Inspiration sökes!|Projektloggar för större idéer|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Inspiration sökes!
Morkul
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
Member Since:
January 4, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 31, 2013 - 8:03 am
sp_Permalink sp_Print

Min bakgrund är assembler programmerare med tämligen goda kunskaper inom elektronik och är det någonting som jag inte kan så finns det personer på jobbet som kan. Efter att ha läst "Blogg: Att bli en soffpotatis" som publicerades här på NH så blev jag lite intresserad av vad andra personer skulle vilja se för olika lösningar i sina hem, allt ifrån SMS styrning av fiskmaten till satellitövervakning av bilen (två projekt som jag tidigare har gjort). Kanske vi kan hitta något som flera personer skulle vilja se utvecklas och göra en projektblogg av det hela.

Så låt fantasin flöda, ta upp alla möjliga vardags bestyr som ni skulle vilja se lösas på ett enklare sätt. Ta upp det även om det känns som triviala saker. Efter flera års utvecklande av olika lösningar här hemma så börjar mina idéer ta slut så all inspiration är välkommen.

n0pax
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 237
Member Since:
May 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1287098
January 31, 2013 - 10:19 am
sp_Permalink sp_Print

Om jag var dig så skulle jag kolla lite m2m eller vad det heter, handlar om "sensorer". Det senaste de gjorde var att brandmännen kunde få information om en byggnad vid brand. Man skulle kunna tänka sig att om du använde dessa sensorer skulle det kunna fungera som ett larm mot inbrott. Det skulle inte heller bli ett vanligt larm utan betydligt bättre. Sen har du ju den ideen som chalmers fick 9 miljarder till forskning, kan ju vara något att fundera på redan nu. Så när produkterna kommer ut har du redan ideer färdiga. Dvs utvecka en prototyp i datorn med materialets egenskaper. Du kanske kan krympa dina enheter som du har byggt hemma. En marknad som jag skulle rekomendera dig är att tänka i de banorna i att du ligger i soffan. Sen skriver du ned alla saker där du behöver förflytta dig. Då ser du verkligen vad du behöver. Extremt tråkigt, men det är så man skapar den kunskap, om de små detaljerna. För att ta det extrema prata med människor som har problem med förflyttning. Marknaden jag tänker är för äldre människor, som med nyvarande utveckling kommer att växa extremt, då vi alla blir äldre och äldre. Ett exempel är doro som går bra när det gäller vanliga knapp telefoner. Äldre är vana vid dessa, de är lätta att hitta på när man inte ser så bra etc. . Även där kan du utgå ifrån vad behöver din äldre anhöriga? ser de saker som du ser det?

Du kan även tänka på vilka fysologiska aspekter detta medför. Hur detta ska lösas. Utifrån detta får du ideer : P

Är väldigt svårt att veta vad du "söker", vilka begränsningar du har i din idee värld för mig som utomstående. Till detta hör även den etiska delen var ligger din gränser. Kanske låter långsökt men ligger också i hur du tar fram dina ideer. Bra exempel på detta med etik är Prometheus Viral Campaign - Peter Weyland at TED2023 (Korean Sub) - YouTube (Prometheus Viral Campaign - Peter Weyland at TED2023 )

För att förenkla det hela, jag kan ha en extremt bra ide du kan vara extremt duktig på att programera, dock måste detta kunna förstås av bägge parter. Så om du har något du kan ta lite foto på vad du har gjort om det inte är "hemligt" 😛

Så blir det mycket lättare för mig som person att utgå vilken nivå du ligger gällande dina produkter. Har mer med hur ideernas utforming ska se ut för att de ska passa dig. Söker du generella beskrivningar, eller pratar vi mer om detaljerade beskrivningar.

Som sagt jag kan ge dig 100 tals ideer, dock kommer kanske 3-5 st vara möjliga, det beror på att jag brukar se saker på ett annolunda sätt än dom flesta. Det brukar mestadels vara ideer som bygger på befintlig teknologi. Denna vecka har tex ett energi bolag fått en idee som antagligen kommer att genomföra(ena idee fixade de direkt). Dom kommer även att spara en massa pengar på dessa ideer, tyvärr som vanligt så tjänar jag inget på det ^^ ; )

Morkul
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
Member Since:
January 4, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1287121
January 31, 2013 - 11:57 pm
sp_Permalink sp_Print

n0pax;1287232 wrote:
För att förenkla det hela, jag kan ha en extremt bra ide du kan vara extremt duktig på att programera, dock måste detta kunna förstås av bägge parter. Så om du har något du kan ta lite foto på vad du har gjort om det inte är "hemligt" 😛

Så blir det mycket lättare för mig som person att utgå vilken nivå du ligger gällande dina produkter. Har mer med hur ideernas utforming ska se ut för att de ska passa dig. Söker du generella beskrivningar, eller pratar vi mer om detaljerade beskrivningar.

Hela idén kom ifrån Anton Karmehed som tyckte att jag skulle göra en bygglogg på något av de projekt som jag redan gjort. Problemet med det är att alla de lösningar/idéer jag har färdigställt hittills är mer eller mindre osynliga. Om jag som exempel skulle göra en blogg på de el-tonade rutorna jag har i vardagsrummet så är det endast lite skärmdumpar från appen på mobiltelefonen samt rutan i olika toning-slägen som jag skulle kunna visa. Samma sak gäller lösningarna jag gjort i bilen, enda som syns är en 7" toutch skärm som styr all elektronik och appen på surfplattan som visar vart bilen är (behöver alltså inte vara i bilen för att se dess position). Jag har inte lust att slita fram elektroniken som jag kämpat med att göra osynlig, speciellt i bilen. Enda lösningen som faktiskt syns hyggligt bra är den som sköter vatten blandaren till badkaret, man ställer in hur varmt man vill ha så sköter en termostat samt en hårt modifierad blandare jobbet åt dig. Blir det för kallt i badkaret så töms det ut lite vatten och nytt varmvatten tappas på automatiskt. Automatisk övervakning av sommarstugan hade kunna vara ett annat alternativ att visa upp men det dröjer två månader innan jag kommer dit.

Min "nivå" är att jag jobbat som assembler programmerare och utvecklat ett antal olika embedded systems i över 20 år. Som du kanske har förstått så i vårt hem styrs i stort sätt varenda lampa med sin egen processor. Men min poäng är helt enkelt att Anton Karmehed med flera (kanske även du n0pax) kanske har egna idéer om vad de skulle vilja ha hemma hos sig så ska vi se om det kommer fram något vi kan förverkliga, kanske till och med ge lösningen till personen i fråga.

Hoppas att jag var tydligare med vad jag ville nu? Om jag är lite otydlig beror det nog på att min Svenska inte är den bästa så det är mitt 3de eller 4de språk, beroende på hur man räknar.

n0pax
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 237
Member Since:
May 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1287124
February 1, 2013 - 6:22 am
sp_Permalink sp_Print

Bra skrivet, nu vet jag mer vad du sysslar med, på ett annat sätt, dvs vad du befinner dig gällande utveckling, vilken typ av ideer du sysslar med etc. Jag tror att jag har en idee som ingen har utvecklat, ska kolla upp det i helgen om jag får tid. Måste kolla så den inte är upptagen.

Men det finns en ide gällande mönster(handlar inte om att sticka ^^) till ditt system som du kanske kunde tänka i, nåja ska kolla upp det med. Tror det skulle passa dig väldigt bra.

Sen ska du inte se språket som ett hinder, snarare en möjlighet till ett flertal marknader. Det kanske finns ett sug för nya saker på marknader som ännu inte har dessa tekniska lösningar. Har du även tänkt i termen hur du ska producera en enhet?

Sen din lösning gällande vatten i badkar, skulle jag kunna tänka mig en annan lösning för kan även kolla upp den.

Som sagt ser redan 3 möjliga lösningar i din text, sen om de är bra är en annan sak : )

Som sagt ditt språk är inget hinder snarare en fördel, att jag var "taskig" handlade mer om att jag ville ha en mer klar bild ifrån hur du jobbar, vilka konkreta lösningar du pratar om, dvs skala bort frasen om ett självskötande hem, då det betyder olika saker olika människor. Genom att få reda på vad du har gjort, ditt intresse, blir det enklare att anpassa mina ideer till dig. 😛

Morkul
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
Member Since:
January 4, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1287137
February 1, 2013 - 12:07 pm
sp_Permalink sp_Print

n0pax;1287258 wrote:
Sen ska du inte se språket som ett hinder, snarare en möjlighet till ett flertal marknader. Det kanske finns ett sug för nya saker på marknader som ännu inte har dessa tekniska lösningar. Har du även tänkt i termen hur du ska producera en enhet?

Jo att till exempel kunna Koreanska I tal och skrift har sina fördelar ibland 😉

n0pax;1287258 wrote:
Sen din lösning gällande vatten i badkar, skulle jag kunna tänka mig en annan lösning för kan även kolla upp den.

Här har jag tittat på flera flera lösningar för att elektriskt hålla värmen i badkaret men det är inte lätt att lösa om man ska hålla sig till svensk lag också. Enda sättet jag fann var att borra två hål och använda en extern värmekälla och cirkulationspump men jag var inte sugen på att modifiera badkaret så hårt. Skulle vara riktigt roligt och praktiskt om du hade någon annan lösning.

Sedan det du skriver om produktion: Oavsett vad som kommer fram utav detta så är inte den omedelbara målsättningen att få fram någonting som kan eller ska massproduceras även om det naturligtvis kan bli bli så, många produkter i dag började på hobby nivå och sedan utvecklades. Se bara på Apples första datorer 😉

blackbee0045
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
Member Since:
December 24, 2014
sp_UserOfflineSmall Offline
1296132
December 24, 2014 - 11:16 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har inte lust att slita fram elektroniken som jag kämpat med att göra osynlig, speciellt i bilen. Enda lösningen som faktiskt syns hyggligt bra är den som sköter vatten blandaren till badkaret, man ställer in hur varmt man vill ha så sköter en termostat samt en hårt modifierad blandare jobbet åt dig. Blir det för kallt i badkaret så töms det ut lite vatten och nytt varmvatten tappas på automatiskt. Automatisk övervakning av sommarstugan hade kunna vara ett annat alternativ att visa upp men det dröjer två månader innan jag kommer dit.???

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 89
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL