen, ännu en dumjävel som har tänkt bygga sig sitt eget 19" rackskåp.. Det hela har dock ganska logisk förklaring.
Under gårdagen verkar jag ha säkrat en 19" 4U server för en alldeles lagom peng, jag får inom ett par veckor fiber 50/50 och ska då ha en egen server för ett filmprojekt jag nämnt i en annan tråd här i forumet samt en kompis server hos mig (äldre P3, men även det en 4U server) som webbserver (de är åtskilda då de kommer användas till olika saker, den ena är min och den andra hans).
Eftersom att det då blir 2st 19" 4U servrar har jag tänkt tanken att bygga ett eget rackskåp som ser ut som en byrå, nattduksbord eller liknande så att den kan försvinna i lägenheten. Jag bor trots allt bara på 29kvm men har ett "ledigt" hörn där jag tänkte ställa det hela om det ser någorlunda bra ut.
Tanken är då att bygga ett rackchassi för 10-12U så att båda servarna får plats och sedan lite utrymme över för att gömma undan router och liknande (fast har funderat på att ha den stående ovanpå då jag även kör WLAN till laptopen). Nåväl tanken är då att i första hand skaffa det som krävs för själva upphängningen av racken, dvs skenor, skruvar etc. Därefter innesluta detta i ett trächassi med gummi som dämpare mellan ställningen och träet för att förhindra resonans så mycket det går.
Riktigt trä tänkte jag då på sidorna (höger, vänster) samt som botten och topp. Som dörr har jag tänkt mig ett "nät" eller hur det nu ska beskrivas med ord, en trädörr men som är byggd av trästänger (jag får fan rita en bild vid tillfälle) som alltså har perforeringar så att det kan sugas in luft utan problem men ändå passa in med möbeln i sig. Som baksida en plywood eller annat lätt, tunt trä med plats för några stora fläktar som suger ut luft ur skåpet och skapar cirkulation.
Även tänkt mig att bygga in grendosan i skåpet så att endast sladden till denna går ut på baksidan till eluttaget så göms sladdar etc enkelt undan i själva skåpet. Bakplattan på skåpet bör kanske vara löstagbar på ett enkelt sätt i det fallet något behöver flyttas, ändras, felsökas osv.
Ska slänga ihop ett par konceptbilder vid tillfälle men alla förslag för/emot, grymma ideer etc tas med glädje emot! Innan alla börjar med diverse gnäll om det ena och det andra så skriv ingen kritik om den inte är konstruktiv, skriv varför det är en dålig idé eller varför jag ska tänka si eller så. Jag är övertygad om att det är genomförbart men behöver input från de som har försökt, lyckats, misslyckats eller de som har gjort helt andra projekt i trä och har erfarenheter från det i datorrelaterade fall.
November 5, 2002
Kul idé!
Inte långt från idéer jag själv haft. Har dock inte varit inne på rack, men bygga in servern i möbeln. Det är ju iof det jag gjort, fast har även haft andra fristående idéer.
Du kanske har sett mitt projekt Server i Billy?
En tanke har haft efter det är att bygga en egen möbel för servern, men det har inte blivit av. En helt ny möbel skulle kräva för mycket arbete för att få snygg. Det skulle vara om jag byggde om en befintlig möbel.
Det andra alternativet (bygga om en befintlig möbel) är väl det jag mest kan rekommendera. Innebär mycket mindre jobb då det inte behöver bli lika snyggt, eftersom det inte syns.
Sen kan jag ju lugnt påstå att du behöver en del ljuddämpning eftersom du ska leva i samma rum. Datorer har en förmåga att väsnas, och egentligen är det ju fläktarna som låter mest, så dämpning före och efter fläktar rekommenderas starkt.
Lägg gärna upp lite bilder så jag kan komma med fler åsikter/synpunkter/förslag.
/Relaxia
June 11, 2001
Kul idé, frågan är om det är värt pengarna och jobbet, eftersom ett rackskåp kan köpas från ca 2000 kr till 5000 kr.
Jag kanske låter som glädjedödare men eftersom ett bättre chassi för riktiga gamers lätt kostar 2000 kr+ så är mellan 3000 och 5000 för ett rackskåp inget.
2 Guest(s)