Newb på databygge! UPPDATERAD: 26/1 | Projektloggar för större idéer | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed
Topic Rating: 0 Topic Rating: 0 (0 röster) 
sp_TopicIcon
Newb på databygge! UPPDATERAD: 26/1
This topic is locked
PureRumble
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
Member Since:
januari 25, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1
januari 25, 2008 - 3:34 f m
sp_Permalink sp_Print
0

Hello Nordic Hardware!

Jag ska vara ärlig 100% ut! Pluggar Civ. Data. på KTH och har ändå knappt någonsin rört insidan på en dator! Spelar inte dataspel, och kan inte ens stava till överklockning (nä allvarligt, stavade jag rätt?) 😀

Men nu ska jag ta tag i det hela och snickra ihop en burk! Jag tänkte att jag skriver ner grejerna som jag ska ha, och så kanske någon vet om X inte går så bra ihop med Y och hojtar till (X & Y komponenter på min lista), och ger lite förslag!

Moderkort: ASUS P5KC
CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz
Minne: Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x2GB
Grafikkort: ASUS GEFORCE EXTREME N8800GT 512 MB
Hårddisk: SEAGATE BARRACUDA 7200.11 32 MB 500 GB
Låda: ANTEC SONATA III
Full kapabel brännare (minus bluray cry): Asus DRW-2014L1T

Så, finns det några fel? Kortet fixar DDR3, men det är FÖ-Ö-ÖR dyrt just nu. Jag lever i min egen lilla fantasivärld där allt går bra om så många delar som möjligt kommer från samma tillverkare (asus), LOL!

Jag har några frågor!

* Kortet fixar 8 GB DDR2, men hur ligger det till med Windows Vista och Ubuntu? Kommer de typ vägra att starta om de upptäcker 8 GB minne inkopplad?

* Är det NÅGON som har haft NÅGOT problem med lådan? Den ska ha plats för 2 st. 120 mm fläktar, och det medföljer en. Jag undrar om jag kommer att behöva 2 fläktar, och är det nån som vet om den medföljande fläkten suger så den måste ersättas? Hur är det med nätagget som följer med? Jag är så trött på datorer som låter, vill att det ska vara tyst!

* På Asus hemsida står det att man ska uppdatera moderkortets BIOS för att kunna använda 45 mm CPUn. (http://usa.asus.com/products.a…..odelmenu=2) Jag är bara helt borta här! Hur ska jag kunna uppdatera BIOS om jag inte ens kan koppla in mitt CPU först? MOMENT 22!

* CPUn har medföljande fläkt. Är det nån som vet om den är bra och tyst? Hur många db? Kan man ens ersätta den?

* Min viktigaste fråga kommer här! Jag bara absolut avskyr ATI (och alltså AMD). De kan brinna där nere tills ragnarök kommer och går! Men jag har inte kommit undan helt; moderkortet har stöd för ATI Crossfire. Jag kunde inte motstå frestelsen: kortet pallar ju DDR3! Hur som helst, ändå tänker jag plugga på en Nvidia på den. Crossfire + Geforce = Problem?

Well OK! När det här kickar igång så håller jag väl tråden uppdaterat till 1000. Ni kommer nog bli uttråkade, LOL! Rutinmässig snickeri för er! 😉

Avatar
nightportier
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 82
Member Since:
januari 22, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1177281
januari 25, 2008 - 5:20 f m
sp_Permalink sp_Print
0

Crossfire + Geforce = Problem?

Om du bara ska köra med ett grafikkort så nej.. spelar ingen roll.

Ska du köra med 2 nVidia graffe så får du tjacka moder bräda som har stöd för SLI, det är nVidias motsvarighet till ATI’s crossfire.

SLI och crossfire är alltså tekniker som gör det möjligt att koppla in 2 st grafikkort och på så sätt bättra på prestandan.

* På Asus hemsida står det att man ska uppdatera moderkortets BIOS för att kunna använda 45 mm CPUn. (http://usa.asus.com/products.a…..odelmenu=2) Jag är bara helt borta här! Hur ska jag kunna uppdatera BIOS om jag inte ens kan koppla in mitt CPU först? MOMENT 22!

Är inte säker men det finns säkert folk här som kommer rätta mig om jag har fel.. men tror nog du ska kunna ladda ner nya bios till en floppy, detta kan du göra vid en annan dator, och sen boota/uppdatera bios även med nya proppen på din dator.
Skulle inte detta fungera så blir det krångligare. Då är väl enda alternativet att låna en processor från någon du känner och använda den tills du uppdaterat och sen byta till din egen.

* CPUn har medföljande fläkt. Är det nån som vet om den är bra och tyst? Hur många db? Kan man ens ersätta den?

Vet inte hur de som följer med dessa nya processorer är men CPU-fläkt/kylare brukar va en komponent man byter ut ganska omgående, antingen för att man vill ha bättre kylning eller en lägre ljudnivå.

PureRumble
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
Member Since:
januari 25, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1177459
januari 25, 2008 - 9:42 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Hallå igen, måste fråga en sak. Minnet jag har valt står inte med på Asus QVL för moderkortet (QVL = Qualified Vendors List tror jag). Länken är här

http://usa.asus.com/products.a…..&l4=0

Klicka på QVL Download till vänster i lilla menyn.

Jag har alltså valt följande minne.

Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x2GB

Tror ni det här blir problem?

Avatar
nightportier
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 82
Member Since:
januari 22, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1177500
januari 26, 2008 - 4:39 f m
sp_Permalink sp_Print
0

PureRumble wrote: Hallå igen, måste fråga en sak. Minnet jag har valt står inte med på Asus QVL för moderkortet (QVL = Qualified Vendors List tror jag). Länken är här

http://usa.asus.com/products.a…..&l4=0

Klicka på QVL Download till vänster i lilla menyn.

Jag har alltså valt följande minne.

Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x2GB

Tror ni det här blir problem?

tyvärr svårt att svara på, lite trial and error situation där.. Kan funka alldeles utmärkt eller så kan det bli jättemycket fel..
Mitt bästa tips är att söka på olika forum där folk använder samma moderkort som du tänkt köpa och se vad de använder för minnen.
Lite olika i vilka konfigurationer och beroende på vad du använder för operativsystem också.

PureRumble
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
Member Since:
januari 25, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1177616
januari 26, 2008 - 7:33 e m
sp_Permalink sp_Print
0

HEYA HEYA!

Jag bestämde mig för att droppa moderkortet. Det är problem med den på långa vägar har jag hört! Jag passade också på och fixa fram nytt minne. Här kommer den nya konfigurationen!

* NYTT moderkort: Gigabyte GA-P35C-DS3R 1108 kr.
http://www.prisjakt.nu/produkt…..p?p=181170
Det här kortet har också stöd för DDR3 och DDR2. Det som är bättre är att den är stabil, har fått bra rescensioner, och går att överklocka rejält på! Och jag slipper ATI! 😀

* CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz 1816 kr.
http://www.prisjakt.nu/produkt…..p?p=264795

* NYTT minne: Mushkin XP2-6400 2x2GB DDR2 PC2-6400 800MHz 1318 kr.
http://www.prisjakt.nu/produkt…..p?p=218774
Det här minnet blev bäst i test av DriverHeaven. Den ska ha grymt låg latency och låta sig klockas maxad!

* Grafikkort: ASUS GEFORCE EXTREME N8800GT 512 MB 2055 kr.
http://www.prisjakt.nu/produkt…..p?p=243847

* Hårddisk: SEAGATE BARRACUDA 7200.11 32 MB 500 GB 1084 kr.
http://www.prisjakt.nu/produkt…..p?p=206257

* Låda: ANTEC SONATA III 971kr.
http://www.prisjakt.nu/produkt…..p?p=177980

* Full kapabel brännare (men ingen bluray :-[ ): Asus DRW-2014L1T 371 kr.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=248582

* Fläkt: Noctua NH-U12P
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=256369

Såååååå…. vad tycks? :-O

Avatar
nightportier
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 82
Member Since:
januari 22, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1177861
januari 28, 2008 - 5:52 f m
sp_Permalink sp_Print
0

Ser fint ut tycker jag..istort sett samma prylar som jag väntar på.. förutom moderkortet då.

Tycker du ska tänka på att datorn aldrig blir bättre än svagaste länken.
Har du ett lite sämre moderkort som inte klarar att klockas bra så spelar det ingen roll hur bra de andra komponenterna är.

Nu kan det ju va så att moderkortet du länkar till rockar fett men min erfarenhet säger mig att man bör lägga sig runt 1500:- och uppåt för att hitta de där najsiga som pallar lite ström 🙂

Men som jag skrev tidigare, det absolut bästa är att läsa recensioner och forum där folk som testat/äger produkten ifråga beskriver hur den/det fungerar.

Personligen kommer jag satsa på ett bra moderkort som tar ddr2, anser inte att priserna på ddr3 är human i nuläget.
När det blir dags byter jag minnen och moderkort samtidigt.

MVH

PureRumble
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
Member Since:
januari 25, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1178001
januari 28, 2008 - 5:07 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Moderkortet har fått väldigt bra respons! Och det som lockar mest för mig är ju att den pallar både DDR2 och DDR3, fast om man kör med DDR3 sedan så ska den inte kunna klara av mer än 4 gig… hmmm hmmm 😕

Men minnet som jag lägger vantarna på ska vara väldigt bra har jag hört, även om jag aldrig har hört talas om Mushkin… låter som en japansk svamp LOL!

Grejerna ska beställas in snart, väntar bara på specifik svar från en leverantör! Grejer uppdateras då!

Men ska jag uppdatera första posten som jag skickade eller ska jag bara fortsätta skicka in en ny post?

Fangtastic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 291
Member Since:
april 22, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1178006
januari 28, 2008 - 5:19 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Jag skulle satsat på annan kylare som thermalright ultra-120 extreme och montera dit en noctua/nexus fläkt sen om du har pengar så satsa på 8800GTS 512mb (G92) eftersom de presterar bättre än 8800GT. Moderkortet klarar du dig med Gigabyte P35 DS3 för de klockar fint och är ett stabilt kort vad jag har hört så kör för det. Chassit skulle jag satsat på något annat och köpt en bättre nätagg för sånt ska man inte snåla med för ifall de skulle haverera kan de dra med sig moderkort/minnen och typ processor. Därför så blir mitt förslag till val av chassi som Antec P180/P182 och nätagg Corsair HX620w. Glhf!

Avatar
nightportier
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 82
Member Since:
januari 22, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1178080
januari 28, 2008 - 11:51 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Moderkortet klarar du dig med Gigabyte P35 DS3 för de klockar fint och är ett stabilt kort vad jag har hört så kör för det.

Men vill han ha ett kort som stödjer både DDR2 och 3 så blir det väl lite knepigt.. i övrigt ser det ut att vara ett fint kort.

Chassit skulle jag satsat på något annat och köpt en bättre nätagg för sånt ska man inte snåla med för ifall de skulle haverera kan de dra med sig moderkort/minnen och typ processor. Därför så blir mitt förslag till val av chassi som Antec P180/P182 och nätagg Corsair HX620w. Glhf!

Jupp.. ett stabilt nätagg är nödvändigt för överklockning också.
Corsair’s produkter ser väldigt fina ut. Ett annat tips kan vara OCZ’s, de ska vara mycket stabila och lämpa sig väl för ett system där man vill va på den säkra sidan. Finns en rescension om det agget här
Recension av Corsair HX620 här.
Här kan du också läsa lite om andra nätagg och hur de presterar.

Men minnet som jag lägger vantarna på ska vara väldigt bra har jag hört, även om jag aldrig har hört talas om Mushkin… låter som en japansk svamp LOL!

Också hört mycket gott om Mushkin, de blir nog bra oavsett de övriga sakerna 🙂

MVH

Shikar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4468
Member Since:
april 24, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1178166
januari 29, 2008 - 3:04 e m
sp_Permalink sp_Print
0

byt ut fläkten mot en Thermalright Ultra Extreme. då kommer du längre. glöm bara inte att dra med en 120mm fläkt til den. samm pris ungefär:D

Fangtastic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 291
Member Since:
april 22, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1178175
januari 29, 2008 - 4:00 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Ja jag säger inte att de är nåt fel med moderkortet han valt men de är ju bäst att satsa på säkra kort sen vill jag inte uttala mig om hur de presterar för de har jag inte belägg för så jag kan redogöra det.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
387 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

AnthonyimamiHC AnthonyimamiHC

RebeccabipYJ RebeccabipYJ

HumanSert HumanSert

AshleyCeanyJN AshleyCeanyJN

RobertCapYX RobertCapYX

MichaelZonZR MichaelZonZR

Brandonvom

staletsatf staletsatf

BradleyJewZQ BradleyJewZQ

autogruxusKJ autogruxusKJ

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL