July 21, 2006
OfflineHej igen! Vet inte om jag placerar denna tråden rätt, men om inte så får ngn moderator rätta till. Har 2 st Soltek SL75KAV moderkort, liknar detta men detta är ett SL75KAV-X, ser en aning annorlunda ut än mitt.
http://www.digit-life.com/arti.....ol-big.jpg
Tyvärr är det så att det finns ca 12 trasiga kondensatorer på dem vardera, och nu undrar jag om ngn här på forumet har provat att byta dem och fått det att fungera. Tänkte att jag skulle börja med att löda loss några av dem, men det visade det sig vara svårt, tror att det sitter ngn slags skyddshinna på baksidan av kortet. Skulle vara roligt att få dessa att fungera igen, även om det vore lika bra att köpa nytt.
Ngn som har några som har några ideer om hur man skulle kunna gå till väga? Tyvärr har jag inte alltför mkt tid över pga fyra prov denhär veckan o en rapport som ska lämnas in, men så fort jag får ngn tid över ska jag ta en titt på det.
PS. Jag skulle gärna vilja ge lite bilder, men tyvärr har jag ingen kamera. 🙁
July 21, 2006
OfflineLord_Kvadd wrote: Lägg moderkorten uppochner.
Ta en lödkolv och tryck på pinnarna. Svårare än så är det egentligen inte. 🙂Även om det kan vara lite meck ibland.
Om det vore så lätt som du säger... tyvärr har jag inte riktigt hunnit prova så mkt ännu, jag provade med att använda en tennsug, men det gick inte, jag fick inte ens tennet att smälta ordentligt. 🙁
Får nog skämmas lite eftersom det hör till min utbildning att man ska kunna löda
men nåja, ingen är perfekt.
Är det ngn på forumet som har ideer, tips, råd eller dylikt så kom gärna med förslag, jag tror nog att det måste finnas ÅTMINSTONE EN person här på forumet som har försökt göra detta.
July 21, 2006
OfflineiQ wrote: Jag har lagat flera moderkort och bytt komponenter Gör som så att du lägger på lite mera lödtenn sen kör du med tennsug Det blir lättare varmt om du gör så Metod två är att bryt lite på kondensatorn när du värmer benen så går det att lirka loss den
Tack för tipsen! Ska prova så fort jag får tid!
1 Guest(s)

Log In