April 18, 2003
OfflineHar samlat cd-skivor ett tag nu för att äntligen kunna göra mig en cd-lampa 😀
Fick inspirationen från nån som gjort samma sak på internet nånstans.
Använt mig av 2 st mdf-bitar (22 mm) med måtten 12x12 cm, ett blått 30 cm lysrör samt en jävla massa skivor =)
[Klicka för större bilder]
[Image Can Not Be Found]
Mdf bitarna, borrat för lysör och kabeln.
[Image Can Not Be Found]
Alla skivorna
[Image Can Not Be Found]
Testade hur bra lysröret satt i hålen.
[Image Can Not Be Found]
Typ nått sånt kommer den se ut.
[Image Can Not Be Found]
Testkörning för att se hur mycket det lyser. Fler bilder kommer när mdf:en är målad och lampan placerad på rätt plats.
Ska köpa lite spackel och färg imorrn på jobbet så den blir lite snyggare =) Tänkte måla mdf:en svart iaf.
Limmar nog fast skivorna med smältlim sen.
Funderar på om jag ska leta efter nån 220v>12v adapter så ja slipper köra me ett stort nätagg.
September 20, 2001
OfflineDet ser bra ut, men lyser den mycket som sagt? Fast å andra sidan kan det vara bra att ha som natt/myslampa.
Ett tips kanske vore att använda ett plaströr eller något med exakt samma ytterdiameter som CD-skivornas innerdiameter, så blir stapeln exakt rak hela vägen (om d u inte vill ha den som den är nu dvs)...
April 18, 2003
OfflineFrisk wrote: ser helt OK ut 🙂
fyller den sin funktion som lampa? ser inte ut att lysa upp så mycket på bilderna..
iaf kul idé!
Den lyser faktiskt ganska mycket, men ska ställa den på ena högtalaren på skrivbordet ikväll, så kan ja ta kort på hur mycket den lyser upp i rummet.
Edvuld wrote: Det ser bra ut, men lyser den mycket som sagt? Fast å andra sidan kan det vara bra att ha som natt/myslampa.
Ett tips kanske vore att använda ett plaströr eller något med exakt samma ytterdiameter som CD-skivornas innerdiameter, så blir stapeln exakt rak hela vägen (om d u inte vill ha den som den är nu dvs)...
Hade nog ändå mest tänkt att ha den som "mys-lampa" ändå, får se hur mycket den lyser upp i rummet.
Men ska iaf limma ihop alla cd-skivorna med smältlim så att de sitter rakt, samt att det inte blir samma belastning på lysröret, men först ska jag måla den en gång till ikväll. =)
Funderar även på om ja ska låta lysröret sitta "löst" inuti. Tänkte att då kan man ju dra ut lysröret från undersidan ifall man vill byta färg eller om det skulle gå sönder =)
Alltså jag limmar bara ihop cd-skivorna i varandra och sen i mdf:en.
April 18, 2003
OfflineEdvuld wrote: Ok, men går det att få smältlim så tunt? Jag tycker det bara vill vara tjockt och jobbigt... Om det strular, så testa med någon genomskinlig silicone, den går att pressa ut så den blir tunn...
Ja låter ganska smart faktiskt, smältlim är ju ganska mycket jobbigare att arbeta med också, jämfört me silikon. Men sen så stelnar ju smältlim så mycket snabbare än silikon, vilket gör att när man limmar på en ny cd-skiva så är det nog lättare att få det rakt, när de cd-skivorna under redan sitter fast som de ska....
Tror jag ska testa lite ikväll.
April 18, 2003
OfflineUPDATE 6/9:
Har spacklat lite och målat mdf:en svart, blev väl hyffsat iaf, men ja e inte så petig 😛
Så har ja ju självklart monterat ihop den också, använde mig av silikon iaf.
Limmande inte heller fast lysröret, så nu ska det gå och dra ut det ifall det går sönder eller om man tröttnar på färgen etc.
Låter bilderna tala för sig själv.
April 18, 2003
OfflineLinusNilsson wrote: Hur många cd-skivor har du använt dig av? Och är lysröret ett vanligt sånt som man har i datorn? 🙂
Jävligt nice förresten 🙂
Edit; Kopplas den in i nätagget i datorn eller i ett vanligt vägguttag? :
Uppskattade det förut till ca 190-200 skivor. Och ja, det är ett helt vanligt lysrör.
Köpte en 12v batterieliminator från clasohlson för en ~80 kr. Funkar skitbra, samt tar ingen plats.
Och tack igen för alla kommentarer =)
May 21, 2005
OfflinemIIIke wrote: [quote=LinusNilsson]Hur många cd-skivor har du använt dig av? Och är lysröret ett vanligt sånt som man har i datorn? 🙂
Jävligt nice förresten 🙂
Uppskattade det förut till ca 190-200 skivor. Och ja, det är ett helt vanligt lysrör.
Köpte en 12v batterieliminator från clasohlson för en ~80 kr. Funkar skitbra, samt tar ingen plats.
Ok. Är ej så hajj på kopplingar och grejer 😛 Men den där saken kopplar du in i nätagget eller? Vad ska man skaffa för att kunna koppla in den i ett vanligt vägguttag? 🙂
April 18, 2003
OfflineLinusNilsson wrote: [quote=mIIIke][quote=LinusNilsson]Hur många cd-skivor har du använt dig av? Och är lysröret ett vanligt sånt som man har i datorn? 🙂
Jävligt nice förresten 🙂
Ok. Är ej så hajj på kopplingar och grejer 😛 Men den där saken kopplar du in i nätagget eller? Vad ska man skaffa för att kunna koppla in den i ett vanligt vägguttag? 🙂
Alltså du köper en sånhär:
[Image Can Not Be Found]
Art. nr 32-7026 på http://www.clasohlson.se
Så kopplar du lysröret till eliminatorn och eliminatorn kopplar du in i vägguttaget.
Alltså lysrör (+inverter, liten fyrkantig plastlåda) > eliminatorn > vägguttag
eller
Så kopplar du in lysröret (med invertern) direkt i nätagget.
Sen om du köper en batterieliminator så får du inte glömma koppla jord till jord, alltså svart från lysröret och på eliminatorn så är det den svarta kabeln med massa grå streck har ja för mig. Om du har en multimeter kan du ju använda den för att kolla vilken kabel som är jord (-).
1 Guest(s)

Log In