Min första egenhändigt komponerade dator [Slutfört] | Projektloggar för större idéer | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed
Topic Rating: 0 Topic Rating: 0 (0 röster) 
sp_TopicIcon
Min första egenhändigt komponerade dator [Slutfört]
This topic is locked
Avatar
Gopherium
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
Member Since:
december 30, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1
januari 1, 2008 - 2:05 f m
sp_Permalink sp_Print
0

Som nyregistrerad medlem här så får jag väl börja med att säga hej. 🙂

Jag håller för närvarande på att planera min första egenhändigt komponerade dator (sitter just nu på en Dell-burk med några år på nacken) och skulle behöva lite hjälp och tips från er som har erfarenhet av sånt här. Inget kommer att inhandlas före 25:e januari (när lönen kommer ;)) så det finns gott om tid för eventuella ändringar i systemet (eftersom jag är en nybörjare på sånt här så är det ju inte omöjligt att jag valt komponenter som inte fungerar ihop).

Vad är det då jag har tänkt mig?

Chassi: Aerocool ExtremEngine 3T, svart
Bakre chassifläkt: Aerocool Turbine 120mm LED 19 dB svart
Nätaggregat: Zalman ZM850 HP Silent 850W 140mm Fan ATX2.2 20/24-pin 4/8-pins 12V Modular
Moderkort: XFX MB-N680-ISH9 nForce 680i SLI MCP 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN Firewire Socket775 ATX

Processor: Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
CPU-kylare: Zalman CNPS8700 LED CPU Cooler
RAM-minne: OCZ nVidia SLI XTC 2x2048MB (tot. 4GB) DDR2 PC2-6400 800MHz
Kylpasta: Arctic Silver 5 Premium Thermal Compound 12g

DVD-brännare: Sony NEC Optiarc AD-7203S DVD±RW Dual-Layer 20X Black bulk SATA
Hårddisk 1: Western Digital Caviar WD3200AAKS 320GB 7200rpm 16MB SATA2
Hårddisk 2 & 3: Western Digital Caviar XL WD5000AAKS 500GB 7200rpm 16MB SATA2

Grafikkort: 2 x Gainward GeForce 8800GT 512MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express (SLI mode)

Hur ser detta ut?

Jag uppskattar alla konstruktiva förslag, men undanbeder vänligt men bestämt personliga kommentarer som ”du ska ju köra AMD för hundan, Intel suger jue”. Om du föreslår en ändring (alltså byte från en komponent till en annan) så ska det vara av tekniska skäl.

// Erik R.

Avatar
mattan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1457
Member Since:
maj 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1172487
januari 1, 2008 - 2:21 f m
sp_Permalink sp_Print
0

Gott nytt år… Och välkommen hit!

CPU tips: Q6600 fyrkärnig istället: https://www.datorbutiken.com/se/Navigation/Details.aspx?Product=IQ6600R
Och det är ju med kylare. 😉 Den andra kanske är bättre.

Ljudkort… Tja frågan är om du ”måste” ha ett annat än det som är på moderkortet, jag skulle nog testat hur det är innan jag skulle köpt ett extra kort.

Fysikaccelerationskort… Tja, tycker du att det är värt att lägga pengar på så…

Nätverkskort… Det finns ju ett Gbit-kort inbyggt på moderkortet.

Hoppas du blir nöjd i alla fall, ha det! 🙂

Avatar
Gopherium
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
Member Since:
december 30, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1172492
januari 1, 2008 - 9:01 f m
sp_Permalink sp_Print
0

mattan wrote: CPU tips: Q6600 fyrkärnig istället: https://www.datorbutiken.com/se/Navigation/Details.aspx?Product=IQ6600R
Och det är ju med kylare. 😉 Den andra kanske är bättre.

Det var en kompis till mig som påpekade att fler spel har stöd för Core 2 Duo än Core 2 Quad. Det kanske inte stämmer?

mattan wrote: Ljudkort… Tja frågan är om du ”måste” ha ett annat än det som är på moderkortet, jag skulle nog testat hur det är innan jag skulle köpt ett extra kort.

Det har du nog rätt i. Ljudkortet som jag funderat på kostar ju en del så det kan ju vara värt att göra som du säger. Jag hade bara fått för mig att de ljudkort som finns integrerade i moderkortet inte är några höjdare, men det kanske bara är något jag inbillat mig?

mattan wrote: Fysikaccelerationskort… Tja, tycker du att det är värt att lägga pengar på så…

Japp, det tycker jag. 😛 Jag vill ha en riktigt bra speldator (kommer att ha den nuvarande burken för att surfa och göra annat på) och då tänkte jag att ett fysikaccelerationskort kunde vara ett trevligt tillägg. Ett sånt kort kan väl bara göra saker bättre, eller hur?

mattan wrote: Nätverkskort… Det finns ju ett Gbit-kort inbyggt på moderkortet.

Just tusan, vilken tabbe. Plockar bort nätverkskortet från listan. 🙂

Avatar
Templar-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
Member Since:
mars 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1172501
januari 1, 2008 - 12:28 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Det är bara ett fåtal spel som i dagsläget har stöd för fysik-kort, tips kan vara att kolla upp vilka..

hymer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1188
Member Since:
maj 9, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1172509
januari 1, 2008 - 1:47 e m
sp_Permalink sp_Print
0

jag skulle med byta ut cpu mot en q6600 och skippa fysik kortet om du inte spelar något av de spelen det stöder.

Avatar
Jonas Klar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
februari 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1172523
januari 1, 2008 - 3:41 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Gopherium wrote: [quote=mattan]CPU tips: Q6600 fyrkärnig istället: https://www.datorbutiken.com/se/Navigation/Details.aspx?Product=IQ6600R
Och det är ju med kylare. 😉 Den andra kanske är bättre.

Det var en kompis till mig som påpekade att fler spel har stöd för Core 2 Duo än Core 2 Quad. Det kanske inte stämmer?

Stämmer inte, nej. En fyrkärnig CPU kan köra precis allt en tvåkärnig kan. Däremot är väldigt få spel optimerade för mer än ens en kärna, men det kommet komma fler i framtiden.

Avatar
csm101
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2672
Member Since:
augusti 12, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1172527
januari 1, 2008 - 3:51 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Som sagts, kör på en q66. Som cpu-kylare hade jag istället valt en thermalrigt ultra 120 extreme med en noctuafläkt (eller även utan fläkt om du inte dka överklocka).

Edit: Har du kollat på chassit irl? Såg den själv och tycker inte den var så snygg som man kan tro när man ser på bilderna.

Avatar
Gopherium
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
Member Since:
december 30, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1172536
januari 1, 2008 - 5:30 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Templar- wrote: Det är bara ett fåtal spel som i dagsläget har stöd för fysik-kort, tips kan vara att kolla upp vilka..

Aha, okej. Jag trodde att det var automatiskt, alltså att man kopplade in kortet och att det då avlastar processorn genom att ta hand om beräkningarna för de grafiska elementen. Jag funderar dock på att köpa kortet ändå, för det borde väl kunna bli användbart i en inte alltför avlägsen framtid?

Mean Machine wrote: Stämmer inte, nej. En fyrkärnig CPU kan köra precis allt en tvåkärnig kan. Däremot är väldigt få spel optimerade för mer än ens en kärna, men det kommet komma fler i framtiden.

Okej, på det viset. Så även lite äldre spel, som inte är optimerade för Quad Core, kommer att fungera som de ska?

csm101 wrote: Som sagts, kör på en q66. Som cpu-kylare hade jag istället valt en thermalrigt ultra 120 extreme med en noctuafläkt (eller även utan fläkt om du inte dka överklocka).

Räcker inte den kylare som jag valt ut till för Quad Core?

csm101 wrote: Edit: Har du kollat på chassit irl? Såg den själv och tycker inte den var så snygg som man kan tro när man ser på bilderna.

Nej, det har jag inte gjort. Jag tyckte att det såg bra ut på bilderna men de är kanske missvisande? Isåfall, har du förslag på andra chassin i ungefär samma prisklass som erbjuder en liknande ventilation? Behöver ett välventilerat chassi för SLI-konfigurationen.

Avatar
csm101
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2672
Member Since:
augusti 12, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1172537
januari 1, 2008 - 5:47 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Originalkylaren räcker gott och väl den med, men jag tycker att man ska läga pengarna på en TR om man nu ändå ska köpa något bättre, då får man det bästa som finns.Fördelen med TR är att du kan köra utan fläktar alls och få riktigt bra temps +en supertyst kylare.

Vad beträffar chassit så kan jag inte rekomemndera n¨gon, tänkte bara det vore bra om du hade sett den irl så du inte blir beviken eller något.

Avatar
Gopherium
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
Member Since:
december 30, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1172545
januari 1, 2008 - 6:31 e m
sp_Permalink sp_Print
0

csm101 wrote: Originalkylaren räcker gott och väl den med, men jag tycker att man ska läga pengarna på en TR om man nu ändå ska köpa något bättre, då får man det bästa som finns.Fördelen med TR är att du kan köra utan fläktar alls och få riktigt bra temps +en supertyst kylare.

Jag får ta och fundera lite på det där. 🙂

csm101 wrote: Vad beträffar chassit så kan jag inte rekomemndera n¨gon, tänkte bara det vore bra om du hade sett den irl så du inte blir beviken eller något.

Nej, det har du helt klart rätt i. Får se hur det blir.

Avatar
mattan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1457
Member Since:
maj 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1172557
januari 2, 2008 - 12:04 f m
sp_Permalink sp_Print
0

Gopherium wrote:
[quote=Mean Machine]Stämmer inte, nej. En fyrkärnig CPU kan köra precis allt en tvåkärnig kan. Däremot är väldigt få spel optimerade för mer än ens en kärna, men det kommet komma fler i framtiden.

Okej, på det viset. Så även lite äldre spel, som inte är optimerade för Quad Core, kommer att fungera som de ska?

Jodå, alla spel kommer fungera. Bara vissa spel som ”mår bra” av att ha flera kärnor. Men klart att flera spel som kommer optimeras för 2-4 kärnor.

Avatar
csm101
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2672
Member Since:
augusti 12, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1172574
januari 2, 2008 - 1:05 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Det är inte som att en q66 inte kommer prestera lika bra som en duo när det gäller spel som är optimerade för två kärnor. Den har ju två kärnor… plus två till ^^

Avatar
Gopherium
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
Member Since:
december 30, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1172595
januari 2, 2008 - 3:32 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Det är väl inte direkt många spel som är optimerade för fyra kärnor i dagsläget (rätta mig om jag har fel) så just nu lutar jag åt att välja Core 2 Duo 3.0GHz som jag hade tänkt från början. Det är ju ”bara” att uppgradera till Quad Core i framtiden när Duo inte räcker till längre. 😉

Avatar
csm101
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2672
Member Since:
augusti 12, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1172599
januari 2, 2008 - 3:43 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Gopherium wrote: Det är väl inte direkt många spel som är optimerade för fyra kärnor i dagsläget (rätta mig om jag har fel) så just nu lutar jag åt att välja Core 2 Duo 3.0GHz som jag hade tänkt från början. Det är ju ”bara” att uppgradera till Quad Core i framtiden när Duo inte räcker till längre. 😉

Det är sant, men det har börjat komma iaf, och då man inte förlorar något när man kör med fyra vs två så valde jag personligen fyra.

Men är helt upp dtill dig dock 😉

Shikar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4468
Member Since:
april 24, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1178585
januari 31, 2008 - 7:44 e m
sp_Permalink sp_Print
0

jag hade köpt en av dem nya quadsen 😀 bra pris svala kommer väl snart 😀

Avatar
Gopherium
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
Member Since:
december 30, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1178635
januari 31, 2008 - 11:12 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Jo, efter lite mer läsning på nätet så bestämde jag mig för en Q6600. Ska beställa grejerna nu i helgen, så får vi se hur själva bygget går sen. 😛

perzy
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 96
Member Since:
januari 12, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1178671
februari 1, 2008 - 9:48 f m
sp_Permalink sp_Print
0

Ja jösses vilken maskin! Hur mycket blir det -25 000:- ?

Fysikkortet utnyttjas väl bara i UT3 för närvarande och inte ens där gör det nån större skillnad för de medföljande banorna.

XFX har jag inte hört om förut. Skulle jag lägga 2 lök på ett mobo så skulle jag köpa asus eller annat välkänt märke.

Är det inte bättre med PC8500 minnen än PC6400? Verkar vara lite långsamma minnen.

Jag skulle välja bort en 8800GT och köpa snabbare minnen istället.

I5, 8 Gb RAM, 750W Crucial, Win 8.

Avatar
Jonas Klar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
februari 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1178681
februari 1, 2008 - 11:48 f m
sp_Permalink sp_Print
0

XFX säljer moderkort med nVidias referensdesign. Dvs kassa moderkort, svindyrt, om man inte *måste* ha SLI. Hade inte köpt ett NF680i-kort, utan snarare kikat på moderkort med X38-chipset i den prisklassen. För övrigt är ATI HD 3870X2 det utan tvekan bästa grafikkortet idag.

Avatar
Gopherium
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
Member Since:
december 30, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1178797
februari 2, 2008 - 2:11 f m
sp_Permalink sp_Print
0

perzy wrote: Ja jösses vilken maskin! Hur mycket blir det -25 000:- ?

Jag tror inte att det når riktigt så högt som 25,000 kr, men dyrt blir det. 😉

perzy wrote: Fysikkortet utnyttjas väl bara i UT3 för närvarande och inte ens där gör det nån större skillnad för de medföljande banorna.

Jag tänkte avvakta lite med fysikkortet, eftersom det som sagt inte finns så stor nytta av det i dagsläget.

perzy wrote: XFX har jag inte hört om förut. Skulle jag lägga 2 lök på ett mobo så skulle jag köpa asus eller annat välkänt märke.

Jag har kollat runt lite på nätet och läst det mesta som jag hittat, och jag tycker att det verkar vara ett kort som gör det jag vill att det ska göra.

perzy wrote: Är det inte bättre med PC8500 minnen än PC6400? Verkar vara lite långsamma minnen.

De minnen som jag valt (har precis beställt dem tillsammans med processorn, en Q6600) har fått utmärkta recensioner på Komplett.

Avatar
Gopherium
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
Member Since:
december 30, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1180083
februari 10, 2008 - 6:26 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Jag lyckades! laugh

Det tog visserligen en jäkla tid (var t.ex. tvungen att plocka i och ur nätagget några gånger för att komma åt saker som jag glömt bort :P) men man lär sig ju av sina misstag. Förhoppningsvis går det snabbare nästa gång.

Tack till alla er som hjälpte till med tips och dylikt. Jag uppskattar det verkligen! 🙂

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
241 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

AnthonyimamiHC AnthonyimamiHC

RebeccabipYJ RebeccabipYJ

HumanSert HumanSert

AshleyCeanyJN AshleyCeanyJN

RobertCapYX RobertCapYX

MichaelZonZR MichaelZonZR

Brandonvom

staletsatf staletsatf

BradleyJewZQ BradleyJewZQ

autogruxusKJ autogruxusKJ

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL