Obsidian Dragon|Projektloggar för större idéer|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Obsidian Dragon
The Dragon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 938
Member Since:
January 6, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 11, 2011 - 10:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Som ni kanske sett så har jag i köpråds-tråden funderat på att uppgradera min dator. Så började planera lite då jag gärna skulle vilja ha vattenkylning. Mest för ljudnivåns skull men också för att det ser riktigt snyggt ut 😀 Så planeringen fortlöper och en sak leder till en annan. Det slutar med att jag bestämmer mig för att sätta igång ett lite mer omfattande projekt och bygga en ny dator från grunden eftersom jag har ganska mycket tid över och det chassi jag har nu inte har riktigt den potentialen som jag skulle vilja utnyttja. Visst så är Lian Li PC-71 ett underbart chassi och är riktigt snyggt men efter några års användande så har den tyvärr fått en del repor och möjligheten för att gömma undan kablar och liknande är tyvärr inte den bästa.

Efter att kollat på några olika chassin på marknaden så fastnade jag för Corsairs Obsidian 800D eftersom den helsvarta insidan och många trevliga lösningar för kabeldragning, hotswap och dylikt 😀
Som vanligt i projekt som dessa så måste man börja lite med planering.
Till att börja med så ska jag bara skaffa själva lådan och delar av vattenkylningen för att fixa i ordning dem och göra lite modifiering av chassit för att göra det lite mer unikt 😀 Har typ en hel flyttlåda full med sladdar, dioder, kabelstrumpor, fläktar och andra modifieringsprylar från tidigare. Fråga mig inte hur jag lyckats samla på mig så mycket för kan nog inte svara på det 😛
Tanken är att jag ska ha två radiatorer. En 3x120mm i toppen då det redan är förberett för det. Sen ska jag ha en 2x120mm som jag sedan tidigare haft men inte kunnat använda sen jag uppgraderade sist då kylblocken inte passade längre. Har kvar pump och vattentank också så det behöver jag inte skaffa nytt. Eftersom jag inte är sådär värst kunnig när det gäller vattenkylning så tänkte jag be om lite råd. Mitt tidigare system var inte så värst avancerat och var bara CPU och moderkort som kyldes av det. Nu när jag även tänkte dra in ett varmt grafikkort så är det kanske lite viktigare hur vattenflödet går. Så satte mig ner i Photoshop och skissade upp lite hur ja tänkte koppla systemet.

[Image Can Not Be Found] Kan man koppla inloppet till tanken i toppen eller blir det för lågt tryck i systemet? Tänkte att det skulle vara snyggt med en pelare som åker ner i vattnet i tanken.

Till att börja med så kommer jag bara ha ett grafikkort och behålla moderkortet för att sprida ut kostnaden för projektet men kommer under våren uppgradera det mesta. Mina tidigare hårddiskar kommer jag dock behålla och använda mig av möjligtvis byta ut min minsta disk på 500GB till en större och använda 500Gb i mitt externa HDD chassi då den disken slutat att fungera helt.

Kommer att använda mig av 13/10mm slangar och eftersom jag vill ha ett rätt rent utseendet så vill jag undvika runda böjningar på vattenslangarna och kommer därför använda mig av 90 graders vinklingar istället för att böja slangarna eller ska man undvika extra kopplingar för att öka flödet?

Så vad tror ni? Kan det där loopen fungera eller ska jag gör några modifieringar på den? Den dubbla 120mm radiatorn visste jag inte riktigt vart jag skulle placera då jag gärna vill ha kvar hårddisk platserna i botten sektionen då jag har 6 diskar nu och skulle vilja ha en 3:5" plats för 2 st SSD i raid 0 i en framtida uppdatering när priset på dessa gått ner lite. Kunde kanske fixa en 5.25"-3.5" konverter men fläktkontroller, ljuskontroller, DVD spelare och DVD brännare så använder jag nästan alla platserna en 800D har att erbjuda 🙁 Kan nog skippa den rena DVD spelaren möjligtvis men är ändå lite trångt om man ska ta 2 eller 3 platser till en HDD bur. Hur ser det ut i 800D egentligen? Kan man fästa en dold enhet bakom powerknappen och I/O modulen? I så fall skulle det kunna få plats mer saker.

Sen i övrigt så tänkte jag gå lite efter vad Obsidian kommer ifrån vilket är lava. Så mycket rött med en touch av UV 😀 Sen ska jag även göra den lite personlig och gå på lite av ett draktema 😀 Vilket passar med det röda 😀 Sen för att få vattenkylningen att sticka ut lite så ska jag bryta det röda med blå UV färgat vatten 😛
Sen ska sladdar sleavas i rött och svart och organiseras så det inte finns något trassel. Sen ska lite diodfläktar till kylningen som givetvis ska styras via fronten. Ska även såga ut hål för radiatorn i bottnen och toppen för att öka luftflödet. Tänkte möjligtvis även tillverka egna fläktgaller om någon kan rekommendera någon som har en CNS fräs eller laserskärare som man kan använda eller nånstans man kan lämna in och få det tillverkat.

Let the modding begin 😀

EDIT: Ändrat på vattenkylnings loopen lite för att låta vattnet passera båda radiatorerna innan pumpen eftersom den har en intern tempmätare så att man får en bättre mätpunkt. Ska även ha tempmätare efter GPU och en efter CPU.

Dator :Asus M3A32 MVP Deluxe||Amd 64 X2 6400+||ASUS EAH3850 Gold||6GB DDR2||4TB HDD||Logitech Z-680||Moddat Lian-Li PC 71

The Dragon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 938
Member Since:
January 6, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1262175
February 13, 2011 - 9:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Har tänkt efter lite och insett att det kan vara väldigt svårt att få plats med en 240 radiator i botten delen. Har gärna velat ha kvar de hårddiskplatserna då jag har en del hårddiskar som jag vill ha in. Hittade dock dessa som jag kan sätta i en 5.25" platser och få in 3 st diskar där den ena platsen ska jag sätta en 3,5"-2x2,5" konverter och ha två st SSD diskar.

Så den nya loopen kommer att var så här.
[Image Can Not Be Found]

Sen har jag beslutat att inte använda Extream moderkortet utan gå på Formula varianten. Dels för att det är billigare och att det finns bättre alternativ för vattenkylningsblock. Det är ju faktiskt inte så stor skillnad om man vill kunna kolla volten med en voltmätare eller kunna stänga av PCI-Express platser för felsökning 😛

Så min nya dator kommer att innehålla:
Asus Crosshair IV Formula Kommer till att börja med köra med mitt gamla Asus M3A32 MVP Deluxe tills att pengarna räcker till en uppgradering.
AMD Phenom II X6 1090T Black Edition 3.2GHz
2x Asus EAH6970 Till att börja med bara ett men senare ska ett till köpas in då jag planerar att ordna så jag har 3 st skärmar under det kommande året. 😀
2x Corsair XMS3 8GB DDR3 PC10666 (2x4gb) Kommer köpas när jag köper nytt moderkort.
Corsair 850W HX
2st Corsair 60GB Force Series F60 i RAID 0 😀
1 Sata kontrollerkort för att kunna koppla in fler diskar
Sen har jag sen tidigare en WD Black 1Tb + 750GB, 2x Samsung 750GB, 1 Maxtor DiamondMax22 1Tb och en äldre WD på 500Gb. Ska möjligtvis skaffa mig en WD Black på 2Tb och byta ut den gamla WD500Gb disken jag har för att få lite mera plats 😛
Sony Optiarc Intern DVD±RW AD-7260S-0B - Eftersom Crosshair kortet inte har någon IDE så behöver jag en SATA spelare. Sen är SATA kablar mycket snyggare och lättare att gömma undan 😀

En jobbig sak har jag dock upptäckt. Tänkte dra fram min gamla vattenkylning och kolla om den fortfarande funkade. Så drog igång en loop för att se om den funka. Av någon anledning så gjorde den inte det så kommer behöva skaffa helt ny vattenkylningen och inte bara blocken. En del av anslutningarna från tidigare kommer dock att fungera. Så mitt system kommer att bestå av:
EK Water Blocks EK-Supreme LT Plexi
EK Water Blocks EK-FC6970
EK Water Blocks EK-FB ASUS Crosshair 4
Aquacomputer Aquastream XT USB 12V Pump+ Mycket pga att den har intern temp och flödesmätare som man kan kolla av via USB
Phobya Balancer 250 eller 450. Vet någon om en 450 reservoar får plats i ett 800D?
Radiatorerna ska kylas av några Enermax Vegas Duo

Dator :Asus M3A32 MVP Deluxe||Amd 64 X2 6400+||ASUS EAH3850 Gold||6GB DDR2||4TB HDD||Logitech Z-680||Moddat Lian-Li PC 71

Avatar
Patrik Blom
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
Member Since:
June 18, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1262179
February 14, 2011 - 7:53 am
sp_Permalink sp_Print

Mycket text!;)

Nej men det här låter som ett intressant projekt, du har inte funderat på att göra fler egna lösningar för att göra just ditt projekt speciellt?:)
Alltså mer än att bara sätta in en extra radiator som du måste modda dit?:)

Personligen så tror jag att en 250 reservoar skulle se bättre ut, men har dock inte sett en 450. Har själv en 250 från EK till mitt projekt och den är i en normal storlek:)

Kommer kosta multum detta, men det har du nog räknat ut;)
Men å andra sidan så kostar det att ligga på top;)

Kommer att följas och Lycka till!!

//Patrik

The Dragon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 938
Member Since:
January 6, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1262185
February 14, 2011 - 11:24 am
sp_Permalink sp_Print

Jo visst har jag funderat ut lite egna lösningar men för att höja mystiken lite så tänker jag inte tala om dem i förväg utan hålla dem hemliga tills jag lägger upp dem i loggen 😀
Får bli en 250 reservoar då 😛
Jo det kommer nog kosta en del 😛 men det ska jag nog klara av 😉 Ska vänta med att köpa in hårdvaran och satsa på modifiering av datorn i början så får hoppas att priset på grafikkort och resterande hårdvara sjunker i pris lite 😉

Dator :Asus M3A32 MVP Deluxe||Amd 64 X2 6400+||ASUS EAH3850 Gold||6GB DDR2||4TB HDD||Logitech Z-680||Moddat Lian-Li PC 71

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1262189
February 14, 2011 - 12:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Kul att se lite klassiska vattenkylningsprojekt Dragon, har själv börjat fundera mer på att köra ett vattensystem framöver. Men då jag samtidigt vill ha en riktigt smidig dator blir det inte det lättast att få ihop allting utan kraftigare modifikationer eller ett rejält skohorn.
Men ska följa ditt bygge så får man kanske lite inspiration att hitta på någon lösning själv också. 😉

Avatar
Patrik Blom
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
Member Since:
June 18, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1262191
February 14, 2011 - 1:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja det låter härligt ser fram emot dina ideer:)

//Patrik

The Dragon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 938
Member Since:
January 6, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1262226
February 15, 2011 - 1:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton Karmehed;1262290 wrote: Kul att se lite klassiska vattenkylningsprojekt Dragon, har själv börjat fundera mer på att köra ett vattensystem framöver. Men då jag samtidigt vill ha en riktigt smidig dator blir det inte det lättast att få ihop allting utan kraftigare modifikationer eller ett rejält skohorn.
Men ska följa ditt bygge så får man kanske lite inspiration att hitta på någon lösning själv också. 😉

Så klassiskt blir det kanske inte. Har en del idéer som är lite udda 😀 En del har jag hämtat från andra byggare men ska utveckla dem lite mer för att få en personlig touch på det hela 😀 En fulltower är aldrig smidigt 😛 Vill man ha det så kan man lika gärna köpa en laptop för pengarna som idag funkar ganska bra att spela med ändå. En extra kylplatta under så löser sig värmeproblemen också 😛 Kanske ska skaffa mig en lanburk i ett litet miditower i framtiden kanske men just nu så har jag inte något direkt behov av det då jag sällan får lämna huset vilket gör att LAN inte ens finns på kartan förens nästa år tidigast 😛

Nån som är lite mer kunnig på vattenkylning och kan kommentera om loopen jag tänker använda fungerar eller om man ska göra det på nått annat sätt? Ska i framtiden nog skaffa en 140 radiator och sätta på fläktplatsen vid I/O portarna 😛

Dator :Asus M3A32 MVP Deluxe||Amd 64 X2 6400+||ASUS EAH3850 Gold||6GB DDR2||4TB HDD||Logitech Z-680||Moddat Lian-Li PC 71

The Dragon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 938
Member Since:
January 6, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1262379
February 19, 2011 - 7:14 am
sp_Permalink sp_Print

Har funderat lite och funderar på att göra en dubbel loop. Får man plats med 2 st 240 radiatorer som står på högkant i bottnen? Har kollat på lite andra moddar och det verkar som att man i alla fall kan få plats med en på högkant med lite modifiering. Sen sätta en 120 eller 140 fläkt i fronten under hotswap delen. Alternativt att modifierar nätaggsfästet och skjuta det åt sidan för att placera en 360 radiator? Vill gärna inte ha någon extern radiator för 800D är ju redan tillräckligt stor.
Eller vad tror ni om en 240/280 i bottnen och en 140 radiator där bak för CPU, RAM och MB. Och sen en 360 eller 3x140 radiator för de två ATI korten i toppen?

Dator :Asus M3A32 MVP Deluxe||Amd 64 X2 6400+||ASUS EAH3850 Gold||6GB DDR2||4TB HDD||Logitech Z-680||Moddat Lian-Li PC 71

Avatar
Patrik Blom
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
Member Since:
June 18, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1262416
February 19, 2011 - 4:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Först och fräst så är det alltid rekommenderat att sätta pumpen direkt efter reservoaren. för att pumpen ska slippa dra så mycket luft i början bland annat.

Om du ska köra en dubbel loop så skulle jag nog köra en 360 i taket som du har just nu och sedan en 240 i golvet också som du ritat, blir lite modifikationer du behöver göra men det är lite grejjen;)

ser måste du välja vad du ska kyla med vilken loop. moderkort och CPU borde vara fint med en 240 radd iallafall va jag har hört, självklart beroende på om du ska överklocka eller inte. sen en 360 för grafikkorten om du ska köra två, alternativt grafikkort plus moderkort. men tänk på att du måste ha två reservoarer och två pumpar.

om du kollar på mitt projekt så kör jag på en 480 mm radd för CPU moderkort och grafikkort, vilket borde räcka. då vattnet oftast inte kommer ner lägre än en viss temperatur. Jag hade också planer på två loopar i början men blev avrådd då jag hade tänkt köra en dubbelmacka med två 360 raddiatorer, som det låter som du också tänkt göra i botten? fast med 240mm?

om du ska köra allt en loop så behöver du en ganska kraftig pump.
plus jag hade om möjligt vänt på 360mm radden i taket så du kör loopen så här:

Reservoar-pump-240radd-grafikkort1-grafikkort2-360radd-moderkort-CPU-Reservoar

Bara ett tips just för att kanske kunna sänka värmen från grafikkorten lite innan den kommer till moderkort och CPU?

Jag är ingen speciallist då jag håller på med mitt första vattenkylningsprojekt och inte har någon tidigare erfarenhet. jag utgår bara från vad jag läst mig till och vad jag hört från mer erfaret folk.

Så om jag har fel rätta mig någon?

//Patrik

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1262417
February 19, 2011 - 4:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Placeringen av radiatorerna har mindre betydelse, man ska ha väldigt lågt flöde om temperaturökningen från grafikkorten ska påverka temperaturen på cpun speciellt mycket.

The Dragon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 938
Member Since:
January 6, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1262432
February 19, 2011 - 9:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Patrik Blom;1262517 wrote: Först och fräst så är det alltid rekommenderat att sätta pumpen direkt efter reservoaren. för att pumpen ska slippa dra så mycket luft i början bland annat.

Jo efter att läst en massa andra vattenbyggen så har jag också kommit till den slutledningen 😛 Har inte hunnit ändra det på bilden ovan bara. Håller på och arbetar med en modell i Google Sketchup 😛 Går väldigt segt och programmet hänger sig i 5-10 sek bara man flyttar minsta lilla pryl 🙁 Vet inte vad som är felet men det går inte snabbt alls 🙁

Patrik Blom;1262517 wrote: Om du ska köra en dubbel loop så skulle jag nog köra en 360 i taket som du har just nu och sedan en 240 i golvet också som du ritat, blir lite modifikationer du behöver göra men det är lite grejjen;)

Jo var ju det som var grundtanken. Frågan är om man kan lyckas trycka in en 3x140 radiator i taket och en 2x140 i golvet 😛 Kan bli en aning trångt men med lite vilja, våld och vaselin så går det nog in med hjälp av min Dremel :p

Patrik Blom;1262517 wrote: ser måste du välja vad du ska kyla med vilken loop. moderkort och CPU borde vara fint med en 240 radd iallafall va jag har hört, självklart beroende på om du ska överklocka eller inte. sen en 360 för grafikkorten om du ska köra två, alternativt grafikkort plus moderkort. men tänk på att du måste ha två reservoarer och två pumpar.

Jo det spelar ju en del roll ska även kyla minnena på den ena loopen men som jag förstår så är nog grafikkorten det som bli varmast speciellt om man ska lira spel med hög grafik som lite är tanken varför jag vill bygga en ny dator 😀 Sen när det gäller överklockning så är det nästan lite hädelse att ha en WC dator och inte klocka lite. Sen får blir jag väll övertagen av OC demonen och sen står jag där med en kanna med flytande kväve 😛 Sen kan man ju alltid sätta in en 140 radiator ovanför grafikkorten i efterhand om den i golvet inte skulle räcka 😀

Patrik Blom;1262517 wrote: om du kollar på mitt projekt så kör jag på en 480 mm radd för CPU moderkort och grafikkort, vilket borde räcka. då vattnet oftast inte kommer ner lägre än en viss temperatur. Jag hade också planer på två loopar i början men blev avrådd då jag hade tänkt köra en dubbelmacka med två 360 raddiatorer, som det låter som du också tänkt göra i botten? fast med 240mm?

