December 12, 2005
Dags så att bygga en ny HTPC, förstärkardatorn var tuff med högljudd och den chippade xboxen känns begränsad. Detta projekt ska köra Win, troligen XP, och den mycket spännande mjukvaran Xlobby. Har beställt lite begagnade delar men inte börjat bygga något än:
Moderkort: mini-ITX - litet ska det bli!
Chassi: Hembyggd trälåda, troligen oljad ek eller liknande
Ljudprocessor: En Creative DDTS-100 ska byggas in i datorlådan, styrningen löses med en fjärrkontrollförlängare. Tycker denna enhet är himla bra men ful så jag vill gömma den.
Multizonsljud: Ett SB Live med drivrutiner från kX. Frontutgången kopplas till DDTS:en, bakre utgången dras till sovrummet, center/sub till köket.
Bildskärm: 36"s TV, men även en 12"s TFT för att kunna styra HTPC'n utan att slå på TV'n.
Kontroll: Fjärrkontroll med tillhörande mottagare.
Väntar nu med spänning på att få hem lite grejer och börja bygga!
[051219] Nu har moderkortet kommit och jag har börjat testa lite.
[Image Can Not Be Found]
Eftersom lådans front kommer att bestå av en 12" TFT blir det en ganska stor låda så jag behöver inte använda små dyra delar. DVD'n på bilden ska dock inte vara med, tycker det räcker med en moddad Xbox som DVD-spelare.
Moderkortet verkar fungera som det ska, men som väntat surrar processorfläkten ganska mycket. Detta här jag tänkt att lösa genom att använda en moddad nätdel med en 120 millimeters ADDA i locket. Lufthålen på nätdelen tejpas igen och fläkten monteras så att den blåser in i nätdelen och ut genom hålet på baksidan där originalfläkten satt. Nätdelen placeras sedan så att fläkten hamnar ungefär där den står på bilden. Borde räcka för att kyla CPU'n, annars får det bli någon sorts luftstyrning och/eller större kylfläns.
[051219] Har testat nu med en modifierad nätdel:
[Image Can Not Be Found]
Har sedan kollat lite temperaturer. Speedfan ger med originalkylaren 35, 74 respektive 65 grader. Lite högt tycker man... Med den nya kylningen blev värdena 41, 77 och 60 grader, bios säger att cpu är 66,5 grader varm och systemet 41. Inte bra... Dags att testa med ny kylfläns, en standardfläns från en AMD XP passade direkt:
[Image Can Not Be Found]
Nu blir värdena 40, 74 och 60... Håller man i cpukylaren är den varm, men inte överdrivet, kanske runt 40 grader. Börjar misstänka att sensorerna på moderkortet har sin egen lilla uppfattning om hur varmt det är...
[060202]
Så var det äntligen dags för en uppdatering. Har äntligen fått lite tid över till projektet som nu börjar likna något. Dagen började med att en låda skulle konstrueras och byggas. Jag har tidigare byggt en låda till en RIAA-förstärkare med hjälp av fräs, ek och plywood och resultatet blev så lyckat att jag bestämde mig för att använda samma design här. Det kommer dessutom att bli snyggt när de står bredvid varann på stereohyllan. Den 12" skärm som jag tänkt bygga in i lådan får inte vara med, kanske bygger ett snyggt hölje till den senare.
Åkte till brädgården och hade lite tur, bland spillbitarna fanns ett par passande ekbrädor som jag fick billigt. Dessa misshandlades sedan med fräsen. Ett av spåren blev tyvärr inte så fint, det är inte helt lätt att fräsa rakt på frihand i ek...
[Image Can Not Be Found]
Som överdel och front används 12mm plywood, och eftersom spåret i ekbrädan gjorts med ett rakt 12mm frässtål så passar dessa perfekt i spåren. Passningen blir så bra att något lim knappt behövs.
[Image Can Not Be Found]
Fronten på plats:
[Image Can Not Be Found]
Baksidan får vänta till senare, men vi kan ju se hur lådan ser ut sedd framifrån:
[Image Can Not Be Found]
Därefter var det dags att såga ut en plywoodskiva där moderkortet monterades.
[Image Can Not Be Found]
Vad är nu detta?
[Image Can Not Be Found]
Aha, förutom att vara en dålig bild är det även en hårddiskhållare:
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Så var det dags att montera nätdelen som nu fått fläkten monterad på insidan. För att undvika skruvskallar på utsidan användes en bit aluminiumprofil som kapades i lämpliga längder:
[Image Can Not Be Found]
Så, nu går det nästan att provmontera det hela. Kablarna från nätaggregaget tar dock lite mycket plats, så först blir det lite jobb med avbitartången. Bilder kommer snart!
1 Guest(s)