December 23, 2005
Jag hade som projektarbete nu i 3an att modda och klocka min dator. Jag hade tidigare haft en reserator men gillade inte att den va extern och att den inte var så effektiv vid klockning. jag skaffade då en black ice pro 2. jag hade innan en black ice pro för att ge kompletterande kylning till reseratorn. Jag tycker det är viktigt att det är snyggt i datorn, även om man inte ser in i den för det är riktigt jäkla tråkigt och gräva sig fram i en jungel av sladdar bara för att se processorfläkten. För att fixa det tänkte jag dra kablarna bakom moderkortet och det gick bra, bara att de va lite späningar i pcbn men de gick. För att få plats med bip2an i taket som hag hade tänkt, så monterade jag nätagget i botten av reseratorn. Jag tänkte att fläkten till nätagget riktades uppåt för att den kunde dra lite luft över grafikkortet och göra mera nytta än att suga upp damm från golvet genom gallret.
[Image Can Not Be Found]
Här har jag mätt var radiatorn ska sitta och som ni ser så har jag tagit bort den fula plastkåpan på radiatorn från stackern. Jag hade tänkt fylla igen de utrymmet ovanför power knappen men det kommer senare.
[Image Can Not Be Found]
Och här är det monterat 🙂 Som ni ser är det färg brtslipad på ena sidan från en modd jag ångrade.
[Image Can Not Be Found]
Här har jag börjar leka en del med PUR slang som jag hade i bra att ha lådan och ajg tycker det blev en snygg stil med 90 graders viklarna. Vissa säger att de hämmar flödet men det får gå isf. Jag lyckades ganska bra med kabeldragningen, men inte klar. PATA kablarna är svåra att gömma 🙁 [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]
Ett par dagar senare kom fler snabbpollingar och fler vinkelkopplingar och det var bara att slänga sig in i arbetet. Jag tycker det blev snyggt men lite väl mkt vid grafikkorten kanske...
[Image Can Not Be Found]
Ni såg kanske ccfl röret? den standardhållaren man får med ska ju sitta i en ledig plats vid pci-portarna på baksidan men det ville jag inte ha så jag flyttade fram kontakten till framsidan. Vem använder firewire? Inte jag iaf 🙂 jag slet loss kontakten och fliade upp hålet lite och tryckte in kontakten och den passar ju inte skitbra 🙂
[Image Can Not Be Found]
Jag är ju medlem på swec med och har där lagt upp en logg på en minikyl jag gjort. Den blev väl duglig men ville ha en lite snyggare och större då. Jag började med aluminiumplåt och hörnlister och så vad det bara att börja nita. Jag nitade inifrån för att inte de fula klumparna skulle synas. Nitarnas skallar är mindre fula.
[Image Can Not Be Found]
Jag satte även på en riktig dörr med gångjärn denna gången, då den på den förra kylen satt med buntband 🙂
[Image Can Not Be Found]
Jag ville inte att jag skulle fortsätta påfresta pcbn sådär så jag gjorde så att jag perforerade moderkortsplåten. jag satte hålen en bit in under moderkortet så dom inte syns alls mkt, förutom till atx kontakten.
[Image Can Not Be Found]
Färdiglekt med dremeln
[Image Can Not Be Found]
Här är det monterat och det är nytt moderkort nu då mitt asus kort slog slint. Den började äta upp alla diskar jag kopplade in till den utan anledning. de 2 diskarna som va inkopplade från början, plus 2 gammla ide diskar friterades. De 2 diskarna plus moderkortet gick som tur va på garantin så valde lite annat. Ett Lanparty expert och 2 st seagate barracudas 160gb @ Raid 0 blir gulligt 🙂
[Image Can Not Be Found]
Efter ett jäkla tags gnuggande med autosol så blev vatenblocket såhär fint
[Image Can Not Be Found]
Strecken finns inte där på blocket utan är från blixten
[Image Can Not Be Found]
Här är lite mera saker monterade. Det är inte många millimeters mellanrum mellan bipen och mitt ena 6600gt. men som tur va ligger det ett antal IC kretsar precis där på grafikkortet så om det skulle gå emot varandra så gör det inte så mkt.
[Image Can Not Be Found]
Komplett slösade inte direkt på bubbelplasten
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Eftersom jag flyttade ner nätagget så ville jag inte ha ett tomt fult hål där uppe och den täckplåten man fick med var ju riktigt ful, så det blev till att klippa till en bit aluminium.
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
UPDATE:
Jag har nu påbörjat målandet och först ut fick bli kantlisterna på fronten med grundfärg
[Image Can Not Be Found]
Eftersom jag fimpat den fula plastkåpan på taket sp fick jag fylla igen hålet med kemisk metall
[Image Can Not Be Found]
Här är båda listerna målade och jag har tagit en liten provbit för att testa med den gula färgen ovh den blev riktigt snygg 🙂
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Jag hade inte direkt planerat att måla insidan, men när jag börjat montera ihop chassit och kommit såhär långt insång jag att det skulle bli riusikgt fult om jag inte gjorde det
[Image Can Not Be Found]
Här kommer då den delen där jag skulle fylla igen den luckan över power knappen. Jag fyllde upp hela hålet med kemisk metall, men fick ta några bitar aluminium som utfyllning då jag inte var säker på att den kemiska metallen skulle räcka. Efter det blev det ett jääääkla arbete med slipande.
[Image Can Not Be Found]
Jag fortsatte nu en del med minikylen. Jag använda mig av en box-kylare till min 3000+ för att kyla varma sidan och för kalla sidan körde jag en VF700Cu som jag råkade ha liggandes.
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Såhär ser datorn ut just nu i skrivade stund då. Mina kamera är lite konstig och visar fel färger, den gula är inte alls så ljus som den är på vissa ställen men kollar man länst upp så ser den ganska lik ut mot vad den ser ut i verkligheten. Den ljusar även upp den svarta väääldigt mycket på vissa ställen.
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Här är en bild på kopplingsboxen. Jag har ändrat en del på den sen jag tog den bilden. Jag har kopplat in en simpen hemmagjord fläktkontroller bestånde bara av en PNP-transistor och en potentiometer.
[Image Can Not Be Found]
Jag är långt ifrån klar, utan här är el del kommande saker jag ska göra på datorn.
Stealthmodda dvd-läsaren
Stealthmodda kylens front
Frisera till isoleringen på kylen och lägga till lite lim då den släppt i vissa kanter. Färbättra isoleringen på insidan med. Ev måla insidan och sätta lite belysning när man öppnar.
Eventuellt dra över insidan med ett lager svart till, på vissa ställen iaf där det blev lite tunt.
Koppla in relät som ska ligga i kopplingsboxen.
December 23, 2005
men blixten förstör väldigt mycket av allting nämligen. det ser mycket bättre ut i verkligheten. det enda jag har gjort efter detta är att sätta in en potentiometer och transistor till fläktkontrollern. chassit är numera sålt och jag har börjat modda ett lian li G50 chassi istället.
1 Guest(s)