Jo ag såg det :p men vad jag förstått så ska du bygga din från grunden och då finns det ju lite mer möjligheter att bygga som man vill :p Går visserligen att trycka in en 480 radiator i taket på 800D också men då får man såga av en del av 5,25" platserna 😛 ror jag skippar dubble 240 radiatorer i bottnen i vilket fal som helst. Lär ju räcka med en 3 fläktars i taket och en 2 fläktars i golvet. Speciellt om jag kör med radiatorer för 140mm flätar :p
Ska nog ta ett extra friskluftsintag i fronten där man från början skulle skjuta in de 2 hårddiskarna. Eftersom det bara finns 7 SATA anslutningar på moderkortet jag kommer använda så får jag nöja mig med de 4 hotswap, 2 SSD och en DVD/Bluray enhet 😛 Kan ju sätta de resterande 500Gb diskarna jag har i ett externt chassi istället och köra dem på E-SATA istället 😀

Patrik Blom;1262517 wrote: om du ska köra allt en loop så behöver du en ganska kraftig pump.
plus jag hade om möjligt vänt på 360mm radden i taket så du kör loopen så här:

Reservoar-pump-240radd-grafikkort1-grafikkort2-360radd-moderkort-CPU-Reservoar

Bara ett tips just för att kanske kunna sänka värmen från grafikkorten lite innan den kommer till moderkort och CPU?

Jag är ingen speciallist då jag håller på med mitt första vattenkylningsprojekt och inte har någon tidigare erfarenhet. jag utgår bara från vad jag läst mig till och vad jag hört från mer erfaret folk.

Blir nog 2 loopar alternativt en loop med dubbla pumpar. Kommer skipa Aquacomputers pump då den är på tok för stor och kommer inte kunna få plats efter mina planeringar. Blir nog 2 st Laing DCC eller D5 och sen sen Koolance TMS-100K kontroller för att få mjukvarukontroll över fläktar och temp-sensorer som jag vill åt. Finns mer tillbehör till Laings pumpar dessutom.
Hur är det förresten med att ha en stor reservoar i bottnen som är designad för att inte vara helt fylld? Typ waterfall varianter eller att man ansluter inloppet till reservoaren till fillport anslutningen som finns på en del av dem och låter vattnet rinna i en stråle ner i reservoaren?. Finns det risk att vattnet från resterande loop töms ur då? Eller att man möjligtvis låter loopen gå till toppen av burken innan den går ner i reservoaren?

Sen ska ni få en teaser på hur det kommer se ut inuti burken 😛

[Image Can Not Be Found]

Hoppas jag kan få er lite nyfikna 😛

Jag kommer dock få be er att avvakta en en del. Har massvis med studier nu som måste klaras av först och lär nog inte komma igång förens tidigast i slutet av mars. Men planeringen är på högvarv och det poppar hela tiden upp roliga idéer i huvet på en 😀

Dator :Asus M3A32 MVP Deluxe||Amd 64 X2 6400+||ASUS EAH3850 Gold||6GB DDR2||4TB HDD||Logitech Z-680||Moddat Lian-Li PC 71

The Dragon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 938
Member Since:
January 6, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1262684
February 25, 2011 - 8:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har suttit och funderat ett tag och har insett att detta kommer att dröja ett tag att komma igång. Jag kommer inte hinna med att arbeta på detta projekt eftersom jag måste fokusera på mina studier inför min ansökan till Stockholms Universitet till hösten. Dessutom har jag faktiskt börjat fundera på att tillverka ett chassi från grunden istället. Trots att Corsair 800D är ett underbart chassi och har massor med intressanta finesser så är det vissa saker som inte riktigt passar med min vision som jag har. Det kommer säkerligen att kosta mer och ta längre tid men vill man ha ett chassi som är perfekt så får man nog ta och offra lite 😀 Fast det får jag skjuta på framöver då studierna måste gå före 🙁 Så håll utkik framåt sommaren efter mitt projekt som jag kommer lägga upp när det blir dags 😀

Dator :Asus M3A32 MVP Deluxe||Amd 64 X2 6400+||ASUS EAH3850 Gold||6GB DDR2||4TB HDD||Logitech Z-680||Moddat Lian-Li PC 71

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 47
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL