June 19, 2002
Tänkte bara dela med mig av ett enkelt litet kretskortsbygge som ansluts mellan atmels STK-500 och en HD44780-kompatibel LCD-display.
Bakgrund:
På STK-500 så sitter det redan 10-pins anslutningar som är anslutna till diverse utgångar på de olika mikroprocessorerna som kan anslutas, dessa är dock inte pinkompatibla med en LCD-display (i alla fall inte den som jag tänker använda). Därför tänkte jag bygga ett enkelt litet kretskort som ansluts mellan STK:n och LCD-displayen som skall användas vid utveckling av program och dyligt. Eftersom displayen också kräver -5V för kontrasten byggs även en spänningsinverterare in i designen.
Design:
Jag vill klara mig utan extern spänningsmatning och använder mig därför utav den inbyggda +5v som ligger på varje pinheader på utvecklingsmiljön. Kretsen som jag använder för att invertera spänning heter ICL7660CPA, länk: http://se.farnell.com/jsp/ende.....#038;N=401 . Kopplingsschema och fler bilder kommer så fort som jag hittat något ställe att slänga upp de på, förmodligen senare ikväll.
June 19, 2002
Här kommer några bilder på hur det blev tillsist, har någon frågor eller dyligt eller bara vill kommentera mina sexiga hemmagjorda flatkablar, säg till 🙂
Såhär såg kretskortslayouten ut tillsist, efter mycket om och men (det är trots allt mitt första kretskort?
[Image Can Not Be Found]
Undersidan blev väldigt fin, texten blev dock spegelvänd. D'oh! Här är alla komponenter pålödda också.
[Image Can Not Be Found]
Såhär fin är ovansidan med komponenter och kablar itryckta, ja det blev llite spegelvänt men det är för att jag inte riktigt tänkte till.
[Image Can Not Be Found]
Med ett testprogram som senare skall användas till ett lite roligare projekt här på NH blev det såhär till sist, lite snyggt eller vad säger ni?
[Image Can Not Be Found]
Mikroprocessorn jag använder är en Atmega8 ifrån Atmel.
June 19, 2002
NH|SiBBoR wrote: Lite coolt blev det allt, även om jag föga förstår vitsen med hela ;). Gullet, vad ska du med denna makapär till?
Hehe, den används för att testköra program till andra projekt där jag också använder mig utav LCD:er. Det är väldigt bekvämt att kunna testköra program i en kontrollerad miljö så man kan debugga om det inte går som det ska 🙂
September 17, 2001
NH|Noddan wrote: [quote=NH|SiBBoR]Lite coolt blev det allt, även om jag föga förstår vitsen med hela ;). Gullet, vad ska du med denna makapär till?
Hehe, den används för att testköra program till andra projekt där jag också använder mig utav LCD:er. Det är väldigt bekvämt att kunna testköra program i en kontrollerad miljö så man kan debugga om det inte går som det ska 🙂
Vad mkt klokare jag blev 😛 Hur ska du kunna debugga nåt med en två-raders LCD där det står intakes och exhaust?
Kan du inte bygga en fin fläktkontroller till mig med LCD-display? Vore det möjligt?
Kul att se dig skrivandes lite på NH förresten! Var ett tag sedan sist.
June 19, 2002
Relaxia wrote: Det blev ju riktigt bra!
Fast jag har ett frågetecken. De dära STK-500, vad är det för något kort?
Det är en utvecklingsmiljö ifrån Atmel, alltså en plattform för programmering av deras mikroprocessorer. Det sitter även lite knappar och lysdioder och pinheaders för enkel åtkomst. Dessa är enkla att använda osv, mer info finns på http://www.avrfreaks.net/Tools.....ToolID=115 . 🙂
1 Guest(s)