January 28, 2015
Halloj!
Nu när leveranser av delar börjar närma sig så tycker jag att det är dags för en ny bygglogg!
Hårdvaran kommer vara ganska oförändrad från idag, men det ska bla. in ett tredje r9 290 och mera vattendelar såklart 🙂
Tanken med detta projekt är att få Corsairs 900D att se ut så som jag tycker det ska invändigt, i dagsläget tycker jag att det har på tok för mycket hål i moderkortsplåten, alla lufthål i den bakre panelen som är källa Nr.1 till allt damm i riggen och avsaknaden av en midplate är de tre största problemen jag ser med chassit så det ska vi göra något åt, vill även täcka över 5.25" baysen samt HDD-buren för att det ska bli extra cleant på insidan!
Mobo: ASUS Rampage IV Black Edition
CPU: 4930k
GPU: 3-Way R9 290
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB
PSU: Corsair AX1200i
SSD: Kingston V300 120GB
Lagring: Samsung 1TB
Chassi: Corsair 900D
CPU Block: EK Supremacy Nickel/Plexi
GPU Block: EK-FC Original CSQ Nickel/Plexi
Mobo Block: EK-FB KIT ASUS R4BE Nickel/Plexi
RAM Block: EK-RAM Monarch X4 -CSQ Nickel/Plexi
Rads: 480+480+240
Fittings: Feser TFC
Slang: PrimoChill LRT 13/19 Crystal Clear
Fläktar: 10x SP120, 2x AF120 Röd LED
Pump: EK D5+EK-D5 X-TOP CSQ Plexi
Vätska: Mayhem's Pastel Red
Det blir som ni ser ingen akryl i detta bygget och jag hoppas jag får ihop det med alla vattenblock som sitter så pass nära varandra runt CPU'n, kan hända att det blir akryl längre fram, men tillsvidare fortsätter jag köra slang!
För er som inte vet hur riggen ser ut idag så kommer lite kassa bilder här!
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
January 28, 2015
Som ni ser är kablarna ett rent helvete idag, BitFenix Sleeved Extentions inte särskillt snygga eller praktiska samt riktigt tråkig kvalité på sleeven, det ska vi göra något åt!
Så jag tycker vi startar denna byggloggen med att introducera min första sponsor någonsin!
CableMod | Cables Perfected.
Cablemod kommer bidra med ett helt sleevat kitt till mitt AX1200i, de har precis haft sin Sverige launch och jag tycker verkligen att ni borde ta en titt på deras produkter, grymt prisvärda och snygga kablar!
Kommer en närmare titt på detta kitt när jag får hem det 🙂
Ett stort tack till Thomas och CableMod!
January 28, 2015
January 28, 2015
Hallå!
Fick hem mina cover plates idag, är riktigt nöjd och tror det kommer bli grymt bra! 🙂
Några få problem med en av mina specialbeställda covers som jag fick lite för korta skruvar för men det ska ordnas.
Här är alla delarna som jag fick hem!
Backplate, Midplate, Mobo tray, 5.25"/HDD covers och en PSU cover 🙂
Packade upp allt och det kliade för mycket i fingrarna så jag vart tvungen att testmontera en del!
Fläktkontrollern ni ser ska bort och en NZXT Grid+ ska ta över.
Nu fattas bara mina kablar som har blivit försenade, skickas den 6:e med express så nu är det inte långt kvar tills jag kan börja bygga 🙂
January 28, 2015
Gokväll!
Har länge varit sugen på snabbare minnen och nu när jag ska sätta block på så kunde jag inte låta bli!
Fick bli ett 4x4GB 2133MHz kit från Gskill 🙂
Tänkte skriva ihop en liten snabb guide på hur man monterar EK's ram moduler på alla minnen, tycker att EK's beskrivning var lite undermålig och de ville att man skulle använda en SKRUVMEJSEL för att BÄNDA loss heatspreaders, nej tack om man vill behålla sina minnen hela!
Fina minnen kör stabilitetstest för att se så allt står rätt till, lite fel färg bara!
Här har vi de fyra stickorna som ska få sig en makeover 🙂
1. Börja med att värma på ena sidan av minnet med en hårtork på medium värme, detta gör vi för att få den väldigt klistriga pastan att mjukna upp lite för att underlätta och för att få behålla alla chippen kvar på stickan när vi plockar loss heatspreadern!
2. Ta ett mjukt plastkort du inte är rädd om och börja lirka in det mellan chippen och heatspreadern.
Detta kräver tålamod och att komma mellan första chippet och HS kan vara lite klurigt, vinkla kortet upp mot HS samt vicka lite på kortet så ska det inte vara några problem att komma imellan.
När man väl kommit mellan första chippet och HS så går resten lätt, fortsätt att vicka kortet fram och tillbaks medans du rör kortet framåt. Värm mer om det går trögt! Repetera steg 1 och 2 på båda sidor på alla minnen 🙂
Vips så var HS borta!
Gör rent chippen med lite papper som du blöter ner med alkohol!
4 nakna stickor!
EK är så snälla så de skickar med färdigskurna thermalpads, bara att placera en liten fyrkant på varje chipp.
Det lättaste enligt mig var att placera den sidan av EK's HS som blocket skruvas fast i först och sist den andra delen!
Första klar, grymt mycket snyggare!
Nu är det bara att repetera på resterande stickor 🙂
Alla 4 klara, dags att åka in i riggen.
Cleant som fan!
<3
Hoppas detta hjälper er! 🙂
January 28, 2015
Hallå hallå! 🙂
Här har det varit ganska tyst, ber om ursäkt att jag inte uppdaterat er något!
Väntar fortfarande på mina kablar, men vart illa tvungen att riva ner riggen i fredags p.g.a. en liten läcka i en 45graders fitting från 240 radden i botten, bygget börjar närma sig att bli klart men det kommer hela tiden nya problem som ska lösas osv. samt att hela bygget har streamats på twitch, en riktigt kul upplevelse att ha så många inne som är intresserade samtidigt! 🙂
Kan bjuda på lite bilder hur det ser ut idag, slangarna i botten är klara (tack gode gud för de var ett rent Helvete att få till...)
Moderkortsblock på! Spenderade nästan 2 timmar på att få loss en rundad skruv som ASUS verkade ha svetsat fast, fick dra fram dremeln och kapa av den lite försiktigt. Nervöst som fan, hoppas det lever fortfarande 😛
Tre grafikkort med brygga 😀 <3
Utrensat chassi, Coldzero mobo plåt sitter på plats!
Moderkortet har hittat tillbaks, midplate monterad och maskerad för att borra upp hål för passthrough fittings!
Sexiga block! <3 (cpu blocket är inte missfärgat, bara lite mayhems kvar i det!)
Passthrough fittings klara, pump och res monterade!
Snabb överblick, detta kommer bli bra 🙂
Grafikkort på plats, kablage påbörjat och ressen fick flyttas ner för att hamna i samma höjd som moderkortet
Såhär kul har folket på streamen haft! 😀
Måste få tacka er alla som stått ut med mitt slöa skruvande och herp derpande, har haft jävligt skoj och hoppas att de kvällarna som kommer blir lika trevliga! 🙂
January 28, 2015
Lite mer progress!
Fick lite gjort igårkväll.
Majoriteten av slangarna är klara, nästa steg är att börja montera belysning samt toppradd och fläktar!
Väldigt tyst med respons här inne, detta kanske intresserar er mer? 🙂
Ska göra om slangen som går från cpu till chipset, vill ha den mer till höger men just nu så vägrar den sammarbeta med mig 😛
January 28, 2015
Nu går det fort framåt!
Igår fick jag in belysningen och de sista slangarna, vill få den fylld NU! 🙂
De med skarpa ögon kan se att jag gjorde om slangen som går mellan chipset och cpu, jag irriterade mig på den och kunde inte låta den vara som den var innan!
Ikväll blir det att fylla loopen, allt kommer att streamas till twitch från förberedelser till läcktest 🙂
Får hoppas att vi slipper några läckor så jag inte får sitta och skämmas för att jag har klantat till det!
Så mina vänner, vad tycker ni om loopen? verkar vara lite 50/50 om man gillar slangdragningen runt cpu.
och framförallt, vad tycker ni om coldzero panelerna, jag tycker de gav ett REJÄLT lyft till chassit! 🙂
January 28, 2015
Och så var vi framme vid dagens datum!
Hallå igen!
Igår var det dags att dra igång med fyllningen av loopen, självklart var jag ju tvungen att streama det men Twitch.tv bestämde sig för att ligga nere under ~1h och med 50 personer väntandes på att få se allt så fick jag snällt sitta och vänta tills det funkade!
Det märktes ganska fort när twitch väl var uppe igen när man började bli spammad på FB, it was time!
Allt gick bra och körde loopen i 4 timmar under övervakning, samt hela natten har den kört helt utan några läckage 🙂
Ikväll blir det att plocka ihop allt och boota, förhoppningsvis så lever den fortfarande efter min behandling.
Så, vad tycker ni? 🙂
1 Guest(s)