July 21, 2006
OfflineHejsan! Här borde komma ett intressant projekt för de som är elektronikintresserade o vill ha en tyst dator!
Förord:
Jag går sista året i en grundutbildning inom data/elektronik, och på våren ska vi ha gjort ett lärdomsprov, som ska ha med vår utbildning o göra. Hela projektet ska ta åtminstone 80 timmar o spegla det som vi har lärt oss under de tre åren vi har gått där.
Projektet:
Jag hade tänkt mig en fancontroller som skulle sitta fastmonterad i en eller två 5,25" enheter, med en liten, möjligen en tvåraders LCD-display. Den skulle i sin tur visa varvtalen på de fläktar som man kopplat in, och man skulle också kunna variera varvtalen. Om jag får tid så bygger jag in extrafunktioner, såsom temperaturavläsning och också möjligheten att temperaturstyra fläktarna. Regleringen av varvtalen skulle gå till genom att man använder sig av PWM-modulation, och då borde man helst använda sig av en fyra-pins fläkt som har en skild PWM-ingång.
Igår i skolan så testade jag att koppla i en helt vanlig 3-pins fläkt o variera spänningen mellan 5 och 12 volt, sedan med hjälp av ett oscilloskop mäta signalen som kommer från den tredje tråden (gul, tach-signalen), enligt denna artikel;
http://www.analog.com/library/.....speed.html
så borde signalen vara en jämn fyrkantsvåg, men så var icke fallet! Jag önskar jag hade bilder, men tyvärr så äger jag ingen kamera. Den varierade lite och hade lite större spikar på stigande flank, och fallande flank så gick den ner på minus! Lite svårt att förklara, måste skaffa en kamera 👿
Nu får gärna ni kunniga där ute komma med förslag, ideer, tips, råd, länkar mm. Alla seriösa inlägg uppskattas.
Ang funktionen så för att programmera LCDn hade jag tänkt använda mig av en PIC 16F84A, den har vi redan använt i skolan så den kan jag till viss del redan använda. 🙂
November 4, 2001
OfflineNu är de ju ett skolarbete så följande fungerar nog inte men tipsar ändå :p
Att styra fläktarna via PWM har både för och nackdelar. Fördelen är att man inte förlorar massor med effekt till värme, dvs energisnål och blir inte varm. Nackdelen är att fläktar som är PWM-styrda har ett visst ljud pga att dom "stäng av och på". Detta ljud kan ibland vara mer irriterande än en konstant ljud som är lite högre (fläktljudet tex). Även detta går att lösa men då behöver man en 4-pins fläkt (antar att det är pga detta som du väljer 4-pins).
Det är jättebra om du ska imponera läraren lite men i praktiken är det inte speciellt bra med tanke på att majoriteten av alla fläktar (speciellt vanliga chassifläktar) är 3-pins
När det gäller LCDn så kan du skaffa en billig display som är kompatibel med parallellporten på datorn och installera passande mjukvara som håller koll på varvtal osv direkt från moderkortet. Är ju inte direkt det svåraste projektet så det blir få stjärnor i kanten från läraren om man säger så :p
Ang oscilloskopet så är det (precis som det står i artikeln) det ideella värdet som visar sig som en perfekt våg/kurva. Så är nog inte fallet i verkligheten.
June 19, 2002
OfflineTjena. Orkar inte svara utförligt på alla frågor, så här kommer lite punkter 🙂
*PWM är jättebra, tycker jag. Bara man hittar en frekvens som inte väsnas. På sidan verkar han ha glömt skyddsdioden, man måste ha skyddsdiod över transistorn man styr med. Annars får man höga spikar precis i transientögonblicken som zappar kretsen.
*Häftigare hade varit att bygga en styrning som kopplar in sig direkt på fältlindningarna, men det kan nog bli väldigt bökigt 🙂
*Du kommer inte att få en jämn, fin fyrkantsvåg. Däremot kan du nog få något som liknar en. Angående den negativa spänningen, använd skyddsdiod.
*När du kopplar in trissan till PIC:en måste du använda ett motstånd för att fördröja trissan. Annars kan du zappa utgångarna.
*Koppla LCD:n direkt till picen, det blir jättebra. HD44780 finns det massor med färdiga libbar för på nätet. kör gärna i 4-bitarsläge så sparar du utgångspinnar. Att köra displayen via datorn är ju bara dumt 🙂
July 21, 2006
OfflineOjsan! Totalt glömt bort denna tråd 😀
Hursomhelst, tack för era tips, ska kolla upp dessa lite mera så fort jag hinner, lär antagligen börja planera lite mera nästa vecka eller så. Dock så föreslog lärarna att jag ska skippa temp o varvtalsmätningarna, räcker med PWM-styrningen säger de. Tyvärr så har jag inte hittat några 4-pins fläktar till salu, förutom de som finns på Intels boxade 775 kylare, men de fläktarna är ju värdelösa.
Funderar lite på hur många fläktar jag ska koppla in, typ 4 skulle vara skönt. Programmet kommer att ta en ganska lång tid att göra, assembler kräver ju endel tid. Funderar över hur jag skall justera varvtalen sen, vore ju ganska praktiskt med typ en brytare med 6-8 lägen, en till varje fläkt, sen så skulle man ha PIC:en att skicka ut olika spänningar till de olika lägena. Skrev jag för krångligt nu? Kan tyvärr hända, trött som jag är, halv 12 redan :z:
Skulle vara ännu roligare att vidareutveckla detta projektet med just en LCD och temp avläsning, med det hinner jag inte med, och inte har jag ork heller.
Btw så köpte föräldrarna en kamera åt sig själva till julklapp, så med lite tur så får jag låna den (knappast troligt tyvärr). Nu skulle jag bara vilja få mitt programmeringskort till PIC:en att fungera, men tyvärr så är den heldöd (eller snarare hyperaktiv, får in 17V mellan GND och Master Clear på PIC:en, om jag inte missminner mig så ska den väl vara 5V.
1 Guest(s)

Log In