Lian Li PC-Q07 - Bygglogg och diskussion 22/08-2010|Projektloggar för större idéer|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Lian Li PC-Q07 - Bygglogg och diskussion 22/08-2010
Murak
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 190
Member Since:
September 2, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 22, 2010 - 6:19 pm
sp_Permalink sp_Print

UPPDATERINGAR:

1: Testmontering https://www.nordichardware.se/.....ost1254478
2: Ny kylning https://www.nordichardware.se/.....ost1254583
3: Nytt nätaggregat och annat godis https://www.nordichardware.se/.....ost1254840
4: Sleeving https://www.nordichardware.se/.....ost1254920
5: Mer sleeving https://www.nordichardware.se/.....ost1255058

Jag började vid årsskiftet att bygga på en itx-dator som jag drömt om länge. Bygget har dragit ut på tiden, vilket jag förstår inte är helt ovanligt när det gäller projektloggar, så jag väljer därför att börja lägga upp bilder innan datorn står klar (risken finns ju att den aldrig blir klar ;)). Kommentarer, tipps och tillrop är hjärtligt välkomna!

[Image Can Not Be Found]

Komponentlista (under ständig förändring):

Lian Li PC-Q07
Zotac GF9300-I-E
Intel Q8200
Gainward Geforce 460 1gb
Corsair XMS2 2x2gb DDR800
Corsair F40 RAID 0
Chieftech Smart 550 watt
Scythe Big Shuriken

Tanken var först att bygga en platt htpc med spelprestanda. Detta skulle vara möjligt mha ett 1U nätaggregat från FSP och en PCI-e 16x riser för grafikkortet. Jag tänker att det kunde vara kul att se hur långt jag kom så jag postar bilderna från början. (Gör ett försök med tinypic.com, fungerar det inte så säg till så skall jag försöka byta)

[Image Can Not Be Found] En första test-assembly med en primitiv 3D-modell i bakgrunden

[Image Can Not Be Found] Pci-e risern var böjbar och ganska dyr. Radeon 4850 på bilden

[Image Can Not Be Found] FSP 1U nätagg, 350 watt och grymt högljutt

[Image Can Not Be Found] För att datorn skulle kunna bli så platt som jag ville så var jag tvungen att tillverka en egen kylare för cpu. Här visas aluminiumflänsen jag utgick ifrån

[Image Can Not Be Found] här har jag sågat ur formen lite grovt och nollar cncn inför fräsning

[Image Can Not Be Found] Mitt i programmet

[Image Can Not Be Found] Färdigt - nu återstår puttsning och infällning av kopparkärna

[Image Can Not Be Found] Så gott som färdigputtsad

[Image Can Not Be Found] Två 10mm fläktar skall sköta kylningen - passar utmärkt i sitt läge

[Image Can Not Be Found] Fräsning av kopparkärnan - för att den skall sitta bra måste storleken stämma på hundradelen

[Image Can Not Be Found] Innan kärnan fälls i skall det lite fin kylpasta emellan (tack NH!)

[Image Can Not Be Found] Kärnan kläms i

[Image Can Not Be Found] Överflödig koppar fräses bort manuellt (ej datorstyrd fräs)

[Image Can Not Be Found] Efter lite finlir med ett bryne (slipmetod) har kylaren en ganska fin yta

[Image Can Not Be Found] Våtslipning på spegel för att få det riktigt slätt och fint

[Image Can Not Be Found] Montering på antistatisk plastskiva

Här tar bygget en helomvändning då nätaggregatet smäller under en testkörning och ett nytt inte finns att inbringa (köpt på rea). Mitt ambitiösa 1U-bygge avstannar medan jag undersöker alternativ till nätaggregatet. De 1U nätagg jag hittar kostar skjortan och jag känner mej inte mogen att modifiera ett vanligt ATX-agg.

Pga detta bestämmer jag mig för att krypa till korset och köpa ett färdigt chassi. Valet faller på Lian Li PC-Q07 då det är billigt, snyggt och litet. Jag ser ungefär samtidigt som jag trycker på köp-knappen att det kommer en uppföljare fram mot hösten, med plats för bättre kylning och dual-slot grafikkort, men det orkar jag inte vänta på. Mitt nya projekt blir alltså att klämma in en Core2 Quad och ett hyffsat kraftigt grafikkort i lådan och sedan se till att det inte blir för varmt.

[Image Can Not Be Found] Lådan har kommit och hållaren för cd/dvd-läsaren skall bort direkt (använder extern) för att göra plats åt lite extra kylning.

[Image Can Not Be Found] PC-Q07 har plats för en 2.5" och en 3.5" hårddisk i botten av chassit. Då jag skall använda ett dual-slot grafikkort måste jag dock ta bort fästena

[Image Can Not Be Found] Även frontkontakterna för usb måste bort för att göra plats åt grafikkortet

[Image Can Not Be Found] Nu är det "gott" om plats för graffikkortet

[Image Can Not Be Found] Det kommer bli tajt, men tack vare att Gainward gjort sina GF 460-kort lite kortare än referensdesignen så kommer det få plats. Notera att strömkontakterna sitter på rätt sida också 🙂

[Image Can Not Be Found] Dremeln åker fram - jag måste även ta ur lite för den extra DVI-kontakten som Gainward-kortet har

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1254180
August 22, 2010 - 6:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Ser ju lovande ut till en början. Var köpte du den där PCI-E-risern?

Murak
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 190
Member Since:
September 2, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1254181
August 22, 2010 - 7:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack, kylaren kommer tyvärr inte användas (håller på att ladda upp bilder för fullt) men jag ville ändå ha med den i byggloggen.

Jag kommer inte ihåg vart jag köpte risern just nu, får återkomma till det.

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1254183
August 22, 2010 - 7:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Kylaren var ju rejält porrig i sig, snyggt jobbat! 🙂

Såg att det fanns gott om risers på ebay, ville minnas att det var kärvt med det för några år sedan när jag kollade senast.

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1254184
August 22, 2010 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Risern finns ibland på ebay annars här:
http://linitx.com/viewcategory.....?catid=165

edit, Aha du kollade där.

Har du gjort några praktiska test av kylflänsen och dess kopparinlägg? Om kopparen gör någon skillnad. När man har stora flänsar brukar de inte ge så mycket att göra det, nästan så man tappar på den ökade termiska resistansen mellan kopparen och aluminiumet istället.

Murak
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 190
Member Since:
September 2, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1254190
August 22, 2010 - 8:15 pm
sp_Permalink sp_Print

@MM Risern är en DELOCK och är köpt på http://www.pcdoctorn.se/ för 376 spänn.

@Snorch, jag hade väll mina funderingar kring hurvida kopparkärnan skulle hjälpa eller själpa, men jag tänkte att den i allafall skulle bli snyggare med 😉 Tanken var att fläktarna skulle blåsa nedåt, ut ur botten på lådan och luften skulle således dras genom flänsarna hela vägen från NB-flänsen. Om den skulle klara av att kyla min Q8200 vet jag inte, men den var i alla fall kul att göra 🙂

Avatar
Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
Member Since:
October 16, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1254191
August 22, 2010 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Måste säga att kylarn var riktigt fräck, synd att du inte kommer ha med den...

Murak
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 190
Member Since:
September 2, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1254398
August 28, 2010 - 9:22 am
sp_Permalink sp_Print

Uppdatering 2010-08-28

[Image Can Not Be Found] Efter lite bearbetning med dremeln sitter grafikkortet som en smäck

[Image Can Not Be Found] Ser inte direkt orginal ut, men det är funktionellt i alla fall

[Image Can Not Be Found] En jämförelse med ett Radeon 4850 som då inte hade fått plats

[Image Can Not Be Found] Tagan 480w (160mm djupt) åker in. Fläktgallet måste av för att agget skall kunna monteras

[Image Can Not Be Found] Trångt är bara förnamnet

Jag hade fram till nu använt en orginalfläns från intel för att kyla processorn, vilket gått bra när allt inte var inträngt i en låda. Nu var det en annan femma. Då det inte fanns något utblås cirkulerades den varma luften runt i lådan och kokade både cpu och gpu (peak 62 resp. 71 grader mha Unigine Benchmark Heaven) Jag var engentligen inte förvånad, men Star Craft 2 hade anlänt och jag var tvungen att spela 😉 Öppen burk och ett par 120mm fläktar hjälpte tillfälligt, men bättre kylning måste införskaffas. Mer om det senare.

Murak
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 190
Member Since:
September 2, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1254502
August 30, 2010 - 7:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Starcraft 2 stressar cpun som tusan och låser faktiskt datorn vid två-tre tillfällen (glöm cpuburn och SuperPI, menyerna i Starcraft 2 är allt som behövs för att steka en cpu), vilket medför att jag inte hinner se vad maxtempen ligger på. Jag bestämmer mig för att köpa ny kylning. Då utrymmet mellan moderkort och psu är ganska begränsat kan man inte använda vilken cpukylare som helst. Valet faller på Scythe Big Shuriken.

[Image Can Not Be Found] Platt och relativt maffig

[Image Can Not Be Found] Att montera en Big Shuriken på Zotac-kortet kan vara lite knepigt. Jag använder mig av ett skjutmått för att trycka i den sista "push-pin"en

[Image Can Not Be Found] Sitter som en smäck

[Image Can Not Be Found] På detta sätt får även "norrbryggan" lite aktiv kylning

[Image Can Not Be Found] Mha en hålsåg gör jag ett 60mm hål i botten så att grafikkortet skall kunna suga i sig lite frisk luft. Jag har planer på att göra en liten tunnel mellan grafikkortsfläkten och hålet för att ytterligare öka kyleffekten. Ett test med en tillklippt processorförpackning visar ett par graders skillnad bara mha tunneln, så jag får klura ut nått snyggt där. Mer om det senare

[Image Can Not Be Found] Jag experimenterar lite med fläktarna som blev över från cpukylarbygget

Efter dessa modifikationer är temperaturerna ca idel 45-50 samt load 48-56 grader C för cpu och ca 60-65 för gpu. En förbättring, men inte önskvärt i längden. Jag tror att cpukylaren kämpar med dåligt luftflöde och ett varmt nätaggregat precis ovanför sig.

Nästa uppdatering kommer inom kort.

Murak
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 190
Member Since:
September 2, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1254757
September 5, 2010 - 5:39 pm
sp_Permalink sp_Print
[Image Can Not Be Found] Pga platsbrist blir mitt fina Tagan 480watt utbytt mot ett Chieftech Smart 550watt. Tack för lång och trogen tjänst

[Image Can Not Be Found] Jag har vänt på cpufläkten som nu kommer att blåsa rakt in i nätaggregatet, vilket jag också kommer att montera så att det suger från cpun. De två fläktarna till höger i bild blåser nu in luft under cpukylaren. För att det inte den varma luften skall cirkulera i lådan kommer de övre fläktarna att skärmas av, så att endast frisk luft kommer in. Mer om det senare

[Image Can Not Be Found] MS Paint (oh yes) skiss av tilltänkt luftflöde. Röda och blå pilar förklarar sig själva och det gröna skall då föreställa väggarna som skall skärma av de olika tempererade zonerna. Hur det blir i praktiken får vi se

[Image Can Not Be Found] Raptor i all ära, den var ju frän när det begav sig, men nu var det dags för uppdatering. Två stycken Corsair F40 i RAID 0. Mumma

[Image Can Not Be Found] Jag tänkte ge mig på att förkorta kablarna från nätagget eftersom dom bara tar upp en massa plats. Att sleeva är ju på tapeten också så det blev lite lysgrönt från Svalander Audio AB, ett ställe jag varmt kan rekommendera - bra pris, snabb leverans

Här näst blir det förkortning av kablar och sleeving, sen blir det till att ordna luftflödet genom burken på ett snyggt sätt.

Murak
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 190
Member Since:
September 2, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1254837
September 6, 2010 - 6:19 pm
sp_Permalink sp_Print
[Image Can Not Be Found] SATA-strömkabel kapad och sleevad. Det tog lite tid att få till det, men resten kommer nog gå snabbare när man har kläm på det. Roligt var det också

[Image Can Not Be Found] Jag är nöjd med resultatet

[Image Can Not Be Found] Ordning och reda

[Image Can Not Be Found] De två SATA-kablarna skall också sleevas ihop

[Image Can Not Be Found] Så blev det

Fortsättning följer.

Murak
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 190
Member Since:
September 2, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1254975
September 8, 2010 - 7:09 pm
sp_Permalink sp_Print
[Image Can Not Be Found] Jag använder en vikt häftklammer för att få ur stiften

[Image Can Not Be Found] Med lite övning och tålamod så gick det ganska lätt

[Image Can Not Be Found] Kapat och lött, redo för isolering och sleevning

[Image Can Not Be Found] Kabelstrumpan, som den kallas, var lite knepig att jobba med, men höll ihop trots ganska hård behandling

[Image Can Not Be Found] 2x 6-pin pci-e till grafikkortet

[Image Can Not Be Found] 4-pin P4

Nu återstår "bara" 24-pin till moderkortet, en molex-kabel samt att bunta ihop de avklippta kablarna jag inte skall använda. Sen skall datorn så klart startas igen, vilket ju skall bli lite spännande...

Murak
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 190
Member Since:
September 2, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1254976
September 8, 2010 - 7:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Bogus;1254269 wrote: Måste säga att kylarn var riktigt fräck, synd att du inte kommer ha med den...

Tack =) Ja jag tyckte också om den, därför ville jag ha med den i byggloggen även om den inte skulle användas.

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
Member Since:
June 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1257163
November 1, 2010 - 5:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Grymt imponerad över kylartillverkningen! Snyggt jobbat i övrigt också, men den stod verkligen ut. Är det en egen CNC?

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1257581
November 12, 2010 - 7:38 am
sp_Permalink sp_Print

Får nästan dåligt samvete att jag missat din bygglogg Murak.
Jag måste precis som tidigare talare lyfta på hatten för kylarbygget. Effektivt eller inte, kopparinlägget ser riktigt jäkla proffsigt ut. 😉

Är själv sugen på en mindre arbetsdator och detta är ju absolut något i den klass jag funderat över. Ser fram emot lite bilder från det klara bygget, om du nu slutfört det. 🙂

Murak
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 190
Member Since:
September 2, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1258460
November 30, 2010 - 6:27 am
sp_Permalink sp_Print

Hej på er!

Jag hade hela tiden för avsikt att avsluta bygget då jag själv tycker det är så snopet att följa en bygglogg som rinner ut i sanden. Men jag antar att det är det som skiljer nybörjarna från proffsen 😀 Bygget blev 95 procent färdigt, sen visade det sig att mina lödningar på ATX-labeln (24pin) inte riktigt höll måttet. Det lät lite konstigt från agget och datorn startade inte, så jag valde att inte använda det tills jag har tid att felsöka. Nu inför SMPC så ligger komponenterna utanför chassiet ändå 😀 Men jag skall göra en avslutande uppdatering, bilder borde jag ha så det räcker.

NH|Noddan;1257251 wrote: Grymt imponerad över kylartillverkningen! Snyggt jobbat i övrigt också, men den stod verkligen ut. Är det en egen CNC?

Tack! 🙂 Nej den står på jobbet, DMU60 -08. Mycket fin maskin. hade inte haft nått emot att äga en dock 😀

Anton Karmehed;1257670 wrote: Får nästan dåligt samvete att jag missat din bygglogg Murak.
Jag måste precis som tidigare talare lyfta på hatten för kylarbygget. Effektivt eller inte, kopparinlägget ser riktigt jäkla proffsigt ut. 😉

Är själv sugen på en mindre arbetsdator och detta är ju absolut något i den klass jag funderat över. Ser fram emot lite bilder från det klara bygget, om du nu slutfört det. 🙂

Tack anton, just litenheten i kombination med lite spelprestanda var det jag ville åt. Det verkar som det kommer mer och mer chassien i mini-atxstorlek, vilket är kul. Bilderna kommer snart.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 43
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL