Projekt: [Bnet]Suprmodd [Update 07/02 ]|Page 4|Projektloggar för större idéer|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Projekt: [Bnet]Suprmodd [Update 07/02 ]
sticksåg
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 180
sp_UserOfflineSmall Offline
775610
November 17, 2004 - 9:12 pm
sp_Permalink sp_Print

StålLången -->............ jag är redan lite stressad i läget så.. stressa mig inte mer tack =)

Har fått plåten, ska jobba lite med den o ta pix sen 😉

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
775657
November 17, 2004 - 9:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad har du för mått på chassit?
Ska själv göra en server burk, ska inte sno någon/några idéer av dig, blev bara så sugen på måttet på ditt chassi som är perfekt.

sticksåg
Medlem
775684
November 17, 2004 - 10:25 pm
sp_Permalink sp_Print

whak--> > 630x610x280mm. är de exakta måtten 😉

nu till min update

Update

NU har jag fått lite plåt o grejer så det börjar nu likna något 😀
DOCK, så fick jag inte fram och baksida...... så, tja, det SKA jag väl få imorron av dom då antar jag annars blir jag inte klad..

[Image Can Not Be Found] Ja, här ser ni hur den serut framifrån med den rostfria plåten, tänk nu på att plåten är vänd åt andra hållet och att den sidan som jag ska ha utanpå sen kommer vara borstad (det sitter skyddsplast på den ) 😉

[Image Can Not Be Found] Här ser ni den från andra sidan. med blixt dessutom 😀

[Image Can Not Be Found] jey, här ser ni tanken änsålänge 😀

[Image Can Not Be Found] Och hur nipplarna som ska fästas i tanken ska sitta

det kommer mer bilder imorron
//bNet

sticksåg
Medlem
776509
November 18, 2004 - 10:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Update

Det blir ingen färdig kompressor kylning tills på dh :(, jag kommer inte hinna det för att jag inte fått tag på någon cnc-fräs i tid :(.. Men jag har iofs gjort en cad på hur blocket ska fräsas och hur det ser ut när mobobrädan sitten som den ska :D.. Vattenkylningen o en större del av chassit blir iofs klart till dh =)

[Image Can Not Be Found] Idag har jag tillverkad en cad av hur mitt block ska se ut. Så som ni ser den ser den ut på andra sida också fast den är spegelvänd.

[Image Can Not Be Found] Här ser nu hur fint jag har ristat upp hur jag ska borra mina hål i mobo-brädan 🙂 (sedan är det även gängade med m3 så att jag kan sätta fast mobot med skruvar sen)

[Image Can Not Be Found] Jey, nu är det klart och jag ska använda mi dremelkopia till att runda hörnerna 😀

[Image Can Not Be Found] Så, nu ser nu hur det ser ut när allt är på plats 😀

[Image Can Not Be Found] Och på fet plats

[Image Can Not Be Found] NOTERA att ajg inte har alla skruvarna och råkade förstöra min m3 gängtapp :(.. så det blir till att åka och köpa sig en ny gängtapp imorron o ta det lite lungnare med m3:an 😀

Det komemr meeeeer bilder imorron 😀 dock vet jag inte om det hinner bli så mkt, men ska iofs köpa en ny gängtapp och lite skruv till mobobrädan imoron, sen så ska jag sätta fast plåten på ramen osv..

//bNet

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
776783
November 19, 2004 - 12:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Now, this... Fyfan vad ballt! Keep up!

ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
782334
November 25, 2004 - 10:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Aja.

Väntar fortfarande på den färdiga kompressorkylningen och måste säga att jag är tveksam till det.

Men lycka till!

sticksåg
Medlem
783452
November 27, 2004 - 8:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Update

[Image Can Not Be Found] Här ser ni en liten överblick var det är någonstans 😀 rad 21 plats 67 på dh :]

Nästa del blir att ta itu med kylningen, kompressorblocket kommer inte bli klart på ett tag för det är avancerat att fräsa ur, så det blir till att fixa det så fort jag hittat en firma som kan göra detta åt mig, för jag har inte de resurserna hemma.. Och jag tror inte jag direkt vill ställa mig och handfräsa ut det direkt, det gjorde jag med mitt t.e.c-block och det tog 3 timmar att fräsa ur med handfräsen, det var ungefär samma konstruktion som dangerdens Imaze1 block, dvs kanaler fram och tillbaka.. något som är jobbigt med koppar är att det är så mjukt att fräsa i, spånen kan smälta fast i fräsen så den går av, och det blir hett snabbt och sånna grejer. Så, det kan jag inte göra just nu i detta läget.. Men jag ska göra det så snabbt som möjligt. Annars så är kompressorkylningen relativt klar så det är bara blocket och monteringen och påfyllningen som fattas..

/bNet

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
783470
November 27, 2004 - 8:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Ser bra ut... ser fram mot färdiga resultatet 🙂 låter som koppar är lite som aluminium å fräsa i, klenar med... fick dock en rekomendation av min bror, använd telurkoppar istället, mycket lättare att fräsa i... det är kortspånigt... aja... ska uppdatera min projektlog. nu... blev klar med ytterligare ett block idag 🙂

Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
784715
November 29, 2004 - 12:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Trevligt 😛 Kunde inte komma till detta DHt men en poler var där och såg det irl.... 😀

Etheral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 855
784812
November 29, 2004 - 6:45 pm
sp_Permalink sp_Print

jag såg dig flera ggr på DH ser jag nu, typ varje gång jag gick förbi där och såg chassit tänkte jag hur tungt det måste ha varit o bära dit 🙂

sticksåg
Medlem
785978
November 30, 2004 - 9:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Etheral --> jag kan säga att det var sista gången jag gör det... och sen kan jag ju tillägga att den inte har någon vattenkylning eller kompressorkylning inmonterad än 😀
.... en truck blir nog mitt nästa inköp

sticksåg
Medlem
871005
April 10, 2005 - 1:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Update

Nu har jag haft min semester i två månader och tänkte sätta igång igen lite lätt, har gjort lite tester igen med en pump som jag köpt (har även köpt ett nytt peltblock som jag tänker ha på sydbryggan). Resultaten blev som jag trodde, och helt normala är dom oxå. Sen har jag fräst halvacpublocket, den sidan som kommer ligga mot cpun, men jag kom inte så djupt som jag ville :(, så jag kommer få göra någon grövre modell som oxå har djupare spår på andra sidan.

[Image Can Not Be Found] En liten överblick över hur det ser ut

[Image Can Not Be Found] Nätagget som rullar på för fullt. Agget ger precis så mycket så att pelter får precis vad den behöver så det går fullt belastat helatiden och värmen på kylflänsen i den mätte jag upp till ca 70C. Så utan titanfläkten hade agget varit away :/

[Image Can Not Be Found] En annan överblick...

[Image Can Not Be Found] Temperatur 1. Den vita termometern visar vattentemperaturen och den andra visar rumstemperatur och blocktempen.

[Image Can Not Be Found] Temp2

[Image Can Not Be Found] T3

[Image Can Not Be Found] Överblick

[Image Can Not Be Found] Lite frost 🙂

[Image Can Not Be Found] Is blir det ganska fort av vatten 🙂

[Image Can Not Be Found] Här är kompressorblocket som är utfräst på ena sidan, fast inte riktigt så djupt som jag hade tänkt mig, men det funkar ändå. Jag kom på att jag kan fräsa med en grövre fräs lite djupare på den andra sidan och sätta den "lilla fräsningen" mot cpusidan...

[Image Can Not Be Found] Yes, inte alltid närbilderna blir så bra med denna kameran, menmen. Denna bilden visar iallafall innan jag ska lackera själva fläkten p åmina titan 120mmare till silver.

[Image Can Not Be Found] En till, ganska lik den andra men slänger upp den endå 😉

[Image Can Not Be Found] Plexiglaset som jag har sågat ut en bit på 90x30mm, rundat hörnerna, borrat 2 stora hål till mina snabbkopplingar och graverat ett stort "jack" intill kanten på biten som det sedan ska sitta en O-ring på. som ni ser..

[Image Can Not Be Found] ..på denna bilden. Yes, fick designa om lite för kopplingarna där, lite snyggare kopplingar och mkt lättare att täta sen. Bara sätta in slangen, och sen är det tätt, smidiga grejer det där :D. jag har inte dragit åt med skruv elelr något anant sånt utan bara pressat fast den hårt så den fått härda med silikonet, och det blev riktigt tätt sedan när jag testade. Och visst var det O-ringen som gjoprde det mesta av tätningsjobbet, faktiskt nöjd med det där, men det är ju inte jättefräsht jsut nu, ska skära av lite silikon och putsa på det lite senare när den tiden kommer, den ska även få ett lager till med isoleringstape, på testen i förra posten så blev det ju lite kondens där, så det behövs..

[Image Can Not Be Found] En annan vinkel på blocket som visar upp lite mer av O-ringen, om ni ser den.. 😀

[Image Can Not Be Found] Jo, efter jag lackerat fläktarna så blev resultatet sådär, jag har även fixat nipplar till radiatorn och skiftat håll på fläktarna så de suger luften utåt. har funderat på det länge, men den bästa lösningen var i detta fallet att det blåser utåt för de får inte plats med fler fläktar på insidan så man kan köra 4 st 120mmare. jaojao

[Image Can Not Be Found] Klaga inte på bilderna 😉

[Image Can Not Be Found] En bild på hur jag dragit rören inuti chassit, lägg märke till pump-nippel-lösningen..

[Image Can Not Be Found] Pumpen fastmonterad. Den sitter som berget med silikon, tyckte det var ganska bra att fästa den med lim istället för att borra upp hål i både plåten och pumpen.

[Image Can Not Be Found] Nu tätar jag alla de 4 nipplarna till tanken med silikonet. (Det är dubbla tankar med inlopp och utlopp i varje tank.) Ska väl vara riktigt härdat om någon timma

Update: Montera tank

Studierna tar upp ganska mycket av min tid, så det har slöat ner projektet en hel del.. Men nu har jag iaf, fixat så att tanken kommit på plats, jag har oxå testkört vattensystemet 😉

En fläkt hade lagt av, så jag körde bara med 1st 120mm fläkt på radiatorn. Resultatet blev en vattentemp på 38C och ett block på -1C, så kallt går den iaf ;D. Flödet var helt okej det också.

Tank
[Image Can Not Be Found] Här har jag borrat små hål till en början
[Image Can Not Be Found] ..Och sedan de stora, men inte helt igenom för det behövdes inte 😉
[Image Can Not Be Found] Jag hade inget borr som var så stort, eller höll för att bora ut något så stort, så det blev till att ta fram sticksågen och sedan putsa kanterna med dremeln (det gick åt 4st "sandpappersrullar")
[Image Can Not Be Found] En ennan bild på hur jag putsat, fast på den oborstade sidan.
[Image Can Not Be Found] Här sitter det på plats
[Image Can Not Be Found] Här med
[Image Can Not Be Found] På plats i chassit som det ska sitta, beklagar det dåliga ljuset.

Kommer snart fler..

/bNet

Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
871071
April 10, 2005 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Fint fint. Hemskt mycket fint... 😀

sticksåg
Medlem
891699
May 16, 2005 - 7:55 pm
sp_Permalink sp_Print

en Liten Update...

[Image Can Not Be Found] fronten

[Image Can Not Be Found] Överblick ovan

[Image Can Not Be Found] Kompressorn som inte är alltför putsad 🙄

[Image Can Not Be Found] Startanordningen till kompressorn och den lilla fläkten 🙂

[Image Can Not Be Found] Nu är den putsad..

[Image Can Not Be Found] Kromad! 😮

[Image Can Not Be Found] Passar helt perfekt..

[Image Can Not Be Found] På platsen där den ska sitta framöver...

Kan säga det att kompressorn är låååååångt ifrån färdigputsad, och efter jag har putskromat den så ska jag lägga på ett lager med klarlack..
men mer kommer snart

//bNet

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
891703
May 16, 2005 - 8:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Blir nog snyggt detta kanske..

sticksåg
Medlem
891708
May 16, 2005 - 8:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch, Jo jag hoppas på det ;P.. Efter jag har polerat upp kompressorn tänkte jag lackera in ett motiv på hjässan av kompressorn, men vad det blir för motiv kommer snart 🙂

Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
903506
June 5, 2005 - 12:53 am
sp_Permalink sp_Print

Det tar sig !!! Jävligt nice jobb med kompressorn och med vattentankarna 😀

sticksåg
Medlem
911716
June 24, 2005 - 10:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Farbror wrote: Det tar sig !!! Jävligt nice jobb med kompressorn och med vattentankarna 😀

Tackar, vattenkylningen rullar nu men jag har ännu en bit kvar på vägen. Återkommer med bilder så snart jag kan.

Hans-Erik
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 807
912819
June 27, 2005 - 6:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Riktigt snyggt!
Mer bilder!! 😉

sticksåg
Medlem
914664
July 1, 2005 - 11:49 pm
sp_Permalink sp_Print

bilder säger allt

[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]

allt för stunden, snart ska det svetsas ihop, men det lär ta ett tag nu som det är sommar också 😎

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 65
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL