Mitt försök till att bygga en ljudlös dator! | Projektloggar för större idéer | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed
Topic Rating: 0 Topic Rating: 0 (0 röster) 
sp_TopicIcon
Mitt försök till att bygga en ljudlös dator!
This topic is locked
excelLenT
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 20
Member Since:
augusti 6, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1
november 4, 2007 - 11:34 f m
sp_Permalink sp_Print
0

Hejsan..
Jag ska ge mig på ett försök att få min dator helt ljudlös (eller människoörat ska inte kunna höra det iaf)

Använder idag Zalman Reserator 1 V2. kyler CPU, Grafikkort med detta.
Funderar på att köpa Zalman Reserator V2 då jag tror den kan hantera mer värme. Tror ni den kan hantera följande saker:

CPU: Intel C2D 6600 – MIPS 775 block
Chipset: Intel 975X – MIPS Chipset block
Grafikkort: Nvidia 8800GTS 640MB – EK Waterblocks
RAM: 4x1024MB DDR2 – MIPS RAM 4 block
Mosfets: MIPS Mosfetsblock
Sydbryggan: MIPS sydbryggeblock

Övriga saker som kan låta är hårddiskar och nätagg. Nätdelen är en Antec Phantom som kan leverera ganska bra med kräm och som bara använder fläkten när jag spelar. SKulle den dra igång fläkten så det stör får jag se mig om efter en helt passiv nätdel.
Hårddisken är knepigare, men Fusion IO är ett intressant val. Får jag möjlighet att lägga vantarna på en gör jag det (80GB varianten).

Får ha en NAS disk i min garderob eller något för lagring.

Har jag glömt något? Finns det någon komponent i datorn som utvecklar så pass mkt värme att den måste kylas aktivt? Som jag inte tänkt på?

Övriga komponenter som man inte kan göra något åt är Optiska enheter (DVD-Brännare). Bildskärmen och Routern låter i årincip ingenting. Och tangentbordet låter bara när man skriver något 😀

Åsikter och förslag är välkomna.

Mvh
Magnus

[Bilden hittades inte]

[Bilden hittades inte]

[Bilden hittades inte]

[Bilden hittades inte]

Avatar
fackamato
Medlem
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
mars 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1162989
november 4, 2007 - 1:42 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Vet inte hur bra det kommer gå men wow, dom där blocken på moderkotet lär begränsa flödet något ganska så rejält, så en bra pump är att föredra..

perminator
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 95
Member Since:
maj 23, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1163029
november 4, 2007 - 5:34 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Använd inte koppar-vattenblock till Reseratorn, den är av aluminium. Som att be om galvanisk korrosion – det KOMMER att rosta. Köp heller ingen Reserator 2, den kommer inte att kunna hantera mer värme.

Håller med om att en bättre pump är att föredra. Bästa lösningen vore en Reserator 1 till. Då kan du köra en loop med moderkort och cpu och en loop för gpu:n.

Dock skulle jag riva bort vattenblocken från moderkortet och sätta passiva kylflänsar där i stället om du inte vill ha fullt med rost i systemet.

excelLenT
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 20
Member Since:
augusti 6, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1163036
november 4, 2007 - 6:03 e m
sp_Permalink sp_Print
0

perminator, har du någon egen erfarenhet av att system har rostat igen?

Radiatorn är galvaniserad, och jag kommer köra med avjoniserat vatten samt korrisionshämmandemedel. Så riskerna med att systemet skulle ”klägga” igen är relativt små. Dessutom skulle det ta en väldigt lång tid innan det blev oanvändbart.

Hur vet du att en inte kommer kunna hantera värmen som min setup genererar? Jag har inte lyckats hitta någon spec som avslöjar det.
Kanske kan vara för att det kan skilja sig ganska mycket i temperatur vart den står nånstans.

Fackamato: Jagh ar sysslat en del med vattenkylning i mina dar. Och jag har kommit fram till att det inte spelar så stor roll vilket flöde det är i systemet.
Vattnet värms upp någon 10dels grad under tiden det passerar genom blocken. Men visst, jag hade tänkt ha en extern pump i form av en eheim 1048 alternativt 1046.

Tack för era åsikter.

perminator
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 95
Member Since:
maj 23, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1163054
november 4, 2007 - 7:13 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Det behövs bara en liten rispa i ytbehandlingen så är aluminiumen oskyddad. Det är dock ditt problem och upp till dig om du väljer att bry dig.

Sen står det ingenstans att en reserator inte kommer klara ditt system men en reserator utan fläkt har inte speciellt bra värmeövergångstal. Lite påtvingad konvektion (dvs nåt som blåser på ytan) gör väldigt stor skillnad mot bara egenkonvektionen.

Eftersom du tänker vattenkyla moderkortet och minnen så antar jag att du tänkte överklocka. Problemet är att med processor, grafikkort och moderkort som dumpar värme i kretsen så kommer du inte få speciellt låga temperaturer. Återigen – om du inte bryr dig om sånt, fine, låga temperaturer ÄR överskattat.

Om du INTE tänkte överklocka så behöver du definitivt inte vattenblock överallt. Processorn, moderkort och minnen kan kylas lika bra med bara en chassifläkt (Nexus rekommenderas).

Jag rekommenderar ett besök på http://www.silentpcreview.com där finns många timmars intressant läsning om tysta datorer.

excelLenT
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 20
Member Since:
augusti 6, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1163083
november 4, 2007 - 9:51 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Well… jag HADE kunnat kyla komponenterna med fläktar och flänsar.. men eftersom fläktar genererar ljud så vill jag inte det. Det är ju det som är hela poängen.

Det handlar om att transportera värmen utanför chassit så tyst som möjligt. Och det går inte att lösa med fläktar.

Som jag skrivit innan så bryr jag mig inte om låga temperaturer, efetrsom processorn inte presterar bättre om den ligger på 30c eller 50c. Den håller möjligt vis något år längre, men så länge behåller man inte komponenterna iaf.

Och på vilket sätt skulle det komma en rispa inuti radiatorn/vattenblocken? Som sagt, korrision tar ett bra tag innan det är så pass ”utvecklat” att det skulle vara skada för systemet. OM man nu kör som jag tänkt, med avjoniserat vatten och korrisionshämmande medel.

Så länge reseratorn klarar av att transportera bort värmen till rummet den står i som min rigg genererar så är det ju lugnt. Synd att de inte skriver ut en ungefärlig värmeledningsförmåga.

Mvh

Avatar
Snorch
Medlem
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
mars 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1163367
november 6, 2007 - 1:03 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Kör du med något som minskar korrosionen så som glykol eller liknande så kommer du inte få några problem med det. Har själv kört så i flera år, då med block som är helt obehandlade.

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1135
Member Since:
januari 8, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1163370
november 6, 2007 - 1:31 e m
sp_Permalink sp_Print
0

håller med snorch, inga problem.

fräsigt moderkort du har där.

beroende på vilken pump du har så har jag alltid strävat efter att ha slingan så kort som möjligt, just för att få ner temperaturen, vilket också gör att du kan ha en mindre pump, som generarar mindre ljud.

lycka till, pole

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
79 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

AnthonyimamiHC AnthonyimamiHC

RebeccabipYJ RebeccabipYJ

HumanSert HumanSert

AshleyCeanyJN AshleyCeanyJN

RobertCapYX RobertCapYX

MichaelZonZR MichaelZonZR

Brandonvom

staletsatf staletsatf

BradleyJewZQ BradleyJewZQ

autogruxusKJ autogruxusKJ

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL