May 11, 2005
Hej alla bil tokiga;D Tänkte lägga upp bilder på mustang renoveringen som jag och min far håller på med. Vet inte om det är så lämpligt att lägga ett bilprojekt här på projektloggar, men det skulle va väldigt kul om de gick
bra. Annars får ni flytta på tråden till något lämpligare ställe på NH
Bil: Ford Mustang Fastback
Årsmodel: 1967
Motor: trimmad 289cui, headers, större avgassystem, trimmkamm, 2 ports förgasare som ska bytas till en fet Holley 4 portare, MDS tändsystem.
Utrustning: Bromsservo, skivor fram, styrservo, pop-up tanklock, deluxe inredning, tak konsoll och mitt konsoll. Aluminum inredningen och lite andra trevliga options.
vad som ska göras med kärran: All inredning ska bytas och fräschas upp, motorn ska lyftas ur och målas om, hela bilen ska få en grundlig perfekt lack, hela bilen ska strippas ner och sen ska plockas ihop. Den ska få ett nästan perfekt skick är målet. Allt ska gå igenom grundligt. Mycket kärlek kommer den få :p
De här bygget kommer säkert ta över 1 år så ha tålamod
Bilder på bilen när vi köpte den
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Bilderna är från Californien men de var så den såg ut när vi fick den
---------------------Bilder under renoveringen änn så länge -----------------
De som har gjorts med bilen är att jag har tagit ut alla inredning i princip. Har tyvärr inte kunnat fotografera. Förra helgen så körde vi in kärran till farsans jobb för att plocka ur motorn: Lite bilder under arbetet:
[Image Can Not Be Found] Tog hjälp av trucken 🙂 var väldigt smidigt och bra o lyfta upp bilen med den.
[Image Can Not Be Found] Kylaren utplockad.
[Image Can Not Be Found] Bild på kylaren. ska bytas ut eftersom den är trasig. Är inte heller orginal. 4 raders är det, en riktig bjässe :p
[Image Can Not Be Found] Rören från automatlådan till oljekylaren. Tyvärr vred sig ett av rören =( rackarns, dom är rätt dyra
[Image Can Not Be Found] avgassytemet isärskruvat från headersena.
[Image Can Not Be Found] bild på headerserna, tog nästan 1 timme för att skruva bort dom, trångt som bara den
[Image Can Not Be Found] kardanaxeln
[Image Can Not Be Found] Bild på 2 portaren, ska byta ut insuget och förgasaren till 4 port.
[Image Can Not Be Found] farsan som skruvar ut generatorn och styrservon *flinten börjar komma fam hihi*
[Image Can Not Be Found] motorfästena skruvas bort, kanske syns lite otydligt.
[Image Can Not Be Found] Lyftkranen som används. Är till för att lyfta upp träpaket, var hur bra som helst att lyfta ur motorn med, gick som en dans.
[Image Can Not Be Found] jaa! :p äntligen ur efter 6 timmars skruvande
Ska försöka få lite bättre bilder hädanefter. Nästa update blir nog när vi skruvar av framskärmarna, bakluckan, bensin tanken och dörrarna. Sen ska den in på slipning, ska bli plåtren
---------------------------------------------------------------------------------
Sådär en liten update. Det har inte hänt så himmla mycket sen sist. Snart ska alla skärmarna, dörrarna, bakluckan plockas av. Sen ska bilen in på blästring.
[Image Can Not Be Found] Palla upp bilen på pallbockar som vi har svetsat på hjul. Så man kan dra runt bilen i garaget, väldigt smidigt.
[Image Can Not Be Found] Närmare bild på pallbockarna.
[Image Can Not Be Found] Broms servon och broms cylindern
[Image Can Not Be Found] Bak axeln. Ska plocka ut den snart. Packningarna är dåliga i den så ska den målas o fräshas upp. Observera Hijackerserna 😎
[Image Can Not Be Found] Motorrummet som det ser ut nu
[Image Can Not Be Found] Trevligt.. En spindel som satt under bilen. Vet inte vad de är för nån, har aldrig sett en sån förut. Vet någon vad de kan va för nån? bilden är lite oskarp. Ville inte ta ut spindeln ur burken. Såg lite farlig ut 😈
--------------------------------------UDPATE! 24/12-----------------------------
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Sådär, växellådan urskruvad
[Image Can Not Be Found]
Bild på turbinen
[Image Can Not Be Found]
Insugen avskruvat
[Image Can Not Be Found]
Bild på gammla insuget, inte speciellt fräscht
[Image Can Not Be Found]
Kommer nog antagligen mer bilder under jullovet.
--------------------------------------UDPATE! 14 Juni-----------------------------
Just nu är hela bilen isärplockad
[Image Can Not Be Found]
Dags för en ordentligt tvätt.
[Image Can Not Be Found]
Kalmar truck ;D
[Image Can Not Be Found] Under underredsmassan fanns förvånadsvärt mycket orginalfärg kvar
[Image Can Not Be Found] Bakaxeln
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found] Dags för slipning, hela bilen skall slipas plåtren.
November 23, 2001
Dröm Mustangen #1 är nog denna:
http://www.blocket.se/view/514.....038;city=0
Om jag skulle renovera en Mustang -67 skulle jag göra allt för att få den stilen på bilen 😉
Älskar Mustanger, måste ha sån efter studierna (mer lån? ja, jag måste ha :))
May 6, 2002
jarlen wrote: Dröm Mustangen #1 är nog denna:
http://www.blocket.se/view/514.....038;city=0Om jag skulle renovera en Mustang -67 skulle jag göra allt för att få den stilen på bilen 😉
Älskar Mustanger, måste ha sån efter studierna (mer lån? ja, jag måste ha :))
så otroligt vacker
October 25, 2003
jarlen wrote: Dröm Mustangen #1 är nog denna:
http://www.blocket.se/view/514.....038;city=0
Alltså, fick jag bara välja en enda bil att äga i hela mitt liv så ligger den där jävligt högt upp på listan.
November 23, 2001
Tindy wrote: [quote=jarlen]Dröm Mustangen #1 är nog denna:
http://www.blocket.se/view/5142116.htm?caller=sml_s&l=0&c=1&city=0
Alltså, fick jag bara välja en enda bil att äga i hela mitt liv så ligger den där jävligt högt upp på listan.
Det är så jag också tänker.. Och vill man så går det.. Kanske inte just denna, men en riktigt fin Mustang Fastback/Mach1/GT250/GT500.. Tänk ändå att det finns privatpersoner som har bilar för typ ~350 000kr. Då skulle jag hellre köra en 20kkr bil till jobb osv. och ha en 300kkr Mustang på fritiden...
Men man vet ju aldrig hur det blir, dock ser jag det som realistiskt, då en kille som börjat samma program som mig (på högskolan), är 1 år yngre (20år) och har en Mustang. Då borde jag kunna skrapa ihop till en när jag börjat jobba åtminstonde.
2 Guest(s)