June 19, 2002
Som en del i min plan att skapa det intelligenta hemmet ville jag ha en dator i köket. Det är dessutom praktiskt, dels att ha en kalender tillgänglig och dessutom att kunna kolla upp recept och dylikt där. Det finns mycket annat jag har planerat för den också, men det tar jag och skriver om när/om det blir genomfört. Datorn är en 1.2GHz Mac Mini PPC med bluetooth och WLAN vilket gör den ganska sladdfri. Det enda som behövs är skärmsladd och strömsladd. Skärmen är en ganska standardmässig 15" TFT och tangentbord/mus kör bluetooth för att minimera kabeltrassel. Operativsystemet är givetvis Mac OS X Tiger.
Först skruvade jag helt enkelt upp en vanlig IKEA-hylla som jag hade över, hyllplanet hade alldeles lagom bredd. Ibland ska man ha tur! Till en början ställde vi bara allting på hyllan för att se att det fungerade som det skulle och att allting var i lagom höjd och så vidare. Jag filade också ut hål med hjälp av en rundfil för att kunna dra igenom skärmarna till sladden. För att få uppsättningen så rak som möjligt använde jag mitt superhäftiga laservattenpass 🙂
[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]
Givetvis ville jag montera datorn under hyllan istället så den inte tar upp värdefullt utrymme, det möjliggör dessutom diskretare kabeldragning. Började med att såga ut ett lagom stort stycke risgrynsplån med hjälp av sticksåg, sen spände jag upp biten i fräsen för att få alla sidor så raka som möjligt. Efter lite klurande med bocken så blev det nästan perfekt! Jag är rätt nöjd med mig själv faktiskt, har inte så mycket vana när det gäller metallarbete.
En grendosa monterades också under hyllplanet. Nästa steg är att tillverka ett fäste för nätdelen så att de sladdarna också göms. Sedan funderar vi på att sätta upp någon slags tyg runt hyllan för att ytterligare dölja sladdarna, det kan nog bli riktigt snyggt. Fungerar gör den nu iallafall, och det är vi rätt nöjda med!
June 19, 2002
Har uppdaterat så smått nu, kommer bilder till kvällen antagligen. Ska iväg till tyskland alldeles strax. Men nu är sladdarna väl gömda!
BarateaU: Det kommer senare, man sågar inte i studentlägenheter 🙂 Då blir hyresvärden arg 😡
Darakir: Inte vad jag märkt än!
Bjornstrom: Är du blind? 🙂 Jag har på flera ställen skrivit att det inte är färdigt och att sladdarna ska gömmas bättre. Jag har funderat på att fixa någon slags väggfäste också, inte kommit fram till hur man ska bygga för att få skärmen vinkelbar då och har inte lust att lägga ett par hundra på ett väggfäste.
December 17, 2005
NH|Noddan wrote: Bjornstrom: Är du blind? 🙂 Jag har på flera ställen skrivit att det inte är färdigt och att sladdarna ska gömmas bättre. Jag har funderat på att fixa någon slags väggfäste också, inte kommit fram till hur man ska bygga för att få skärmen vinkelbar då och har inte lust att lägga ett par hundra på ett väggfäste.
Jaha mitt fel 😀 läste inte texten så noga.. Köp något begagnat väggfäste med arm.. Borde inte kosta många kronor..
June 19, 2002
Dags för en uppdatering! Jag tillverkade två ganska tattiga fästen sent en kväll och skruvade upp nätdelen och fick därmed bort den sista sladden. Alla kablarna rullades ihop och fästes efter bästa förmåga. Sedan köpte vi ett snyggt tyg på Åhlens som skall sys till lite grand. Just nu ligger det bara lite fult på hyllan, men det är ganska fint ändå. När tyget är tillklippt och färdigt är nog projektet så gott som klart, men vi får väl se när vi lyckas få tag på en symaskin.
September 17, 2001
Sött! Fint att du passade på att ta bort stickern/dekalen ifrån TFT:n. Det störde jag mig något enormt på. Inte funderat på att spraymåla monitorn i kritvit färg, så den smältar in än mer?
Kul med en köksdator. Har själv övervägt att bygga mig en, fast klarar mig rätt bra nu med laptop + WLAN. Får se hur det blir i slutändan dock.
Tack för inspirationen gullet :)!
September 17, 2001
Jag blev lite lätt inspirerad av ditt projekt Noddan. Därför har jag nu införskaffat mig en 7" touchscreen ifrån ett X15e-HTPC-chassi*. Har demonterat allt, så att jag kvar endast har monitor + tillhörande knappar.
Dessutom skaffade jag en extern strömadapter som levererar 12V, 2A, istället för att köra den tidigare molexadaptern. På så vis
Jag har byggt en "ram"-mall i kartong som jag monterat skärmen i för tillfället. Tanken är att utföra samma arbeta i billigt plywood alt. aluminum senare. Får se hur mkt tid och pengar jag är villig att lägga på projektet.
Skärmen skall kopplas till min serverdator jag har i en garderob i hallen, så måste förlänga en stk VGA-kombo-USB-kabel... får se om jag lyckas löda och ha mig. Kanske måste förstärka USB-signalen också, men jag tror nog att det skall fungera utan, men det återstår att se.
Blir det något av projektet slänger jag opp en fullständig logg i en egen tråd här.
* Cooltek X15e: http://www.origenae.com/en/htpc_x15e.htm
Btw, Noddan, get back to NH (ffs)!
March 20, 2008
Mitt tips skulle vara att förutom att fixa ett väggfäste till skärmen är att även skaffa ett trådlöst tangentbord (och mus, om den nu inte var det redan..)
Sedan så kanske inte den där duken (eller om det nu var det..) var det snyggaste kanske?
Annars ett väldigt finurligt och snyggt projekt!!
/H
1 Guest(s)