Projekt: CNC maskin|Projektloggar för större idéer|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Projekt: CNC maskin
Avatar
Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
Member Since:
November 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 28, 2009 - 10:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu är det dags igen!
Det var ett tag sen jag la ut ett projekt här, och det beror mest på att jag inte gjort så mycket i projektväg. Det jag tänkt göra nu är något jag tänkt på under lång tid. Senare år har jag blivit mer o mer återhållsam med vad jag tillverkat, mycket på grund av att jag inte riktigt haft resurserna, nu tänker jag ta tag i problemet och skaffa mig en del av resurserna!

Att skapa i trä är ju ofta väldigt trevligt, om man har verktyg för att få till exakta koordinater och perfekta cirklar blir det ännu roligare. Därför ska jag bygga mig en CNC-fräs. (Computer Numeric Control)

Det finns en del forum och sidor där folk diskuterar och visar sina CNC-maskiner, och kommer göra som jag blivit rekommenderad att först bygga en liten maskin med lite sämre precision och med hjälp av den bygga en lite större maskin med högre precision.

Den allra första kommer dock bli en lab-maskin åt min kompis som kommer stå för mjukvaruutvecklingen. Den kommer bestå av två stegmotorer för X- och Y-led och sen ha en penna som kan rita på ett papper.

Har skissat på lite olika modeller men bestämt mig för den på bilden. Skippar en massa kullager här och kommer använda lågfriktionsband.

Detta projekt kommer ta ett tag, bara så ni vet 🙂

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1236475
October 28, 2009 - 11:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Sweet med CNC, har en själv i MDF. 🙂
Blir själv till att bygga en ny nåtag, helt i aluminium för många gånger högre precision och möjlighet att fräsa hårdare material bättre.

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1236606
October 31, 2009 - 2:07 pm
sp_Permalink sp_Print

En fråga bara. Du skriver att din kompis ska stå för mjukvaruutvecklingen, vilken mjukvara? Styrprogrammet för fräsen?

Varför inte i så fall använda något färdigt, som exempelvis gratisprogrammet EMC2 (eller det oändligt dyrare Mach3)?
Även fast de är en enkel fräs finns det ju ingen anledning att skriva styrprogrammet själv. Precisionen, hastighet och kompatibilitet med CAD och CAM programmen kommer garanterat bli lidande.

Använder själv EMC2 och är grymt nöjd med det.

Avatar
Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
Member Since:
November 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1237030
November 7, 2009 - 11:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Har sett att det finns program etc, och jag tänkte ställa frågan vad du använder, och om du byggt din fräs helt själv, vad du använder för motorer, verktyg etc, men har inte hunnit ännu bara 🙂

Hur polaren gör med mjukvaran är upp till honom, än så länge har han bara lekt lite med en motor och testat styrkan. Att använda något färdigt är nog tanken, men mjukvaruutvecklare som han är vill han nog hitta på något någonstans.

Den första nu enklaste modellen har jag börjat bygga nu och den har enkla billiga unipolära motorer, vilket innebär enkla drivkretsar.

Ägnade halva dagen till att slappa, och anrda halvan till att bygga.


Kapade till lite bitar i 12mm MDF.


Kände för att göra några lätthål.


Vilket är ganska jobbigt...


Skruvat fast den list som arbetsplattan kommer glida på.


Skruvat ihop bottenplatta och sidor. Gavlarna väntar jag ett tag med.


Kullagren (clas ohlson inlineslager) passade perfekt i ett 22mm hål.
Lagret var någon tiondel större än hålet vilket gjorde att det blev riktigt tight och bra.


Skenorna för Y-axeln. Skruvar ihop och sätter på glidband.


2 skenor klara, resten hoppas jag hinna med imorrn.

Nu är det över midnatt och jag tänker sova!
Kommer nog en update imorgon kväll.

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1237036
November 8, 2009 - 12:53 am
sp_Permalink sp_Print

Nej det är en "lillasyster" som jag fick tag på, kolla på elektronikforumet för mer information, är en hel hög som har dessa fräsar. Är en hög med modifieringar i efterhand så den är inte exakt som orginalet.

Stegmotor 57STH56 (bipolär)länk
Kontrollerkort baserad på A3979SLP länk
Kress FME 800 som fräsmotor länk
Alla möjliga frässtål, allt från små gravyrstift, pinnfräsar (rundade som vanliga) i olika storlekar och utformning till vanliga borrar.

EMC2 används för att styra fräsen, gratis och fungerar grymt bra:
http://linuxcnc.org/
Ritar i något CAD program eller i Sketchup. Som CAM använder jag ArtCam för det mesta.

Nästa fräs blir som sagt i aluminiumprofiler med fast portal och den bygger jag själv. Kommer bli mycket bättre mekanik, så som kulskruvar istället för gängstång och linjärlager (tex länk) istället för vanliga rör med lager. Priset däremot sticker iväg direkt, trots att jag kan återvända stegmotorer och kontrollerkort. Vad det kan tänkas kosta vill jag inte fundera på än... 😛

Det som är det jäkliga med cnc-byggande är att man nästan måste ha en cnc-fräs för att bygga en vettig cnc-fräs, lite moment 22 alltså. Nu har jag ju visserligen en fräs redan så det ordnar ju sig såklart.

Avatar
Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
Member Since:
November 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1237037
November 8, 2009 - 8:48 am
sp_Permalink sp_Print

Bra med länkar 🙂

Jo har läst rekommendationer om att först bygga en enklare maskin för att med den kunna bygga sig en bättre. Vilket kan kännas surt, men det blir ju förhoppningsvis en maskin man han använda med.

Har funderat på hur jag ska göra med den större maskinen jag bygger. Problem nr1 är ju att jag inte har någonstans att ha den 😕 så den kanske inte kan bli så stor.
Har lite erfarenhet av aluflex item profilsystem genom jobbet, och de kan även såga till alla bitar och fräsa det som behövs, men det känns som att det kan springa iväg i pris då. Har inte funderat färdigt riktigt ännu. Kanske kombinera aluminiumprofil och MDF.

Nu ska jag ut till farsan och försöka bygga klart.

Avatar
Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
Member Since:
November 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1237131
November 9, 2009 - 9:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Han inte alls med så mycket som jag hade önskat igår. Men 2 bilder blev det.


Y-axel delen ett steg närmare.

hez_guess
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 131
Member Since:
January 29, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1237523
November 15, 2009 - 11:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Ser coolt ut! 🙂 Dags å slänga upp en liten uppdate snart tycker jag! 😉

Funderar på penhållaren du har gjort, känns som om det kommer bli svårt att få ett lagom tryck från pennan vartefter blyertsen går åt... Antingen för hårt å då går pappret sönder, eller för löst å då blir det inget ritande?

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1237525
November 15, 2009 - 11:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Bläckpenna?

Annars är det ganska lätt löst, ett litet rör man sätter pennan i som gör att den tryck på pappret med sin egen vikt, alternativ en vikt ovan på pennan.
Ännu bättre kan det nog vara med endast blyerts"kärnan" i röret.

Relaxia wrote: Kanske kombinera aluminiumprofil och MDF.

Ja det går ju att göra såklart, men det beror ju lite på hur man i övrigt dimensionera fräsen. I mitt fall lär nog linjärenheterna bli dyrare än profilerna så då känns det dumt att snåla in på dessa.
Kombinera i en konstruktion likt lillasystern eller liknande är nog inte så dum idé däremot.

Avatar
Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
Member Since:
November 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1237558
November 16, 2009 - 3:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu blir det bara en liten update då jag bara kommit lite längre.

Pennan kommer vara en kulspetspenna där "bläckenheten" i pennan trycks neråt med en gummisnodd eller nåt. På så sätt kommer trycket vara jämnt belastat.

Det finns iof möjlighet att fästa andra "verktyg", men har inte funderat så mycket på det. Prio 1 är bara att kunna rita på papper. Kanske man kan utveckla med att kunna lyfta spetsen, förmodligen enklast genom att lätta på trycket som trycker ner spetsen... Senare fråga.

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1237562
November 16, 2009 - 3:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Hm nu såg jag något jag helt missat tidigare. Du kommer alltså inte ha någon Z-axel (upp/ner) utan endast fast. Även fast man bara ritar så vill man ju lyfta penna ibland.
Det går ju visserligen att lösa på annat sätt när det bara gäller en penna, att trycka ut spetsen som du skriver. Men jag tycker nog du bör fundera på en sån lösning direkt på du säkert kommer sakna den annars.

Avatar
Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
Member Since:
November 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1238376
November 30, 2009 - 12:55 am
sp_Permalink sp_Print

Nu har det börjat likna något.

Den är inte ordentligt injusterad ännu, och ska skaffa några brickor och låsmuttrar, annars är själva konstruktionen klar. Lite el-jox som ska till, ytterligare en stegmotor monteras och sen hitta någon lämplig armerad slang för överföring från motor till axel.

Avatar
Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
Member Since:
November 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1244301
March 2, 2010 - 10:20 pm
sp_Permalink sp_Print

ÄNTLIGEN så har det hänt något.

Min programerarvän och jag har för första gången kopplat ihop våra delar, och anmärkningsvärt nog så fungerade det på första försöket!

Än så länge är det bara lite hårdkodad rörelse. 50mm en axel i taget, blir en kvadrat.

Avatar
Tidsdjuret
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1268
Member Since:
July 14, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1244321
March 3, 2010 - 2:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Gratulerar till en lyckad konstruktion!

Vilken känsla att lyckas på första försöket 😀

Avatar
KeeKe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 672
Member Since:
November 30, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1244323
March 3, 2010 - 2:58 pm
sp_Permalink sp_Print

det där är bara sååå coolt! 🙂
Gratulerar

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 129
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL