Miniprojekt: Köksdator | Uppdaterat 25 Mars|Projektloggar för större idéer|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Miniprojekt: Köksdator | Uppdaterat 25 Mars
NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
Member Since:
June 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 9, 2007 - 6:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Som en del i min plan att skapa det intelligenta hemmet ville jag ha en dator i köket. Det är dessutom praktiskt, dels att ha en kalender tillgänglig och dessutom att kunna kolla upp recept och dylikt där. Det finns mycket annat jag har planerat för den också, men det tar jag och skriver om när/om det blir genomfört. Datorn är en 1.2GHz Mac Mini PPC med bluetooth och WLAN vilket gör den ganska sladdfri. Det enda som behövs är skärmsladd och strömsladd. Skärmen är en ganska standardmässig 15" TFT och tangentbord/mus kör bluetooth för att minimera kabeltrassel. Operativsystemet är givetvis Mac OS X Tiger.

Först skruvade jag helt enkelt upp en vanlig IKEA-hylla som jag hade över, hyllplanet hade alldeles lagom bredd. Ibland ska man ha tur! Till en början ställde vi bara allting på hyllan för att se att det fungerade som det skulle och att allting var i lagom höjd och så vidare. Jag filade också ut hål med hjälp av en rundfil för att kunna dra igenom skärmarna till sladden. För att få uppsättningen så rak som möjligt använde jag mitt superhäftiga laservattenpass 🙂

[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]

Givetvis ville jag montera datorn under hyllan istället så den inte tar upp värdefullt utrymme, det möjliggör dessutom diskretare kabeldragning. Började med att såga ut ett lagom stort stycke risgrynsplån med hjälp av sticksåg, sen spände jag upp biten i fräsen för att få alla sidor så raka som möjligt. Efter lite klurande med bocken så blev det nästan perfekt! Jag är rätt nöjd med mig själv faktiskt, har inte så mycket vana när det gäller metallarbete.

[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]

En grendosa monterades också under hyllplanet. Nästa steg är att tillverka ett fäste för nätdelen så att de sladdarna också göms. Sedan funderar vi på att sätta upp någon slags tyg runt hyllan för att ytterligare dölja sladdarna, det kan nog bli riktigt snyggt. Fungerar gör den nu iallafall, och det är vi rätt nöjda med!

[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1123156
March 9, 2007 - 7:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Diskret, men du måste spara ut håret igen... 😉

//Andreas

Avatar
Templar-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
Member Since:
March 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1123161
March 9, 2007 - 7:48 pm
sp_Permalink sp_Print

åhh.. jag vill också ha!
Men stoppa undan sladdarna så gott det går så blir det ännu mer äpple 🙂

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
Member Since:
June 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1123164
March 9, 2007 - 7:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej, håret ska vara kort 🙂 Det är tokskönt 🙂

Klart att sladdarna ska gömmas, dom ska inte synas alls. Det är inte färdigt än 😉 Jag haaatar sladdar!

Avatar
BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1125283
March 20, 2007 - 7:35 am
sp_Permalink sp_Print

skulle ju bakat in den i väggen 🙂 eller fällt in den i en skåpslucka eller liknande.

Darakir
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
Member Since:
August 9, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1125286
March 20, 2007 - 8:13 am
sp_Permalink sp_Print

Det låter som en bra idé med en köksdator... Blir skärmen äcklig av matos?

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
Member Since:
December 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1125718
March 21, 2007 - 9:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Snyggt, men du har liksom inte tänkt på att fixa kablarna liiiite snyggare? :S
Och varför lägger du inte fast skärmen i väggen istället? Så sparar du lite plats...

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
Member Since:
June 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1125758
March 22, 2007 - 6:27 am
sp_Permalink sp_Print

Har uppdaterat så smått nu, kommer bilder till kvällen antagligen. Ska iväg till tyskland alldeles strax. Men nu är sladdarna väl gömda!

BarateaU: Det kommer senare, man sågar inte i studentlägenheter 🙂 Då blir hyresvärden arg 😡

Darakir: Inte vad jag märkt än!

Bjornstrom: Är du blind? 🙂 Jag har på flera ställen skrivit att det inte är färdigt och att sladdarna ska gömmas bättre. Jag har funderat på att fixa någon slags väggfäste också, inte kommit fram till hur man ska bygga för att få skärmen vinkelbar då och har inte lust att lägga ett par hundra på ett väggfäste.

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
Member Since:
December 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1126166
March 23, 2007 - 4:38 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|Noddan wrote: Bjornstrom: Är du blind? 🙂 Jag har på flera ställen skrivit att det inte är färdigt och att sladdarna ska gömmas bättre. Jag har funderat på att fixa någon slags väggfäste också, inte kommit fram till hur man ska bygga för att få skärmen vinkelbar då och har inte lust att lägga ett par hundra på ett väggfäste.

Jaha mitt fel 😀 läste inte texten så noga.. Köp något begagnat väggfäste med arm.. Borde inte kosta många kronor..

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
Member Since:
June 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1126560
March 25, 2007 - 2:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Dags för en uppdatering! Jag tillverkade två ganska tattiga fästen sent en kväll och skruvade upp nätdelen och fick därmed bort den sista sladden. Alla kablarna rullades ihop och fästes efter bästa förmåga. Sedan köpte vi ett snyggt tyg på Åhlens som skall sys till lite grand. Just nu ligger det bara lite fult på hyllan, men det är ganska fint ändå. När tyget är tillklippt och färdigt är nog projektet så gott som klart, men vi får väl se när vi lyckas få tag på en symaskin.
[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1133056
April 25, 2007 - 5:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Sött! Fint att du passade på att ta bort stickern/dekalen ifrån TFT:n. Det störde jag mig något enormt på. Inte funderat på att spraymåla monitorn i kritvit färg, så den smältar in än mer?

Kul med en köksdator. Har själv övervägt att bygga mig en, fast klarar mig rätt bra nu med laptop + WLAN. Får se hur det blir i slutändan dock.

Tack för inspirationen gullet :)!

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
Member Since:
December 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1140622
June 1, 2007 - 9:43 am
sp_Permalink sp_Print

Blev verkligen fint nu när en duk och kablarna kom på sin plats, men herregud vilken ful musmatta hehe..

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1151062
August 10, 2007 - 8:01 am
sp_Permalink sp_Print

Jag blev lite lätt inspirerad av ditt projekt Noddan. Därför har jag nu införskaffat mig en 7" touchscreen ifrån ett X15e-HTPC-chassi*. Har demonterat allt, så att jag kvar endast har monitor + tillhörande knappar.
Dessutom skaffade jag en extern strömadapter som levererar 12V, 2A, istället för att köra den tidigare molexadaptern. På så vis

Jag har byggt en "ram"-mall i kartong som jag monterat skärmen i för tillfället. Tanken är att utföra samma arbeta i billigt plywood alt. aluminum senare. Får se hur mkt tid och pengar jag är villig att lägga på projektet.

Skärmen skall kopplas till min serverdator jag har i en garderob i hallen, så måste förlänga en stk VGA-kombo-USB-kabel... får se om jag lyckas löda och ha mig. Kanske måste förstärka USB-signalen också, men jag tror nog att det skall fungera utan, men det återstår att se.

Blir det något av projektet slänger jag opp en fullständig logg i en egen tråd här.

* Cooltek X15e: http://www.origenae.com/en/htpc_x15e.htm

Btw, Noddan, get back to NH (ffs)!

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1151070
August 10, 2007 - 8:38 am
sp_Permalink sp_Print

Varför inte något billigt väggfäste till skärmen? Hade kunnat gjort stor skillnad.

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1151077
August 10, 2007 - 9:14 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Varför inte något billigt väggfäste till skärmen? Hade kunnat gjort stor skillnad.

Jo, det skulle säkert vara riktigt fint. Noddan, lyssna på oss och ta väck foten på LCD-monitorn och dra upp den på väggen (om du fortf. nyttjar datorn?).

HansZ
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
Member Since:
March 20, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1185776
March 20, 2008 - 7:38 am
sp_Permalink sp_Print

Mitt tips skulle vara att förutom att fixa ett väggfäste till skärmen är att även skaffa ett trådlöst tangentbord (och mus, om den nu inte var det redan..)

Sedan så kanske inte den där duken (eller om det nu var det..) var det snyggaste kanske?

Annars ett väldigt finurligt och snyggt projekt!!

/H

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 95
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL