June 19, 2002
Hmm, jag ser inte om du har skyddsjordat chassit, men det hoppas jag verkligen? Sen också; Du har ju hela chassit som jord för moderkortet ser jag, har du anslutit jord ifrån nätaggregatet till chassit också? Borde man inte dra vägguttagets jord till hela chassit för säkerhets skull, eller räcker det med att använda vanlig "nätaggs"-jord?
Sen undrar jag lite vart du bor 😉
March 14, 2001
NH|Noddan wrote: Hmm, jag ser inte om du har skyddsjordat chassit, men det hoppas jag verkligen? Sen också; Du har ju hela chassit som jord för moderkortet ser jag, har du anslutit jord ifrån nätaggregatet till chassit också? Borde man inte dra vägguttagets jord till hela chassit för säkerhets skull, eller räcker det med att använda vanlig "nätaggs"-jord?
Nä men nätagget brukar oftast jord genom skruvarna på kretskortet och dom sitter ju i chassit och lika så moderkortet.. sen har man ju ingen extra jordning mellan korten och "riktiga" jorden i väggutaget förutom genom nätagget då..
Förresten behöver man inte gjorda skruvarna till moderkort och sådant, har då inte jag gjort i mitt trächassi..
February 28, 2005
NH|Noddan wrote: Hmm, jag ser inte om du har skyddsjordat chassit, men det hoppas jag verkligen? Sen också; Du har ju hela chassit som jord för moderkortet ser jag, har du anslutit jord ifrån nätaggregatet till chassit också? Borde man inte dra vägguttagets jord till hela chassit för säkerhets skull, eller räcker det med att använda vanlig "nätaggs"-jord?
😀
hela chassit är jordat genom jord man får
från vägguttaget, bättre jord finns inte! 🙂
varför vill ud veta vart jag bor?? 🙂
June 19, 2002
dark_luna wrote: [quote=NH|Noddan]Hmm, jag ser inte om du har skyddsjordat chassit, men det hoppas jag verkligen? Sen också; Du har ju hela chassit som jord för moderkortet ser jag, har du anslutit jord ifrån nätaggregatet till chassit också? Borde man inte dra vägguttagets jord till hela chassit för säkerhets skull, eller räcker det med att använda vanlig "nätaggs"-jord?
😀
Men är jorden ifrån nätagget alltid samma som jorden som går in i nätagget alltså?
Funderar bara på om du bor i gbg och om du isf är chalmerist 🙂
March 14, 2001
NH|Noddan wrote: [quote=dark_luna][quote=NH|Noddan]Hmm, jag ser inte om du har skyddsjordat chassit, men det hoppas jag verkligen? Sen också; Du har ju hela chassit som jord för moderkortet ser jag, har du anslutit jord ifrån nätaggregatet till chassit också? Borde man inte dra vägguttagets jord till hela chassit för säkerhets skull, eller räcker det med att använda vanlig "nätaggs"-jord?
😀
Men är jorden ifrån nätagget alltid samma som jorden som går in i nätagget alltså?
Funderar bara på om du bor i gbg och om du isf är chalmerist 🙂
Ja det brukar gå en kabel från jorden till själva chassit på nätagget..
February 28, 2005
det här va inte kul! 🙁
apajobbigt att arbeta med en bockad
aluplåt på 1mm, viker sig lätt och alla som
hållt på med en plåt vet att får man ett veck
på plåten är det nästan omöjligt att få den rakt igen,
iaf så rak och slät den va från början! 🙁
nåja, den ska ju ändå bara stå som brandvägg
i garderoben 😉
har inte vågat mig på att göra hålen för knapparna...
hålen för div dioder gjorde med ögonmått och vart
faktiskt helt ok, de är inte så ogämna som bilden visar.
February 28, 2005
hmm...vart inte 100 nöjd med fronten,
dels för att jag råkade buckla till den
och att det va otroligt svårt att fila ut
div hål så att det blir bra...
hålen för "knapparna" vart lite för tjocka
och tanken på att göra detta på 3 till
känns inte så kul! 🙂
så satt å klurade lite på alternativ.
här är en ide för arbetsburken och brandväggen
kanske gör på det sättet på alla burkarna
blir ganska stilrent och lite coolt med allt