Miniprojekt: Interfacekort: STK500 och HD44780-LCD. Klart!|Projektloggar för större idéer|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Miniprojekt: Interfacekort: STK500 och HD44780-LCD. Klart!
NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 18, 2004 - 3:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Tänkte bara dela med mig av ett enkelt litet kretskortsbygge som ansluts mellan atmels STK-500 och en HD44780-kompatibel LCD-display.

Bakgrund:
På STK-500 så sitter det redan 10-pins anslutningar som är anslutna till diverse utgångar på de olika mikroprocessorerna som kan anslutas, dessa är dock inte pinkompatibla med en LCD-display (i alla fall inte den som jag tänker använda). Därför tänkte jag bygga ett enkelt litet kretskort som ansluts mellan STK:n och LCD-displayen som skall användas vid utveckling av program och dyligt. Eftersom displayen också kräver -5V för kontrasten byggs även en spänningsinverterare in i designen.

Design:
Jag vill klara mig utan extern spänningsmatning och använder mig därför utav den inbyggda +5v som ligger på varje pinheader på utvecklingsmiljön. Kretsen som jag använder för att invertera spänning heter ICL7660CPA, länk: http://se.farnell.com/jsp/ende.....#038;N=401 . Kopplingsschema och fler bilder kommer så fort som jag hittat något ställe att slänga upp de på, förmodligen senare ikväll.

Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
776544
November 18, 2004 - 11:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Trevligt! Fint med "små" el-modd 🙂

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
779622
November 22, 2004 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Har inte hittat ett enda ställe att ladda upp bilder på, inga av de gamla goda sidorna finns ju kvar. Någon som har tips? Skriv på i tråden!

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
779737
November 22, 2004 - 8:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Duger inte spray?
Annars är home.no att före dra dom ställer alltid upp.

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
781375
November 24, 2004 - 6:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Här kommer några bilder på hur det blev tillsist, har någon frågor eller dyligt eller bara vill kommentera mina sexiga hemmagjorda flatkablar, säg till 🙂

Såhär såg kretskortslayouten ut tillsist, efter mycket om och men (det är trots allt mitt första kretskort?
[Image Can Not Be Found]

Undersidan blev väldigt fin, texten blev dock spegelvänd. D'oh! Här är alla komponenter pålödda också.
[Image Can Not Be Found]

Såhär fin är ovansidan med komponenter och kablar itryckta, ja det blev llite spegelvänt men det är för att jag inte riktigt tänkte till.
[Image Can Not Be Found]

Med ett testprogram som senare skall användas till ett lite roligare projekt här på NH blev det såhär till sist, lite snyggt eller vad säger ni?
[Image Can Not Be Found]

Mikroprocessorn jag använder är en Atmega8 ifrån Atmel.

NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
781390
November 24, 2004 - 7:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Lite coolt blev det allt, även om jag föga förstår vitsen med hela ;). Gullet, vad ska du med denna makapär till?

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
781397
November 24, 2004 - 7:06 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|SiBBoR wrote: Lite coolt blev det allt, även om jag föga förstår vitsen med hela ;). Gullet, vad ska du med denna makapär till?

Hehe, den används för att testköra program till andra projekt där jag också använder mig utav LCD:er. Det är väldigt bekvämt att kunna testköra program i en kontrollerad miljö så man kan debugga om det inte går som det ska 🙂

NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
781399
November 24, 2004 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|Noddan wrote: [quote=NH|SiBBoR]Lite coolt blev det allt, även om jag föga förstår vitsen med hela ;). Gullet, vad ska du med denna makapär till?

Hehe, den används för att testköra program till andra projekt där jag också använder mig utav LCD:er. Det är väldigt bekvämt att kunna testköra program i en kontrollerad miljö så man kan debugga om det inte går som det ska 🙂

Vad mkt klokare jag blev 😛 Hur ska du kunna debugga nåt med en två-raders LCD där det står intakes och exhaust?
Kan du inte bygga en fin fläktkontroller till mig med LCD-display? Vore det möjligt?

Kul att se dig skrivandes lite på NH förresten! Var ett tag sedan sist.

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
781419
November 24, 2004 - 7:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker du har gjort ett suveränt arbete, synd bara att det blev spegelvändt.

Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
781705
November 25, 2004 - 8:42 am
sp_Permalink sp_Print

Det blev ju riktigt bra!
Fast jag har ett frågetecken. De dära STK-500, vad är det för något kort?

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
781739
November 25, 2004 - 9:53 am
sp_Permalink sp_Print

Relaxia wrote: Det blev ju riktigt bra!
Fast jag har ett frågetecken. De dära STK-500, vad är det för något kort?

Det är en utvecklingsmiljö ifrån Atmel, alltså en plattform för programmering av deras mikroprocessorer. Det sitter även lite knappar och lysdioder och pinheaders för enkel åtkomst. Dessa är enkla att använda osv, mer info finns på http://www.avrfreaks.net/Tools.....ToolID=115 . 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 39
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL