March 24, 2004
OfflineTänkte dela med mig av en väldigt enkel lösning för att få tukt med ljudet som datorn skapar.
Åk till mekonomen (Dom finns nästan överallt) och köp "skummatta".
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found] Två mattor på 20mm och en lite större bit på 30mm. Var noga och ta dom som har klister på ena sidan så du slipper klistra själv. Lättare att bara trycka dit, även om det blir några kronor dyrare.
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found] Köp en skapell om du inte har det, och börja pussla med bitarna så dom passar.
[Image Can Not Be Found] Tejpa för all hål innan du sätter dit mattan. Jag tog mattan som var på 30mm på sidorna och 20mm på luckor, golv & tak.
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found] Taket vara ganska svårt, men var noga med att kappsla in chassi-fläkten noga. OCH täck INTE för några lufthål på nätagget.
[Image Can Not Be Found] Om du inte har många fläktar, skaffa då en till, det blir väldigt varmt med dessa mattor, dom isolerar värme eftersom dom igentligen ska sitta i bildörrar, bagageluckor mm.
Resultat: Det blev mycket tyst, man hör bara lite sus från nätagget. Rekommenderas!
Pris: 219:-
March 24, 2004
OfflineAnledningen till att jag tog med folie var för att jag inte ville ha massor av skit som fastnar. En matta utan folie drar åt sig dam som bara fan.
Jag fick faktiskt 2 grader kallare, men det är nog bara för mig. Nu går luften i rätt riktning ocg slipper "störas" på vägen. Chassit "läckte" som ett såll tidigare.
Ytterligare matta under hade jag i tanke, men det skulle ha vägt alldeles för mycket i slutändan.
December 16, 2003
OfflineSchmutziger wrote: varför valde du den med folie? det hjälper ju inget...
jag använder den utan folie, och min låda blev 1-2 grader varmareutöka projektet med att köpa bitumen som du klistrar på under dämpmattan, så blir lådan stabilare och slutar att skorra mm.
Kan finnas en poäng med foliet och det är den att efter ett tag kommer
skumgummit att bli väldigt sprött. Folien kommer att hålla "smulorna" på plats...
/Weeeee!
October 6, 2003
OfflineSchmutziger wrote: jag var för snål så jag köpte det billigaste jag hittade.... mina kostade typ 15:- styck.
men om du ska ha en tyst dator, ska du inte ta bort NB-fläkten. de brukar låta en hel del.. eller iaf sätta en större 8-9cm fläkt i närheten o sen köra den i 5v? gör mycket
eller skadda Zalmans passiva. Som jag.
March 24, 2004
Offlinejag var för snål så jag köpte det billigaste jag hittade.... mina kostade typ 15:- styck.
Man får vad man betalar för.
men om du ska ha en tyst dator, ska du inte ta bort NB-fläkten. de brukar låta en hel del.. eller iaf sätta en större 8-9cm fläkt i närheten o sen köra den i 5v? gör mycket
Den ska ersättas med en kylfläns (zalman's nb-fläns), även om den inte låter mycket nu när jag har matta i chassit.
Plexi släpper väl inte igenom så mycket ljud? Tycker att det inte borde göra det iaf.
Bara att slänga in mattorna och se....
March 24, 2004
OfflineDetta är nog faktiskt det enklaste, iaf vad jag vet. Bara att klippa, ta bort skyddsfilmen och trycka dit. Det är ett enkelt material att jobba med, annars brukar det vara ganska svårt att klippa isär osv. Jag har ett server high tower, så om man har ett miditower eller mindre så behövs knappt hälften av mattorna.
EDIT: Vart finns billigast papst-fläktar?
August 20, 2001
Offline_Rob wrote: EDIT: Vart finns billigast papst-fläktar?
March 30, 2003
OfflineNågra frågor.
_Rob wrote: Tejpa för all hål innan du sätter dit mattan. Jag tog mattan som var på 30mm på sidorna och 20mm på luckor, golv & tak.
Alla hål? Vad händer med alla utblåshål och insughål? Det känns som att det borde bli en bastu.
_Rob wrote: Om du inte har många fläktar, skaffa då en till, det blir väldigt varmt med dessa mattor, dom isolerar värme eftersom dom igentligen ska sitta i bildörrar, bagageluckor mm.
Egentligen samma fråga som innan... vad tjänar fläktar till om det inte kommer in ny fräsch sval luft.
Anledningen till att jag frågar är att jag har funderingar på att testa din lösning.
1 Guest(s)

Log In