January 21, 2005
Jag har moddat min kylfläns till att passa
en digital termometer med rund metallgivare
på sladden. Jog gjorde helt sonika så att
jag borrade ett litet hål i sidan på kylflänsen
i botten där den är solid, (Måste finnas material till det)
motsvarande diametern på min runda givare.
Sedan tröck jag bara in den i kylflänsen med
en klick Attack superlim.
Efter att detta är gjort slipade jag botten på
kylflänsen med ett våtslippapper uppspänt över en
spegel, jag efter med en klick Autosol och polerduk
tills det var spegelblankt.
Monterade detta som vanligt och Termometer
huset ligger i en tom 5,25" slot.(Skall moddas in i chassit
när jag får mitt nya chassi och Komponenter i början på mars.)
Jag kommer då att uppdatera med Bilder och en utförlig "text till
bild" instruktion. Denna kommer då också att mäta Chassitemp.
Om det någon tycker att tråden är olämplig ta bort den
jag återkommer med en komplett Projektlogg sedan.
BTW detta är min första modd på burken, men det kommer att
komma mera.
[EDIT: det vore trevligt med synpunkter ]
August 14, 2001
Låter ju trevligt brukar va lite krångligt att mäta temperaturen annars.... hur fäste du termometern i flänsen? var det bara med superlim eller hade du någon kylpasta eller något i botten för att få bättre kontakt mellan fläns och avkännare?
Gjorde på liknande sätt till vattentanken, borrade ett 6mm hål (samma som plasten runt sensorn hade) och pressade fast den, tätade med kemisk metall... sitter som det ska, och tror även det är tätt... ser fram mot dina bilder!
January 21, 2005
Bilder kommer med nya utrustningen
som sagt, (Har ingen kamera innan.) :arg:
Givaren sitter toktaight i flänsen, tror inte
jag behövt nåe lim. Det lilla lim jag slog på var
bara på toppen på givaren, typ ett knappnålshuvve.
Jag har jämfört mot min givare på moderkortet
och denna svarar snabbare och stabilare är den
inbyggda tempsensorn.
Ps. Min givare var 3,01mm tjock och hålet var
3mm precis. och kanske 0,8-1mm från botten på
flänsen så rätt axakta temp med andra ord.
Bilder kommer när jag moddat fast huset och displayen
på lämpligt sätt. Kommer då att använda den inbyggda givaren
för ungefärlig chassitemp.
August 14, 2001
Kommer helt säkert bli jättebra
hm... sitter inte termoresistorn i toppen av givaren? har för mig det.. men spelar nog ej så stor roll.. vet inte vad du använt för termometer, men "billiga" typ från Clas Olsson brukar enligt erfarenhet inte hålla nån vidare pressition, men räcker ju helt klart för att kolla kylflännstemp... =) blir säkert inte sämre än inbyggda iaf...
August 14, 2001
Ok, låter som en bra termometer då själv kör jag en termoemter som typ kosta 50kr eller nåt, visar väl en temperatur i närheten av vad det är iaf.. men har ej så höga krav på exaktheten vid min mätning...
om du vill ha mer chassitemp än temp framme vid frontplåtarna med termometern kan du ju flytta tempsensorn in mot lådan, borde bara vara att löda bort denna från termometerkretskortet och löda dit 2 sladdar istället, eller om du använder dig av en bit överbliven sladd från CPU-mätaren, så kan du sätta sensorn var du vill..
January 21, 2005
det är sant, skall bara leta rätt
på givarprylen, vart kan man
placera den för at få ungefärlig
temp i chassit?
Har också fått tag på nån relästyrd
motor som sitter och reglerar ventiler
i ventilationssystem. Ska bara lura ut hur den
funkar så ska jag nog komma på nåe roligt
till den också.
*Secret: Jag har en rökgenerator från ånglok
ett par stycken som ligger, förslag?*
August 14, 2001
Det är inte så svårt att hitta givaren, brukar sitta bakom ett "galler" på termometern, brukar sticka ut från kretskortet... banska lätt att se... vet inte vad du vill ha för chassi-temp... beror ju helt på var du vill mäta... vill du ha kallaste borde väl vid någon inblåsfläkt vara bra, vill du ha varmaste så blir nog precis ovanför processor och grafikkort bra, om du vill ha något mer medel så kan det nog vara bra precis vid utblåsfläkt, om du har någon sån...
Hittade en "varningsfunktion" på min termometer, där man kan ställa in varning vid för låg och för hög temp, blinkar på displayen och ger ut en liten spänning som ska vara kopplad till en transistor... har du något liknande kan du ju sätta så det kommer rök ur datorn när den blir för varm, vore en ganska ovanlig effekt folk lär reagera.. annars kan det inte vara så svårt att göra en temp-varnare... borde gå med en termoresistor och en transistor... å lite kablar å så då... så du får spänning när motståndet överstiger eller understiger en temperatur..
1 Guest(s)