December 21, 2014

Hejsan [Image Can Not Be Found] Tänkte göra ett projekt nu under vintern i mitt Corsair 540 air chassi. Har under en längre tid tittat på Costum loop och lite modifierade
byggen väldigt mycket då det ser väldigt snyggt ut. Så jag tänkte göra ett vatten kylnings projekt med lite modifieringar i chassit nu under vintern.
Projektet går ut på att nå så låga temperaturer som möjligt och att få ett riktigt snyggt bygge. Till att börja med så kommer här nedan vad jag
använder mig utav i dags läget och vad för saker jag ska inhandla för coostum loopen + vad som ska modifieras.
Komponenter ->
* Corsair 540 air.
* Msi z87 g45.
* i5 4670k.
* Msi Tf5 Gtx 970.
* Evga G2 850w.
* Corsair H100i.
Costum loop ->
* Hw labs Black ice gts 360.
* Hw labs Black ice gts 240.
* Phobya Xtreme nova 1080.
* EK - Supremacy EVO - Plexi + Nickel
* Alphacool Laing D5 Med Ek top.
* Ek Bay Spin res.
*Ek Fittings 16/10.
* PrimoChill PrimoFlex 16/10.
Ska moddas ->
* Phobya Xtreme nova 1080 Radiator på baksidan utav chassit.
* Botten plåt för att täcka hårddiskarna.
* Backplate till grafikkortet.
Annat arbete ->
* Lackera Gallrena röda.
* Sleeva alla kablarna.
December 21, 2014

Fått hem dom första grejerna för att börja [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]/
Börjat plocka ner lite i datorn för att kunna börja med mätningar och lite sånt.
[Image Can Not Be Found]/
Så här ser det ut i dags läget. Ek Resen på plats efter lite moddning! Gick ej direkt in så behövde kapa några delar för att kunna få den på plats. Mallen för botten plåten är nu klar! [Image Can Not Be Found] Så nästa helg blir det nog kapning och bockning utav aluminium plåten. Även Phobya 1080 radiatorn åker på senast nästa helg. [Image Can Not Be Found] Blir under veckan att beställa lite fler grejer så jag kan fortsätta.
Igår och idag har det hänt en hel del. Lackerade gallrena igår och måttade även ut grafikkorts backplaten. Idag så sågade jag ut grafikkorts
backplaten så nu är det bara att göra dom hålen som behövs för att fästa den. Jag gjorde även botten plåten idag! Blev riktigt nöjd faktiskt! Snart
ska
jag väl ge mig på 1080 radiatorn så den åker på. Väntar bara på några fittings för att kunna mäta innan jag gör hålen.
Fick en ide om att lackera en fläkt bladen en kväll. Ide;n var väl bra men själva arbetet var riktigt svårt. Fläkt bladen lossnade aldrig, sen vips så
lossnade det. Tyvärr lossnade allt då hehe xD [Image Can Not Be Found]/
1080 Phobya radiatorn är på plats [Image Can Not Be Found] Blev riktigt bra tycker jag [Image Can Not Be Found] Det som är kvar med 1080 radden är bara dom 2 hålen slangarna ska igenom. ska trycka ut hålen med en sak nu i helgen och sen invänta resterande produkter för att börja plocka ihop den. Väntar på en Hw labs Black ice 360 radiator. Tyvärr så kommer den dröja lite för dom ej hade den på lagret men kommer nog om någon vecka eller max 2 [Image Can Not Be Found]
Julaftonen var ju igår men gör inlägget idag [Image Can Not Be Found] Var en riktigt trevlig dag! Trevligt sällskap och hade allmänt roligt. Tomten kom någonstans runt 6 tiden på kvällen och hade med sig några riktigt roliga julklappar. Fick bland annat mitt efter längtade EK - Supremacy EVO - Plexi + Nickel block. Kändes riktigt skönt att hålla i den. Kändes kvalitet rakt igenom och som tur så följde det även med kylpasta [Image Can Not Be Found] Fick även en D5 laning pump [Image Can Not Be Found]Trevlig jul allesammans! [Image Can Not Be Found]
December 21, 2014

Hejsan [Image Can Not Be Found] Ledsen för att jag ej har uppdaterat på ett tag. Har inväntat lite prylar [Image Can Not Be Found] Fick igår lite fittings och beställt det absolut sista för att kunna börja montera allt i chassit. Har blivit en förändring angående kylngen. Kommer bara använda mig utav 240 Black ice radiatorn och Phobya 1080 radiatorn. Kan ej få tag på någån Black ice gts 360 radaitor så skipper det.
NÃ¥gra fittings. ( Kommer fler sen )
[Image Can Not Be Found]/Skissade lite på hur jag skulle dra slangarna. ( Nu är inget på bilden skal enligt eller liknande. ) Gjorde bilden för att få ett hum om hur slang dragningen skulle bli och även planera loopen.
Rätt stor skillnad på 120mm fläkt och 180mm [Image Can Not Be Found]
Har börjat montera ner alla delarna inne i chassit.
Så såg pastan ut ifrån h100i;n som var kvar på processorn. Rätt stor yta som ej var pastad, eller det kanske inte är så stor? ( inte vet jag )
Efter ett litet tag så var den ren och fin. Använde mig utav toa papper för att torka bort den gamla pastan [Image Can Not Be Found]
Chassit är nu tömt. Letade även efter något schyst ställe att fästa resen på.
Nya kylpastan på. Fick nog på en bra mängd ( ungefär 1,5-2 riskorn ) Som Ek rekommenderar. Träna 2 gånger innan på en tidning så jag visste hur mycket som kom ut beroende på hur hårt jag tröck! [Image Can Not Be Found] Gillar skarpt Ek Supermacy Evo blocket!
Prövade att pluppa ur några pins för att se hur det var. Var riktigt lätt må jag säga. Gick snabbt och enkelt med Phobya Sleeve verktyget!
Behövde plocka bort fronten för att kunna få ur 5.25 tums platserna så det gick att skruva fast bay resen!
[Image Can Not Be Found] Phobya Eloop fläktarna var riktigt snygga och passar perfekt in i färg schemat.
Tyvärr så var jag så klantig så jag beställde 4 Phobya Eloop fläktar istället för 5. För att då få det någorlunda snyggt fick jag ta mina 2 gamla Corsair Af120 fläktar och montera på Black ice 240 radiatorn. Radiator fläktar som chassi fläktar, och chassi fläktar för radiatorn haha [Image Can Not Be Found]
Tog ett tag för mig att lista ut var packningen skulle sitta haha. Men sen gick det och nu är den redo för att pumpa runt vätskan.
Och det slutliga reslutatet för ikväll. Är sjukt nöjd! [Image Can Not Be Found] Tycker det har flytit på riktigt bra med ihop plockningen och tycker personligen att det blir riktigt snyggt! [Image Can Not Be Found]
''Man kan aldrig ha för mycket radiator yta''
Test monterade allt bara för att få se hur det skulle bli. Och jag blev riktigt nöjd! [Image Can Not Be Found]
Hålen för 1080 radiatorn är ut tryckta. Blev även nöjd med dessa hål [Image Can Not Be Found]
Var den lilla saken till höger jag använde mig utav för att trycka ut hålet. Behövde borra först men sen var det bara att gänga på den och skruva tills den var igenom plåten.
Radiatorn på plats.
Läckage test på G [Image Can Not Be Found]
Första gången jag fyller en costum loop med vätska. Första loopen jag ens byggt. Allt går kanon för min del, allt blir bra och korrekt gjort. Men gissa vad?
DET LÄCKTE....
Cylinder Resen var trasig i gängorna.... Alltså inget jag kunde ha orsakat eller gjort fel. Tråkigt nog så får jag vänta med att fylla loopen tills jag får den nya resen. Förhoppningsvis på torsdag eller fredag. Roligt iallefall att inget annat har läckt nu under 1 natt! [Image Can Not Be Found]
Kommit rätt långt nu med kylningen. Har gått rätt bra faktiskt [Image Can Not Be Found]
När resen var på plats var det väl dags för att fylla på med mer vätska och låta pumpen göra sitt jobb. Att få ur så mycket luft som möjligt var svårt. Tills jag fick lite hjälp av en och då försvann det rätt mycket luft! Trodde även när jag monterade dit pumpen att den var på 2ans läge.... Men så var det inte. Efter att släppt på pumpen och då vridit den till ( vad jag trodde var 5an ) så skruvade jag dit den igen. Körde lite och aaa, knäpp tyst var den. Efter ett tag så fick jag lite ytligare hjälp ( information ) och det visade sig då att pumpen var på 5ans läge ifrån början xD haha.
Efter 2 timmars läckage test, tryckt in alla kablar i den bakre kammaren så fick jag ihop allt. Men när jag väl hade skruvat fast bakre sido panelen så ser jag röd vätska på bordet... jag tänkte att det måste ha varit spilld vätska. Sen så märker jag hur 1080 radiatorn börjar bli lite röd utvändigt. En utav 90 graders anslutningen läcker -.- Den är ej tillräckligt tät. ) inte där man skruvar fast 16/10 fittingen eller G1/4 gängan. Det är den roterbara delen som inte är tät. Tråkigt men sant.
1 Guest(s)