June 30, 2005
Jag hade tänkt mig köra enkel loop (hela systemet) eller dubbel loop (gfx för sig - cpu, mosfet och chipset för sig). Kommer att bli lite overkill? Kanske men hellre det än dålig prestanda...
Hur hade du kopplat dessa prylar? I vilken ordning? Hade du tagit andra komponenter?
Chassi:
Corsair Obsidian 800D
Slang:
Vanlig 13/10mm
Fläktar:
Aerocool Shark Fan Blue Edition.
3st 140mm, 5st 120mm.
Hur skulle ni ha dem i lådan (in eller ut blås)?
Radiator:
1: EK Water Blocks EK-CoolStream RAD XT 360 (Taket)
2: XSPC Rx120-D Single Radiator (Baksidan)
3: Black ICE Radiator GT Stealth 140 (I datorn)
Pump:
Swiftech MPC655 2st.
Parallel eller den andra i mitten av systemet?
Reservoar:
1: XSPC Acrylic Dual 5.25 Reservoir for Laing D5 (tänkde ha ena pumpen i)
2: Phobya balancer 250
Kan man köra med två reservoar i olika platser i chassit?
Moderkort ASUS Rampage II Extreme
MOSFET: Block: Enzotech AS-REII-MOS
CHIPSET: Block: Enzotech AS-REII-SN
GFX: Powercolor 4870x2 CF Block: Watercool HEATKILLER 4870x2 LT (2 st)
CPU Intel i7 920 Block: Watercool HK CPU LGA1366 Rev. 3 + backplate
Kylpasta:
Vilket är bäst?
Alla fläktar, temp och flöde ska styras/metas av:
Aquaero 4.0 och Scythe Kaze Server.
Var ska jag ha tempsensorer och flödesmetarna? Innan eller efter någonting i systemet? Dessa är G1/4 gängade. Så jag kan ha dom var som helst.
Vissa komponenter är begagnade så dom ska rengöras med T-Röd och putsas med Häxan koppar puts eller sköljas med ättiksprit eller var det vinäger. Kollar upp det sen...
Andra tips och ideer? Saknas det någonting?
March 14, 2001
Parallellkopplar du dem får du lägre motstånd men kan å andra sidan inte veta om du får samma flöde genom blocken.
Har du bra flöde är vattnets temperaturökningen när det passerat ett block väldigt liten, så hur du kopplar har inte så stor betydelse, koppla hellre så du minimerar slanglängden.
Lika så med pumparna i serie eller parallellt. Sitter de i serie får du högre tryck och således högre flöde om motståndet begränsar flödet med bara en pump. Parallellt ökar du flödet sålänge motståndet inte begränsar. Så hur du kopplar för bästa flöde är lite svårt att säga.
Du har ju däremot flera radiatorer så att dela upp systemet skulle ju kunna vara en idé.
En stor tank, eller två i ditt fall, ger bara en högre tröghet i systemet inte bättre temperaturer, det är fortfarande samma effekt som ska bort genom radiatorerna och vattenmängden påverkar inte detta.
1 Guest(s)