Operation Backkamera|Projektloggar för större idéer|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Operation Backkamera
Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 3, 2012 - 6:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker jag har lite dålig sikt bakåt i bilen. Lösningen blir lite eftermarknadsprodukter för att få till en backkamera och display.
Efter lite googlande och sökande på ebayen, och sen en del väntande för att få hem sakerna har jag nu fått mina prylar.

Backspegeln och kameran i sina förpackningar.

Kameran med tillhörande kablage.

Backspegeln med sitt kablage. Observera 2st videoingångar! Inte för att jag behöver det, men man kan ju hitta på något kul någon gång.

Test! Riggade upp displayen och kameran med ett gammalt nätagg för att se att det fungerade som det ska, vilket det verkar göra. Bilden från kameran är spegelvänd, så att det blir som att man ser i spegeln. Det skulle nog kännas skumt annars.

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
1280989
July 4, 2012 - 5:39 am
sp_Permalink sp_Print

Spännande, vad ska det sitta på för bil?

Relaxia
Member
Medlem
1281056
July 5, 2012 - 5:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Objektet är en Subaru Outback -08 som jag haft i snart ett år.

Idag lyckades jag få dit spegeln/displayen.

Nedan följer hur jag gjorde.
Jag började med att demontera delarna i taket.

Glaset till kartbelysningen kom loss ganska lätt. Använd en trubbig rak mejsel och tryck in den i spåren som finns på var sida.

Innanför finns 2 skruvar att lossa. Öppnas solbrillefacket hittas ytterligare 2.

Efter att skruvarna avlägsnas var det ganska lätt att få loss hela delen.

Bakom finns 2 kontakter. Lyckades inte lossa den större av dem, så den fick hänga.

Nästa jag gav mig på var panelen för den främre pelaren. Böjer man ut den övre kanten så han man skymta ett spänne där inne.

För in en spårmejsel, träffa spännet och tryck ner det så ska det lossna ganska lätt.

En bättre bild på spännet och spåret för mejseln efter att det har släppt.

Drag panelen uppåt mot dig så ska den komma loss från det rosa clip:et.

Nästa blir att lossa solskyddet. Plastkåpan lossnar ganska lätt med endast handkraft.

Två skruvar håller det på plats, och innanför hittar vi en kontakt för sminkbelysningen.

Solskyddets andra fäste lossas genom att trycka in en liten mejsel från båda sidor.

För att få ytterligare lite mer spel lossar jag även takhandtaget på passagerarsidan.

Två skruvar senare så är det lös. Den bakre sidan ville inte lossna riktigt, men det gjorde mig inget, spelet jag behövde blev tillräckligt.

Dags att dra lite kablage. Då ena änden hade en liten klump med filter och säkring så fick jag börja nerifrån. Tänkte att det kan vara lämpligt att placera klumpen bakom samma kåpa där jag placerat säkringarna till de slutsteg jag installerat tidigare.
Kåpan kommer loss enkelt om man drar lite i den.

Här lirkar jag in kabeln bland det befintliga kablaget i pelaren.
Ja det är sidoairbagen man ser.

Precis bakom framkanten på takpanelen finns lite utrymme för en kabel. Perfekt! Framme vid backspegeln trär jag in den mellan plåtarna där.

Backspegeln/displayen monteras och kabeln från den träs in bakom takpanelen.

Kontakterna ansluts och jag drar tillbaka den långa kabeln så att det blir lagom mycket kvar bakom takpanelen.

Den långa kabeln dras tillbaka hela vägen och videokontakterna plus den lilla lådan med säkring och filter läggs in snyggt.
Panelen sattes tillbaka och det var så långt jag hann denna gång.

Så blev det med den nya spegeln.

Får se vilken del det blir nästa gång.

Relaxia
Member
Medlem
1281117
July 7, 2012 - 7:39 am
sp_Permalink sp_Print

Då var det dags att börja dra kablaget för kameran.

Jag börjar med att ta loss panelen på bakluckans insida.
Här börjar jag få användning för de brytspakar jag införskaffade på Jula.

För att lossa sidpanelerna är det bara att få grepp och dra till.

Panelbiten sitter med två snäppfästen.

Samma sak gäller för den övre panelbiten.

Den sitter med 4 clip.

Öppna plastskyddet i handtagsdelen och skruva loss de två skruvarna.

Lyfter man på gummilisten så finner man där 4st clip. Dra loss dem med ett verktyg.

Ytterligare två clip sitter på sidorna/ovankanten.

Panelen sitter med ytterligare några dolda clips. Med lite ryck lite från kanterna så lossnar de.

Ett clip upplevde jag sitta lite hårdare (grönt i bild). Kanske hade det gått bra att rycka det med, men med ett drag i sidled så lossnade panelen från clip:et istället. När jag senare skulle sätta tillbaks panelen var det lättare att ta bort clip:et från metallen och sätta fast det på panelen instället för att försöka trä på panelen på clip:et.

Gummiskyddet lossnade ganska lätt när man började dra i kanterna.

Panelen för bakersta pelaren lossas med ett ryck uppåt. Den sitter på tre clip.

Nu börjar kabeldragningen!
Efter lite lirkande fick jag in kabeln upp bakom takpanelen (fick hålla ner den, en behövde inte lossa några skruvar) och upp genom takplåten.

Det var inte lätt, men med mer lirkande, och typ den tekniken man använder för att trä tillbaks midjesnöret i mysbyxorna när det har åkt in i linningen, lyckades jag trä kabeln igenom gymmiskyddet.

Med ytterligare lirkande och hjälp av att kunna dra kom den gjutna klumpen igenom den med.

Och sen var det bara att trä kabeln genom hålen i plåten.

Då jag inte monterar kameran vid detta tillfälle placerar jag kontakten vid ungefärlig position och lägger kablarna utmed befintligt kablage.

Strömkabeln räckte inte längre än till bakersta pelaren, så där får den skarvas.

Tills nästa gång får resten av kablaget ligga i ena bagagerumsfacket.

Fortsättning följer...

Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
1281142
July 7, 2012 - 8:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Shit vad mycket kabel det är i en bil nuförtiden.

Ser fram emot resultatet!

Relaxia
Member
Medlem
1281144
July 7, 2012 - 10:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Marquzz wrote: Ser fram emot resultatet!

Inte lika mycket som jag 😀

Nu har jag dragit videokabeln den långa sträckan, och så här gjorde jag...

Först, tömma bagaget! Plocka loss luckan till reservhjulet och plattorna på var sida om luckan. Bara att dra loss, sitter inte hårt.

Börja framifrån. Lyft upp gummilist med plastlist och golvmattan.

Vik loss gummilisten från plastlisten och golvmattan.

Nästa moment kan vara lite besvärligt, men jag föredrar att göra det då det blir lättare att dra kabeln sen.
Plastlisten sitter fast med breda plastfästen. Plasten är relativt mjuk, så man kan föra in ett spetsigt stadigt föremål (typ en minimejsel eller liknande) och försiktigt snäppa upp fästena. Det kräver milt våld, men delarna syns inte efter att man gjort i ordning efter sig, så lite märken gör inget.

Tag sen loss baksätet. Ta tag i framkanten och ryck till uppåt. Sätet sitter fast med två öglor som sitter fastklämda. Med ett stadigt ryck släpper det. Man kan behöva göra det från var sida.

Plastlisten vid bakdörren har ett clip som doldes av baksitsen. Lossa på clip:et med ett verktyg.

Gör sen på samma sätt som vid framdörren. På två ställen sitter det fast med besvärliga fästen.

Nedre panelen mellan dörrarna sitter med några clip. Man behöver inte lossa på hela panelen, men på några ställen för att kunna trä igenom en kabel.
Drar man loss nedre delen på panelen så ser man ett clip med en metallögla fastsatt. Trycker man ner den lilla flärpen på clip:et så kan man lätt få loss det från plåten.
Ett "vanligt" clip sitter lite högre upp. Det lossnade utan bekymmer.

Lite högre upp sitter en metallbit. Vid senare montering måste man trä panelen över den, om man nu drog så långt, jag gjorde tydligen det.

Samma panel framifrån. Drag loss panelen från det gröna clip:et. Hänger clip:et med blir det enklare vid montering. Jag fick trä panelen över clip:et istället. Inte så svårt i detta fall, men lite trixigare.

Lossa på skruven som håller den mjuka delen vid sidan av det bakre ryggstödet.

Fäll ryggstödet. Lyft på plattan som sitter ihop med ryggstödet och fäll över det så det ligger på ryggstödet. Plattan sitter med ett (1) clip i mitten (som kan fara iväg om man bara rycker i plattan...). Hittade det, men det finns många skrymslen när panelerna är borta. surprised

Lossa sen på skyddsplasten längst bak i utrymmet. Sitter med 6 clip, 3 på varje sida om låsfästet.

Nu är det dags för den stora bagagesidan. Den kan vara lite knepig, men tar man det i rätt ordning så är det inte så farligt. Lite typiskt att man måste lossa på så mycket innan bara.

Lossa på skruven som sitter innanför påskroken. Lite längre bak sitter ytterligare en skruv som låg dold bakom den bakersta pelarpanelen. Lossa den med.

Vid fästet för bagagerumsrullgardinen sitter en skruv bakom ett platsskydd.

Utmed golvdelen sitter 3st lastkrokar som var och en döljer en skruv. Lossa dem.

Efter att de 6 skruvarna lossats, ta bort plattan vid hjulhuset.

Nu är det bara att börja framifrån.

Drag upp den mjuka delen. Dra den först lite utåt från sidan för att inte fastna i den gängade delen som sticker ut. Kom ihåg den vid återmontering!

Mjukdelen sitter även med ett snäppfäste högst upp. Lirka loss det.

Ta bort det beige:a clip:et.

Nu går det att lyfta ut hela den bakre panelen och dra den nya sladden utmed befintligt kablage.

Videokabeln räckte ganska lagom fram till mötande kontakt för displayen. Några dm till godo.

Dags att koppla in sig mot det befintliga kablaget.
Vid den bakre pelaren finnes följande kablage. Den brun/gula kabeln är den som går till backljuset och spänningssätts när man lägger i backen. Kabeln går visserligen in i bakluckan, men jag valde att göra kopplingen här.
Den svarta kabeln på andra kontakten är återförande jord från belysningen.

Och så här blev det. Det var lite tight att komma på den brun/gula kabeln utan att skala bort lite tejp, men den skarvdelen med en massa orange kabel fungerade ypperligt. Man ser även min skarvning (blå skarvhylsa) lite högre upp där kamerans strömkabel slutade.

Sen är det bara att montera tillbaka allt i omvänd ordning 😀

Nu är det bara en kort kabeldragning framtill och montering av själva kameran kvar... Hoppas jag får tid och väder till det imorrn.

Relaxia
Member
Medlem
1281274
July 11, 2012 - 9:40 am
sp_Permalink sp_Print

Dags att fortsätta med monteringen av kameran.
Fortsätter från att bakluckans innerpanel är avlägsnad.

Bakluckans ytterpanel sitter med ett antal muttrar. Dessa kommer man åt från ett antal hål innifrån.

På bakluckans kanter sitter två plastskydd, dessa avlägsnas genom att först skruva ut den clip som syns. Det som skruvas ut är den del som får det att expandera.

Skyddet sitter med ytterligare två clip. Innanför finns två muttrar till. Samma sak gäller andra sidan.

Innan ytterpanelen lossas kan det vara bra att lossa på de kontakter som den är kopplad med.
Den vänstra i bild är till backljuset. Där ser man den brun/gula kabeln komma fram. Den högra i bild går till skyltbelysningen.

På andra sidan sitter kontakten för dimljuset.

Sen är det dags att börja lossa på ytterpanelen. Det ser ut att bli nasty här bakom. Inte ett ställe man tvättar särskilt ofta.

kablaget till skyltbelysningen sitter med en gummitätning.

Den går att pilla loss så att man får loss hela panelen.

Efter lite beslutsamhet placerar jag kameran. Förborrar med ett mindre borr.

Och borrar sen med den storlek som behövs för kameran.

Och sen monteras den i hålet.

Jag fick fundera lite hur jag skulle dra sladden, och det fick bli att skära ett snitt genom tätningen för dimljuset.

Oden sätta fast den med en tejpbit. Förhoppningsvis kommer det fortfarande vara tillräckligt tätt.

När jag skulle sätta tillbaks ytterpanelen med kameran monterad krockade det lite.

Då flärpen inte används fick den ge sig.

På insidan kunde jag sen koppla ihop delarna.

Ska erkänna att jag hade tagit till med för lite kabel då jag drog kabeln till "fel" sida av bakluckan. Fick bli att lossa på några paneler för att dra tillbaka lite kabel. Framtill hade jag ju några decimeter över.
Kan rekommendera att göra denna del först istället.

Och så blev det. Kameran är till slut monterad ganska centrerad.

Sista momentet blir att mata displayen med ström. Displayen ska matas med ACCESSORY-ström, dvs samma som stereon och annat som går igång efter första hacket när man vrider nyckeln.
Kommer därför gå på ACC-matningen till stereon.

För att lossa på stereon, börja med att dra loss listerna på båda sidor.

Tag sen ett lämpligt föremål och bryt loss ringen runt växelspaken.

Se till att ringen har släppt helt. När den väl lossats från framkanten är det inte svårt att få loss resten.

Ta tag under det nedre facket och drag det uppåt/utåt för att lossa det.

12V-uttaget sitter men en kontakt. Lossa den och lägg facket åt sidan.

Hela enheten sitter med 6st skruvar. En på var sida sitter lite längre in och kan vara lite svårare att komma åt.
Använd rätt mejsel (PH2) för att minska risken att tappa skruven.

När man fått ut enheten en bit kan man lossa kontakten till varningsljuset.

Den lossas lättast genom att trycka underifrån på den flärp som håller fast kontakten.

På ljudenhetens baksida sitter en bred kontakt. Det är den gul/röda (+ ACC) i mitten, och den svarta (GND) bredvid som ska ge spänning till displayen.

Under handsfacket sitter ett plastskydd som sitter med tre grå clip.

Bakom det finns gott om plats att dra lite kabel.

Här är nu kabeln dragen. Man får pilla fram den bakom de paneler som inte är lossade.
Nu har jag ingen bild på kopplingen bakom ljudenheten, men tror inte det behövs. Dessutom har jag så mycket andra kopplingar där sen jag gjorde om ljudet, så det är kanske lika bra.

När man sen ska montera tillbaka ljudenheten så kan vänstersidan vara lite trixigare då den inre skruven även fäster ett annan plåtbit, och både plåtbiten och enheten ska på en liten pigg där inne.

Här kommer kabeln fram från gömslet bakom handskfacket.

Tillslut är allt draget och kopplat.

Givetvis var tvungen att testa direkt! Det ser mörkt ut, och det är ganska mörkt med solbrillorna på, men tar man av dem ser man skapligt.
Och lagom till att man hunnit plocka i ordning och stänga bagageluckan kom regnet.

Och vilket regn sen. Rena skyfallet. Tur att man hann klart 🙂

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
1281279
July 11, 2012 - 10:46 am
sp_Permalink sp_Print

Mäkta imponerad!
Du kan din sak.
Fungerar det som det ska?

Relaxia
Member
Medlem
1281316
July 11, 2012 - 6:02 pm
sp_Permalink sp_Print

whak;1281407 wrote: Mäkta imponerad!
Du kan din sak.
Fungerar det som det ska?

Tackar.
Jo det hjälper att man har tillgång till servicemanualen där typ allt finns med 🙂
Det fungerar ganska bra. Skärmen kunde ha varit lite ljusare (har inte kollat om det går att ställa in) och sen så släcks bilder ett par sekunder ibland 🙁 vet inte om det beror på glapp eller något annat. Måste undersökas... Generellt sett är jag iaf nöjd. 😀

bha*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 676
1283166
September 15, 2012 - 8:45 am
sp_Permalink sp_Print

Bra jobbat!

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1283178
September 15, 2012 - 10:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Undrar vad det hade kostat att få den installerad av en märkesverkstad?

slimx
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 67
1287430
February 12, 2013 - 5:51 pm
sp_Permalink sp_Print

inte illa du 😀
kanske göra så någon dag jag också 😀
men funderar mest på att köra in en 30 tummare i golfen 😀

Morkul
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
1287485
February 14, 2013 - 12:40 am
sp_Permalink sp_Print

Såg detta först nu.

När jag uppdaterade vår Volvo V70 förra året med en del ny elektronik så byggde jag även in en lösning som är mer eller mindre identisk med din. Vid en poliskontroll i somras åkte jag på böter eftersom kameran var för lång monterad, försökte bestrida men det hjälpte inte. Löjliga lagar anser jag men vad kan man göra?

Nu mer har jag två kameror där bak, en lågt monterad vid nummerskylten som används när man backar och en högt monterad precis under bromsljuset i bakrutan som används under körning. Där av att jag tyckte det var mycket bra med två videoingångar så man kan växla kamera.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 63
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL