Hjälp med högtalarprojekt|Projektloggar för större idéer|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hjälp med högtalarprojekt
weezy
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 31
Member Since:
September 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 30, 2008 - 4:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej! Jag har funderat på att bygga mig ett par egna högtalare.. Eller kanske högtalarlåda för att vara mer korrekt? :S

Saken är den att jag inte kan i princip någonting om högtalare och allt man kanske borde veta så jag skulle vara oerhört tacksam om jag fick lite hjälp på traven!

Till att börja med kan jag ju fråga om någon har koll på om det finns någon bra sida där man kan få tag i relativt billiga högtalare?

Blizz
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
Member Since:
July 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1202348
September 5, 2008 - 10:13 pm
sp_Permalink sp_Print

weezy wrote: Till att börja med kan jag ju fråga om någon har koll på om det finns någon bra sida där man kan få tag i relativt billiga högtalare?

Här kan du få tag i högtalarelement till bra priser och även kompletta byggsatser om man vill börja lätt.

Ljudia
HiFi Kit Electronic

westis903
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
Member Since:
October 7, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1205409
October 16, 2008 - 7:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Här har dom byggt ett par snygga högtalare.
Håller själv på att bygga ett par likadana.

http://www.mbnet.fi/nettijatko.....e-kaiutin/

Det enda felet är att sidan är på finska, men man kan ju använda google translate för att översätta till svenska.

Avatar
Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
Member Since:
November 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1205420
October 16, 2008 - 10:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Har svaret åt dig.
Bra högtalare till lågt pris finns i princip inte, speciellt inte om du ska köpa färdiga högtalare.
Om du däremot är beredd att bygga låda själv finns möjligheten att få ner priset.

Kruxet med att bara ta ett element eller flera och bygga låda efter är att du måste ha specifikationerna för elementen och kunna stoppa in i en formel för att kunna beräkna storlek på låda. Ska du ha basreflex påverkar det volymen. Detta gäller endast om du vill få ut kvalité, vilket jag förmodar du är ute efter.

I min senaste projekttråd som blev klar precis har jag byggt ett par egna skapliga högtalare, MB-50. Kolla [HÄR] om du inte vill leta efter den.
Har precis blivit klar och uppdaterat tråden. Helst hade jag byggt ett par SQ-50 H eller SQ-50 L vilket jag i ditt fall rekommenderar.

Valutronic som jag köpte elementen från har även ritningar för de element de säljer vilket gör det väldigt smidigt. Är man inte nöjd med modellen kan formen ändras ganska generöst bara lådans volym och basreflexens dimensioner bibehålls.
Om du nu skulle sakna basresurser (vilken en normalt kräsen typ som jag själv inte gör med de högtalarna) så går det alltid att komplettera med en extra baslåda som inte behöver innehålla lika fina element. Då handlar det mest om att vibrera och flytta luft. Hörseln är inte lika finkänslig vid de frekvenserna. Baslåda är en annan historia vi kan gå in på om det skulle bli aktuellt.

/RLX

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 87
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL