February 13, 2001
OfflineTjo 😮 Tänkte att ni skulle få vara med under mitt nya högtalar bygge....
Har byggt nåra glasfiber lådor nu på senaste tid och ska bygga en låda till en VW Golf som ska tävla elit i design.... Grabben har vunnit 3 år i rad som sveriges snyggaste VW så jag är glad och få den uppgiften 😀
Den lådan som är på bild har inget med den bilen och göra....
Basen som ska vara i lådan är en Lanzar VPRO10 (10") Som spelar ruskigt högt och rent.
Portarna är L vinklade för att få plats och fyrkantiga för att kantigt ger ett renare sound och mindre blåsljud osv.
Lådan är inget show bygge. Den är uträknad till sista mm 😀
1. Ringen som ska hålla i basen i lådan. Efter 3 st försök vart de som jag ville.... Råkade sparka ett håll i garage porten efter tredje försöket 👿 men den fjärde gången gick det
[Image Can Not Be Found]
2. Lådans överdel är stuktur gjuten efter mycket om om och men 😀
[Image Can Not Be Found]
3. Nu är överdelens struktur klar och alla hål uppkapade så men ser på ett ungefär hur de blir och se ut. Stoppade i basen och gallret så ögat får njuter lite mer 😮
[Image Can Not Be Found]
Vad som ska göras nu är att underdelen ska gjutas SOM kommer bli de svåraste momentet :bgrin:
Ha de bra så länge MVH//Terho.
August 14, 2001
OfflineVad bygger du i för material? altså inte vad du armerar med..
hur pass vanligt är det med baslådor i plast av olika slag? iaf hyffsat ljudintresserad, men ej hört talas om att högtalarlådor byggs i sånna material... visserligen inte läst så mycket sånt, är det vanligt? vad har det för för/nackdelar jämfört med spån/MDF? hur bygger du lådan? är det någon for av sandwitch-bygge eller är det solid plast?
February 13, 2001
OfflineFrisk wrote: Vad bygger du i för material? altså inte vad du armerar med..
hur pass vanligt är det med baslådor i plast av olika slag? iaf hyffsat ljudintresserad, men ej hört talas om att högtalarlådor byggs i sånna material... visserligen inte läst så mycket sånt, är det vanligt? vad har det för för/nackdelar jämfört med spån/MDF? hur bygger du lådan? är det någon for av sandwitch-bygge eller är det solid plast?
Igentligen kan jag inte gå ut med info om hur jag bygger för att det har tagit X mycket pengar och tid för att ta fram denhära tekniken. Ett företag ska bli till se du 😀 Men endel kan jag :bok:
Steg ett: Räkna ut en passande låda till basen och portningen beroende villken typ av låda man bygger. Sen räkna in att formerna, magneten och portarna kommer ta upp en vis volym i lådan och efter lite jävlandes så ska allt passa ihop förhoppningsvis.... Kan ta dagar att få fram en bra konstruktion!!!!
Steg två: Börja såga till en grundplatta som kan vara i MDF el spån el vad man nu kan hitta på 😀 Finns många möjliga.... Jag använder hällst MDF när jag ska bygga glasfiber lådor för det är enkelt och arbeta med, Typ: Fräsa, Såga, Borra. OBS det är inte bra att andas in MDF !!!! Viktigt att använda bra skydd HELST när man fräser!!!!
INFO: Bygger man en låda i bara trä material så använder jag spånskiva. 22mm.... Varför? Jo för spånskiva har lägre frekväns än vad MDF har så man får ut ett djupare sound ur spånlådan. Kombinera spån och MDF funkar mycket bra.... Men om man bygger en trälåda SNÅLA inte på trälimmet och träplugga ihop skivorna så gott de går, om de inte skulle gå så använd gipps skruv för dom hugger kan jag lova 😀 (För borra ca 1 cm) Varför jag inte använder skruv? För att skivan kan spricka när man drar i skruven, för borrar man ända ner för att förhindra detta blir de oftast så att skruven inte fäster (INTE BRA) Om de blir en spricka i skivan så kan man få ett resonans ljud (Oljud!) och om man älskar att dra på då och då kan de gå så illa att skivan spricker mer och de kan bli och låta riktigt illa 🙁 Nu är de så att högtalar lådor har skruvats ihop i många år och de felar sällan men jag är noga av mig och tål inte när nånting felar. (Det är bara och bygga om de blir fel) *JOBBIGT* :eye: Börja bygg steget för steg sen är de bara och överträffa sig själv för varje låda 😀 Jag började med att skruva och nu trä pluggar jag.... Trä plugga kan vara svårt i början men brinner man för ljud så finns de inga genvägar till de optimala ljudet :blink:
(Trälim är så bra idag att man behöver igentligen inte träplugga el skruv, Kan man klämma ihop skivorna på nå sätt så dom sitter rakt så kommer de hålla kan jag lova! Men bättre att för borra och plugga för då blir de alltid bra)
Steg 3: Gör en högtalar ring, Port/portarna och allt man nu vill ska sitta i.... Runda rör behöver inge förarbete för de går och köpa men kantiga måste byggas.... Lat el inte lat? Staga sen upp så som du vill ha det el som du designat ner på papper så de passar uträkningarna..... Med 2x2 cm björk profil (Bör limmas och träpluggas fast/Skruvas
Steg 4: Lådan är nu klar och bärja förvandlas till nånting unikt! DU har designat efter dig och dina tankar, Luster ja ALLT :bgrin: el ja så gör jag iaf 😀
Steg 5: Allt ska nu gjutas upp med glasfiberväv och polyester precis som du vill ha det! och spackla *Boring* Hur då? VA!!!! ÖÖÖÖÖ? Ni får prova er fram.... Den tekniken jag har tagit fram är extremt hållbar, lätt och tål väder och vind MEN är tidskrävande.... Lite mer kan jag säga :blink: Armera men.... Mycket armering mer vikt och mer bristningar i poyestret.... Därför är de viktigt att testa sig fram så man får fram optimal hållbarhet förhållande till vikt och hur stor yta man kan tillvärka av polyester/Glasfiberväv.... För lite polyester/Glasfiberväv? Resonans/sprickor osv.... För mycket polyester/Glasfiberväv? Tung!!!!/Dyr osv (Inte bra i sportiga bilar)
Varför bygga med polyester/Glasfiberväv? ja du.... För att kunna designa fritt men allt har sitt pris!!!!
Denhära lådan....
1. Bas ( ca 1800kr)
2. Stag och annat trä material (ca 400-500 )
3. Spackel och polyester/gasfiberväv/härdare/Lim( ca 900 -1100kr )
4. Kostnaden för alla värktyg som man bör ha (Olika låda till låda)
5. Lackeringen....
6.... ARBETET....
och så är de massa detalj saker och extra förstärkningar som jag inte kan säga men som sagt de springer iväg.... Går och bygga billigare men kvalitet eller kvantitet :bgrin:
Säger bara en sak.... ALLT kan byggas om man, vill man måste bara våga släppa till lite och ge sig fan på det!!!! :bgrin: Lycka till :bgrin:
Nu har jag skrivit en bok snart :cy:
February 13, 2001
OfflineSka även ge mig på och bygga ett data chassi i polyester/glasfiberväv framöver 😛 Det är ett sånt underbart material att arbeta med så det finns inte.... Försök gärna :eye: Lite kladdigt men man vänjer sig men ni kan göra undervärk 😀
Vill ni vill ha en liten väg ledning så ni kan börja med dehära materialet? Är de mycket intresse så gör jag en början på nån form, från början till slut med bilder.
Mvh//Terho
January 13, 2003
OfflineSoundHead wrote:
Igentligen kan jag inte gå ut med info om hur jag bygger för att det har tagit X mycket pengar och tid för att ta fram denhära tekniken.
Vad menar du med det?
Såvitt jag har förståt det använder du bara samma teknik som alla andra som plastar lådor vilket inte är något nytt.
Folk experimenterar fram och tillbaka hejvilt med det.
En hel del lyckade resultat har kommit med att blanda i havssand i en del lager. Det ska hjälpa till att styva upp det bra och låta bra.
February 13, 2001
Offline^BeTa^ wrote: [quote=SoundHead] Igentligen kan jag inte gå ut med info om hur jag bygger för att det har tagit X mycket pengar och tid för att ta fram denhära tekniken.
Vad menar du med det?
Såvitt jag har förståt det använder du bara samma teknik som alla andra som plastar lådor vilket inte är något nytt.
En hel del lyckade resultat har kommit med att blanda i havssand i en del lager. Det ska hjälpa till att styva upp det bra och låta bra.
Jag har en special blandning i kärnan så jag slipper armera lika mycket som man oftast måste göra. Jag har testat som *ALLA* andra brukar göra men har inte blivit nöjd för det vart för tungt och osv.... Har PSI testat bitar imot vanligt blandad polyester och de jag fått fram klarade 40% mer tryck och 20% lättare så vad ska man säga....!.!.!.!. Som alla andra använder el? De har tagit mig 4 år att få blandningen och fungera som jag vill 😀
April 10, 2003
OfflineSoundHead wrote: [quote=^BeTa^][quote=SoundHead] Igentligen kan jag inte gå ut med info om hur jag bygger för att det har tagit X mycket pengar och tid för att ta fram denhära tekniken.
Vad menar du med det?
Jag har en special blandning i kärnan så jag slipper armera lika mycket som man oftast måste göra. Jag har testat som *ALLA* andra brukar göra men har inte blivit nöjd för det vart för tungt och osv.... Har PSI testat bitar imot vanligt blandad polyester och de jag fått fram klarade 40% mer tryck och 20% lättare så vad ska man säga....!.!.!.!. Som alla andra använder el? De har tagit mig 4 år att få blandningen och fungera som jag vill 😀
Haha grattis till dig, och ett mycket intresant bygge måste jag säga.
En fråga ska du ta patent på blandningen?
February 13, 2001
OfflineTyrfing wrote: [quote=SoundHead][quote=^BeTa^][quote=SoundHead] Igentligen kan jag inte gå ut med info om hur jag bygger för att det har tagit X mycket pengar och tid för att ta fram denhära tekniken.
Vad menar du med det?
Haha grattis till dig, och ett mycket intresant bygge måste jag säga.
En fråga ska du ta patent på blandningen?
Få se hur jag ska göra.... Blir det ett företag så kommer jag troligen göra de ja 😎
August 14, 2001
OfflineTja, tack för infon, iaf lite nytt, har byggt iaf någon låda själv, i spån, men då var det inget jag ritat själv, var efter färdig ritning, även jobbat med både Polyesterplast och epoxy, rätt trevligt måste jag väl hålla med om, datorlåda i polyesterplast låter intressant, har min vattenkylning med delar av polyester, men långt ifrån allt, bara där det behövdes göras om såpass mycket att det ej fanns något material kvar, är väl typ baksidan på lådan som är plastad.
lycka till med företaget och bygget! blir intressant att få se slutresultatet!
June 26, 2005
OfflineFebruary 13, 2001
OfflineKortet vart inte så jätte bra för min trust skit kamera drar batterin som f*n och kan max ta 2 kort på vanliga batterier och hadde redan tagit ett men men.... Håll till godo än så länge 😀 Gallret är fast spacklat och stagen som ska följa gallrets linjer osv 😀 blir lite mer småt och gott längst upp och lite längre ner.... Blir och se mycket bättre ut bara jag får leka med spacklet och byggskummer nåra tim till 🙄 Ja ja jag dricker öl så de händer nått :bgrin: och ja jag bygger på ett Monark pingisbord 😀
[Image Can Not Be Found]
1 Guest(s)

Log In