June 19, 2002

Först lite bakgrundsinformation kanske, jag studerar till civilingenjör elektroteknik på Chalmers i Göteborg. Tillsammans med ett par kompisar (vi är 5-10 stycken nu) utvecklar jag ett hemautomationssystem som fortfarande befinner sig i startgroparna. Vi designar allting från scratch och har valt att använda oss av CAN-bussen, den återfinns bland annat i moderna bilar. Än så länge är projektet inte jättekompetent, men det blir bättre och bättre hela tiden.
Systemet använder centraliserad logik, det vill säga en dator som koordinerar alla noder mot varandra. Här kommer en liten sammanfattning av vad jag har än så länge (taget direkt ifrån min blogg):
Datorinterface
Jag är medlem i ett elektronikprojekt om ungefär tio personer vars mål är att utveckla ett hemautomationssystem, det vill säga ett sätt att skapa det intelligenta hemmet. Det befinner sig fortfarande rejält i utvecklingsstadiet, men nu har jag dragit ut lite kabel och kopplat det så att det är fast anslutet till mediaservern.
[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]
Anslutningen består av en usb->rs232-omvandlare som är ansluten till ett generellt kort (nodeEssential) som är vårat grundläggande kort. Uppställningen kanske inte är jättesnygg, men den fungerar sålänge tills det hela blir ethernetanslutet. Jag har dessutom en ansluten nod på skrivbordet som just nu mäter temperaturen, men det är tänkt att det ska bli en liten utvecklingshörna här med ett par noder.
Kylning av Tv-Bänken
Tjosan! Ledig förmiddag betyder meck med hemautomationen! Eftersom jag placerat min stereoförstärkare i tv-möbeln blir det väldigt varmt där inne och om det är något jag inte gillar så är det varm elektronik. Alltså tänker jag montera in en fläkt för att kyla av, och fläktens varvtal ska givetvis bero på temperaturen där inne.