November 5, 2002
Lider ofta svårt av basbrist. (not) Men iallafall. De ljudkort som är inbyggda på moderkortet är oftast inte av fetare modell. Det går lixom inte att få ut så mycket bas utan det låter crappy istället. Nå! Dags att åtgärda lite!
Tanken är att det skall räcka till att driva ett par hörlurar.
På nätet har jag hittat en relativt enkel koppling. [länk]
Kopplingsschemat:
Tänkte på att kretsen vill ha 20/30V enligt spec. Från nätagget kan man ju enkelt ta ut 12V. Ganska mycket lägre, men det borde väl fungera ändå...
Med detta som grund så beställde jag lite komponenter på Elfa kopplade jag ihop en test rigg med bara en kanal.
Guess what!! Det fungerade!!
Tror att om man tar och tranformerar upp spänningen från 12V till 30V så borde effeken bli större, men 12V duger. Ska ta o testa med ett annat aggregat i labbsalen och se hur det blir med 30V 🙂
På skolan finns ju iallafall ett trevligt litet mönsterkortslabb jag jag tänkte nyttja lite 😀
Ritade upp ett schema med dubbla kanaler i det program skolan har...
Och när det var koplat och klart lyckades jag få fram denna PCB...
Det som återstår är då att tillverka det hela...
OM! det är så att fler är intresserade av att göra en liten bass booster till sina lurar så kan jag ju kanske tillverka några fler mönsterkort medans jag håller på...
November 5, 2002
Ljudkvalitén får jag återkomma om. Lyssnade bara efter basförstärkning då jag provisorikt kopplade upp mig. Var pilligt som usan då jag inte hade någon bra anordning till diverse kontakter.
Kommer inte riktigt ihåg hur den simulerade kurvan såg ut, men ska försöka ta reda på det.
Ska även mäta upp en kurva på hur det ser ut i verkligheten med den färdiga koppligen.
November 5, 2002
Men grejjen är ju att den inte är klar ännu. Då hade kriterierna för en projektlogg här inte uppfyllts.
Det har länge legat på is, men nu när jag kommer kunna leka i mönsterkortslabbet fick jag lust att göra klart det jag påbörjade.
Har uppskattningsvis bara gjort 20% av det hela.
November 5, 2002
Nu har jag kommit så långt att jag testar förstärkaren 🙂
Har haft mycket i plugget nu som gjort att jag inte riktigt har hunnit med. Imorgon ska jag förhoppningsvis få ihop ett mönsterkort 😀
Ha kopplat in både höger och vänster.
Det är bra skillnad på basen (om man vill) från att bara köra direkt från ljudkortet. Volymkontrollen fungerar oxå bra.
Det hörs lite brus när jag har på ganska låg volym och om musiken tystnar. Tror det kommer försvinna när jag bygger ihop det och placerar det hela i burken. Misstänker starkt att bruset beror på att det inte har samma jordpotential då jag använder olika nätagg.
Tänker lite på att jag nu endast kör med 12V matningsspäning. 30V står det som max. Undra hur mycker mer de skulle låta :bgrn:
12V räcker långt iaf 🙂
Här är en simulerad kurva på förstärkaren vid max bas.
[Image Can Not Be Found]
21,4dB förstärkning vid 54Hz. 🙂
Ska se om jag hittar den kurvan där jag mätte upp hur det blev i verkligheten.
February 23, 2004
Relaxia wrote: Sorry laxen. Javet att du nu vet men nu vet du det ännu mer 😛
Använde PSpice för att simulera. Finns på plugget...
Okej, tackar! Jag undrar hur det fungerar, jag menar, är det bara att spela någon låt eller så, höja volymen så avläses värden automatiskt?
November 5, 2002
Ramon wrote: Okej, tackar! Jag undrar hur det fungerar, jag menar, är det bara att spela någon låt eller så, höja volymen så avläses värden automatiskt?
Nej nej. Det är inte något ljudprogram. I PSpice ritar jag upp kretsen, anger värden på kondensatorer och sånt. Sen simulerar jag genom att låta en inspänning öka i frekvens från i mitt fall 10Hz till 20kHz. Sen mäter jag helt enkelt vad utspäningen blir och med kvoten av dessa kan jag räkna ut förstärkningen. Allt sker i programmet och jag få då den fina kurvan 🙂
Vad jag sen gör för att testa kretsen och se hur det blev IRL är typ samm sak.
Kopplar in en frekvensgenerator till ingången och en volmeter till utgången.
Det är jobbigt att manuellt behöva ställa om frekvensen och sen läsa av värdet för att sen göra en kurva. Istället använder jag ett program som över en GPIB-bus hanterar frekvensgeneratorn och voltmetern.
Kretsen har jag uppkopplad på en labbräda. Man skulle kunna använda Matlab men det har jag inga skills med. Jag använde mig istället av Labview.
När jag skrivit programmet fungerar det i enkelhet såhär:
10; Dator till Frekvensgenerator -> Ställ in Uin mV sinus f Hz.
20; Dator till Voltmeter -> Läs av spänningen.
30; Voltmeter till Dator -> Spänningen är Uut mV
40; Dator -> Beräkna 20log(Uut/Uin) och lägg in på plats f i diagrammet.
50; öka f
60; goto 10
Diagrammet visar då hur utspänningen beror av frekvensen, dvs förstärkningen 🙂
2 Guest(s)