Datorbygge [ BILDER ! - Amatörbygge ] | Projektloggar för större idéer | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed
Topic Rating: 0 Topic Rating: 0 (0 röster) 
sp_TopicIcon
Datorbygge [ BILDER ! - Amatörbygge ]
This topic is locked
Avatar
opA87
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2399
Member Since:
december 6, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1
september 6, 2007 - 10:59 f m
sp_Permalink sp_Print
0

Efter att ha väntat i närmare 4 veckor kom det äntligen fram i fredags förra veckan och jag kunde hämta ut det i Kompletts hämtbutik i Göteborg.

Nu när man arbetat hela sommaren har pengarna samlats på hög och man har äntligen kunnat köpa det man verkligen velat ha, och det är i dom flestas ögon ganska överprestanda, men jag vet vad jag vill ha och vill iallafall kunna ha ett ganska bra datorsystem i några år utan problem.

Efter att några polare velat ha lite bilder på datorbygget kanske det vore intressant att skriva en hel recension här.

Så, låt det roliga börja 🙂

——

Efter mycket om, mycket men och till slut ha fått ett helt Ok datorsystem tryckte jag på ”Beställ” knappen 2007-08-04 varav detta paket kom fram 31 / 8. Med tanke på att dom inte hade grafikkort eller processor i lager kunde det ta längre tid men när tiden väl gick kom varorna in snabbare än väntat.

Det som låg i min varukorg blev till slut detta:

Moderkort: ABIT IP35 PRO Silent Otes2, 2xGbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16
Processor: Intel Core 2 Extreme QX6850 3GHz 1333Mhz
RAM minne: 4 x Crucial DDR2 BallistiX PC6400 1024 MB CL4
Nätaggregat: Thermaltake Toughpower 850W
Grafikkort: ASUS GeForce 8800Ultra 768MB GDDR3
Ljudkort: Creative SB X-Fi XtremeGamer
DVD-brännare: NEC DVD-brännare AD-7170S
Diskettstation: Sony diskettstation 3,5″
Hårddisk 1 ( OS-disk ): Western Digital Raptor 74GB
Hårddisk 2 ( Spel, musik o.s.v ): Western Digital Caviar 500GB
Mus: Logitech G5 Laser Mouse 2007
Tangentbord: Logitech UltraX Media ( beställdes på annan butik )
Diverse: 3 x SATA strömkabel, 3 x SATA2 kabel 1 x NN Antistatiskarmlänk

————

Info om bilderna: För att få upp en större bild klicka på bilden ❗

————

Efter att ha packat upp allting och kollat så ingen av förpackningerna har fått några fraktskador såg det ut ungefär något såhär:

[Bilden hittades inte]

[Bilden hittades inte]

Det man blir lite förvånad över är att när jag beställde min gamla dator för några år sedan var allting x10 mindre. Allting blir bara större kan man säga.

Härnäst blir det till att montera, skruva, dra och slita ut allt det gamla då jag använder mig av samma chassi som innan med tanke på storleken på chassit blir det perfekt för det nya systemet.
Efter att jag fått ut allting ifrån det gamla stog det numera ett tomt Chieftec Mesh Big Tower på mitt skrivbord…..

[Bilden hittades inte]

…. medans allt det gamla krimskramset ligger på sängen redo för att begravas. ( Dock inte skärmen )

[Bilden hittades inte]

Efter att ha packat upp moderkortet är det nu dags att sätta in det i chassit. Det märks att ABIT tagit vara på en del kritik dom fått av att ha för lite medföljande kablar m.m i förpackningen men jag anser att jag fått gott och väl tillräckligt med kablar.

[Bilden hittades inte]

Det som följde med var detta:
6 x SATA kablar
1 x IDE kabel
1 x diskettstationskabel
1 x I/O
Snabbstartsguide
ABIT Guruguide
Moderkortsmanual
ABIT Guru cdskiva med drivrutiner, program m.m.

[Bilden hittades inte]

Jag använder mig av metallstudarna som följde med moderkortet då dom anses vara säkrare än dom här som man ”klickar” i hålen, vad dom heter minns jag ej. Efter att ha fått in moderkortet i chassit märker jag att det är faktiskt mindre än vad det såg ut när man såg det i kartongen.

[Bilden hittades inte]

Nu blev det dags för det mycket praktiska nätaggregatet att få sin plats i chassit. Nätaggregatet är ett Toughpower 850W som förhoppningsvis ska kunna klara av att leverera tillräckligt med kraft för att få datorn att surra.

[Bilden hittades inte]

Det som följer med är:
1 x 4/8pins +12V sladd
2×8 4pins kontakter samt floppykontakt
8 x 5 pins S-ATA strömkabel
2 x 6 pins PCI-E strömkabel

[Bilden hittades inte]

Som ni ser så använder sig Thermaltake av enkla lösningar då man endast behöver koppla in dom kablarna man behöver vilket kommer minska mängden sladdar i chassit dramatiskt i slutändan vilket även ger luftflödet ett mycket stort plus. Alla kablar är ”invävda” för att även på detta sätt öka luftflödet.

[Bilden hittades inte]

När nätaggregatet blivit fastskruvat har jag samtidigt kopplat in 24P-sladden som ska förse moderkortet med dess kraft. En liten onödig sak enligt mig var att dom två PCI-E strömkablarna var inte valbara att ha insatta utan dom var som 24p-sladden ett måste. För dom som inte har ett PCI-E grafikkort som kräver två externa strömkällor kommer bara att ha dessa hängande i chassit helt i onödan. Tur för mig kräver mitt grafikkort två extra PCI-E strömkällor.

[Bilden hittades inte]

[Bilden hittades inte]

Äntligen blev det dags för det dyrbaraste i datorsystemet som förhoppningsvis ska göra sig värd dom pengarna som den kostade – En liten sak kallad Intel QX6850 Extreme processor på 3 GHz.
En del av er anser säkert att jag skulle satt in processorn på moderkortet innan jag fäste fast det i chassit men vi alla har olika åsikter och min bestämde att moderkort först, processor sen. När jag fått fram processor samt kylare märktes det att processorfläkten, och kanske hela kylaren (?) var mindre än på min gamla vilket möjligen skulle innebära att den behövde varva mer vilket på så sätt kanske skulle öka ljudnivån.. men men det skulle vi kanske märka senare.

Och nu till det som verkligen shockade mig till döds, grafikkortet !

[Bilden hittades inte]

Jag visste att det skulle vara stort, men såhär stort kunde jag aldrig tänka mig. Att det skulle få plats utan att ta plats för något annat kändes ganska avlägset men otroligt nog fick det faktiskt plats.

[Bilden hittades inte]

Medföljande kontent:
1 x DVI -> VGA
2 x pci-e strömkontakt
VGA drivrutiner
Spelet S.T.A.L.K.E.R.S
Manualer
CD / DVD fodral för xx antal skivor.
Bildskärmskabel

[Bilden hittades inte]

Som ni ser var det med sjujäkla tur att det gick över sydbryggekylaren som med bara några milimetersskillnad kunde passera. Möjligt att detta kan öka värmen på kortet vilket jag förhoppningsvis slipper märka av.
Ytterligare en dum sak är vart dom placerat strömkontakterna till grafikkortet. Som ni ser har dom satt kontakterna UTÅT vilket hade kunnat resultera i att jag inte skulle kunna stänga plåten till chassit dock med lite bök och böjningar gick det igen.

Dags för det sista, som jag har på bild, vilket blir ljudkortet.

[Bilden hittades inte]

Ett litet ljudkort vid namn X-Fi XtremeGamer ( low-profile ). Ett sött klistermärke följde även med, men vad det ska öka på för stolthet vet jag faktiskt inte.

Ni har säkert märkt att jag inte haft några speciella bilder på varken minne, hårddiskar eller chassifläktar men av ren fart satte jag bara in dessa innan jag ens hann tänka på att ta bilder på dessa små skönheter. Fläktarna är iallafall 2 stycken 80x80mm PAPST fläktar som kylare hårddiskarna samt 2 stycken 120x120mm fläktar varav den ena blåser in kalluft på processorn ( .. men även hela chassit egentligen ) och en som sitter högst upp i chassit som blåser ut värmen. Värme stiger ju ändå uppåt.

Slutresultat:

[Bilden hittades inte]

[Bilden hittades inte]

Det blev lite mycket kablar vid hårddiskarna men det kändes bättre att ha allting tryckt åt höger bredvid hårddiskarna än att det skulle gå tvärs över moderkortet hit och dit.

Logitech G5 Lasermouse 2007:
[Bilden hittades inte]

Logitech UltraX Media:
[Bilden hittades inte]

Då var allting inkopplat och klart.. dags att installera Windows XP Professional.

Hoppas att det blir lite intressant läsning 🙂 Tar gärna emot kritik, frågor eller liknande om vad som helst.

a01marev
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 287
Member Since:
januari 31, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1155016
september 6, 2007 - 11:22 f m
sp_Permalink sp_Print
0

Ser ju trevligt ut, men du vet att du inte får ut dina 4Gb ram med XP?

Avatar
fackamato
Medlem
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
mars 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1155017
september 6, 2007 - 11:22 f m
sp_Permalink sp_Print
0

Nice! Du kan skicka datorn till mig med bussgods så kan jag se över så att allt står rätt till… :bgrin:

Benchmarks!

Avatar
Poontus
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
augusti 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1155018
september 6, 2007 - 11:28 f m
sp_Permalink sp_Print
0

nice, 100fps i CS?

enda detaljen jag har att anmärka på är att du skriver ”24V-sladden” om jag inte har fel så skulle ATX 24P-sladden vara mer rätt, med 24V så låter det som 24volt, men det är ju 12volt som mest som den får, utan 24p för pinnar. men det kanske bara blev fel i farten när du skrev?

hur som hellst så ska det bli kul att se denna in action, för att du kommer väl köra 3DMark och sådant?

btw. installerar du XP Professional 32-bit?
i så fall mycket ledsen smily då du har 4GB RAM.

Avatar
opA87
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2399
Member Since:
december 6, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1155033
september 6, 2007 - 12:16 e m
sp_Permalink sp_Print
0

a01marev wrote: Ser ju trevligt ut, men du vet att du inte får ut dina 4Gb ram med XP?

Är väl medveten om detta.. endast 3096 mb används :blink:
Anledningen till att jag har 4 gb minne är för jag väntar på Vista Ultimate.. tar cirka 2 veckor innan det kommer så kunde likaväl installera XP innan.

Poontus wrote: enda detaljen jag har att anmärka på är att du skriver ”24V-sladden” om jag inte har fel så skulle ATX 24P-sladden vara mer rätt, med 24V så låter det som 24volt, men det är ju 12volt som mest som den får, utan 24p för pinnar. men det kanske bara blev fel i farten när du skrev?

Detta stämmer bra.. hastigt skrivande kan vi skylla på. 🙄

Benchmarks är på G !

* ORB sidorna är nere på futuremarks hemsida så får ta och vänta tills ikväll med 3DMarkxx testerna.

Avatar
opA87
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2399
Member Since:
december 6, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1155891
september 13, 2007 - 6:51 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Detta har dröjt ett litet tag men si så.. den som väntar på något gott:

PCMark05 9437 poäng
http://service.futuremark.com/…..05=1085049

3DMark03 42686 poäng
http://service.futuremark.com/…..k3=5519768

3DMark05 18412 poäng
http://service.futuremark.com/…..05=3447345

3DMark06 13527 poäng
http://service.futuremark.com/…..06=3023574

Hade screens på saker och ting men det verkar inte som det var lika lätt att få bra kvalité på mindre bilder.. blir lite jobbigt för folk att se screens på 1280×1024.

Väntar på bättre kylning med.. antingen en Thermaltake 120 extreme på processorn eller så kör vi vattenkylning rätt igenom. Den som lever får se :blink:

Någon som har förslag på bra vattenkylning alt. bra cpukylning ?

// o

kentk
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 101
Member Since:
juli 11, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1155929
september 14, 2007 - 4:07 f m
sp_Permalink sp_Print
0

Är väl medveten om detta.. endast 3096 mb används :blink:
Anledningen till att jag har 4 gb minne är för jag väntar på Vista Ultimate.. tar cirka 2 veckor innan det kommer så kunde likaväl installera XP innan.

Vista x64 hoppas jag annars är det samma läge som med xp 🙁

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
331 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

AnthonyimamiHC AnthonyimamiHC

RebeccabipYJ RebeccabipYJ

HumanSert HumanSert

AshleyCeanyJN AshleyCeanyJN

RobertCapYX RobertCapYX

MichaelZonZR MichaelZonZR

Brandonvom

staletsatf staletsatf

BradleyJewZQ BradleyJewZQ

autogruxusKJ autogruxusKJ

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL