Projekt: Dubbel vattenkylning i Lian Li PC70 | Första posten|Projektloggar för större idéer|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Projekt: Dubbel vattenkylning i Lian Li PC70 | Första posten
[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1422
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 26, 2004 - 11:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja då har man börjat på att flytta över alla grejor(samt lägga till lite i kylningsväg) till sitt nya lian li-chassi.

Tänkte att nu när jag hursomhelst skaffat mig en digitalkamera så kan jag ju slänga ihop en snabbhemsida där jag lägger upp bilder osv om hur arbeter går...

Detta är väl inget speciellt direkt, men vem vet, kanske någon uppskattar det & kan dra nytta av det? 🙄

Äh, ärligt talat så tyckte jag bara att det skulle vara kul att skriva en "artikel", eller vad man nu ska våga kalla detta, om ett "projekt" för en gångs skull... 😉

Adressen till sidan där jag uppdaterar är: http://medlem.spray.se/tomahawk82/

Kommer att nämna här i tråden när jag uppdaterar sidan eller gjort några framsteg/baksteg i arbetet. Kommentarer samt konstruktiv kritik är högst välkommet! Så länge ni inte klankar ner på mina hemsides/fotokunskaper dvs.... 😉

Bärz
Member
Medlem
Forum Posts: 2735
554670
February 26, 2004 - 11:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Hett! Försök och bli klar med allt nu då! 🙂

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
554684
February 26, 2004 - 11:52 pm
sp_Permalink sp_Print

BearznaiL wrote: Hett! Försök och bli klar med allt nu då! 🙂

Hehe, ska försöka få klart allt imorgon afton/kväll om det går, men tar det ett par dagar extra för att få det ordentligt gjort så får det ta den tiden. Jag jobbar ju också så man kan tyvärr inte hålla igång lika länge som man brukade "förr i tiden" så att säga...

Är bara orolig att man ska slita sönder aluminiet(?) med hålsågen när man ska såga upp de två kvarvarande hålen som sitter så tätt ihop. Plåten borde bli rätt så vek... menmen, tog typ 5-10 minuter att såga upp det första hålet eftersom jag var så jäkla rädd att sabba detta dyra chassi. 😉

Bärz
Member
Medlem
554686
February 26, 2004 - 11:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du inte trycker så hårt och låter det ta den tid det tar med sågen så borde det klara sig. Kanske hälla på vätska i form av olja eller vatten eller likn. ?

Bull
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 450
554706
February 27, 2004 - 12:40 am
sp_Permalink sp_Print

Ser ut att gå enligt planerna än så länge vad jag kan se.
Blir nog ett snyggt, tyst och välpresterande system när det är klart.
Keep it up Nice work

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
554903
February 27, 2004 - 11:40 am
sp_Permalink sp_Print

Länka gärna inte till någon sida såhär, kan du inte klippa in allting i tråden så att man kan läsa det här?
Samt posta uppdateringar här. Meningen med forumet är att man ska kunna läsa och diskutera om framsteg utan att behöva kolla runt på andra sidor 🙂
Ser iaf väldigt intressant ut!
*trådtitel redigerad*

The_Mayhem
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 399
554942
February 27, 2004 - 12:42 pm
sp_Permalink sp_Print

kläm på ett par brädor för att ge plåten extra stabilitet när du sågar vettja

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
554957
February 27, 2004 - 1:16 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|Noddan wrote: Länka gärna inte till någon sida såhär, kan du inte klippa in allting i tråden så att man kan läsa det här?
Samt posta uppdateringar här. Meningen med forumet är att man ska kunna läsa och diskutera om framsteg utan att behöva kolla runt på andra sidor 🙂
Ser iaf väldigt intressant ut!
*trådtitel redigerad*

Okej, ska försöka fixa in allting ikväll så att det finns här i tråden.

PS. Hehe, var du tvungen att fippla in ett stavfel i min topic, eller var det där redan från början? 😉 (Stod "första psten" efter din edit) Ajabaja, dum admin! 😉

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
554959
February 27, 2004 - 1:17 pm
sp_Permalink sp_Print

The_Mayhem wrote: kläm på ett par brädor för att ge plåten extra stabilitet när du sågar vettja

#-o

Att jag inte tänkte på det! Tack för tipset, nu känner jag mig mer säker.
Tyvärr så lär det dröja tills på söndag innan jag fortsätter, då flickvännen börjar vilja ha en del av min uppmärksamhet nu också... 😉

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
555608
February 28, 2004 - 10:05 am
sp_Permalink sp_Print

Nää jag la bara till projekt i början tror jag, du måste stavat fel 🙂
Aja baja, stygg tomahååk 😛

Nå iaf, jag tycker att det verkar onödigt att köra med två slingor. Jag skulle nog ha kört med en slinga med dubbla radiatorer istället, då kommer du att få bättre kylning eftersom du får en högre temperaturgradient mot luften.

Har du redan köpt in grejerna eller?

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
555908
February 28, 2004 - 5:08 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|Noddan wrote: Nää jag la bara till projekt i början tror jag, du måste stavat fel 🙂
Aja baja, stygg tomahååk 😛

Nå iaf, jag tycker att det verkar onödigt att köra med två slingor. Jag skulle nog ha kört med en slinga med dubbla radiatorer istället, då kommer du att få bättre kylning eftersom du får en högre temperaturgradient mot luften.

Har du redan köpt in grejerna eller?

Har redan grejorna, ja. Ser dock inte hur det kan bli bättre med flera radiatorer i en slinga än två separata slingor. Du har ju dubbla värmekällor som värmer upp vattnet då. Jag såg nämligen en rätt fet höjning i temp när jag kopplade på grafikkortet på slingan. Var nöjd med tempsen jag hade innan dess, så detta verkar vara en rimlig lösning enligt mitt synsätt iaf. Dessutom ser det fetare ut.... 😉

||PsYcHo||
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 210
556183
February 29, 2004 - 1:07 am
sp_Permalink sp_Print

Prova att låta kameran hitta lite skärpa innan du knäpper av kortet vettja! Tryck ner knappen halvvägs först, så ska du se att det nog blir finfint sen när du väl knäpper av.

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
556416
February 29, 2004 - 12:08 pm
sp_Permalink sp_Print

||PsYcHo|| wrote: Prova att låta kameran hitta lite skärpa innan du knäpper av kortet vettja! Tryck ner knappen halvvägs först, så ska du se att det nog blir finfint sen när du väl knäpper av.

Största problemet är nog att det är en kass kamera, den var grisbillig... 😉 Med tanke på hur få bilder jag tar per år så kändes det dumt att spendera massor av pengar på en digitalkamera. Kändes bättre att lägga de extra pengarna på datordelar av någon anledning... 😉

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
556648
February 29, 2004 - 4:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså, en radiator blir mer effektiv desto större skillnad det är i temperatur mellan vattnet och luften.

Om vi säger att grafikkortsblockets ut-vatten är 0.5 grader högre än in-vattnet, och att CPU-blockets ut-vatten är 1 grad högre än in vattnet får du en värmegradient på 1.5 grader mellan in- och utvatten. Det är alltså mer än om man tar de en och en vilket gör att radiatorerna blir mer effektiva.

Om du dessutom seriekopplar pumparna (de var av samma modell va?) så kommer du att få ett högre tryck och därmed ett högre flöde vid det block som behöver det mest.

Bara du använder båda radiatorerna ska du se att du får bättre temps med serie- än med parallellkoppling.

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
556714
February 29, 2004 - 5:04 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|Noddan wrote: Alltså, en radiator blir mer effektiv desto större skillnad det är i temperatur mellan vattnet och luften.

Om vi säger att grafikkortsblockets ut-vatten är 0.5 grader högre än in-vattnet, och att CPU-blockets ut-vatten är 1 grad högre än in vattnet får du en värmegradient på 1.5 grader mellan in- och utvatten. Det är alltså mer än om man tar de en och en vilket gör att radiatorerna blir mer effektiva.

Om du dessutom seriekopplar pumparna (de var av samma modell va?) så kommer du att få ett högre tryck och därmed ett högre flöde vid det block som behöver det mest.

Bara du använder båda radiatorerna ska du se att du får bättre temps med serie- än med parallellkoppling.

Okej? Har aldrig tänkt på att det skulla fungera så... Tyvärr så är ju inte pumparna av samma modell, det är en 1048 & en 1046. Det kanske blir alldeles knäppt om man kopplar in båda på en slinga?

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
556730
February 29, 2004 - 5:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan ju koppla dem så att den ena pumpar genom radiatorerna och efter radiatorerna har du den andra pumpen de borde gå.

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
556908
February 29, 2004 - 8:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Pojo wrote: Du kan ju koppla dem så att den ena pumpar genom radiatorerna och efter radiatorerna har du den andra pumpen de borde gå.

Japp, det är nog det bästa i sådana fall.

Bärz
Member
Medlem
557049
February 29, 2004 - 10:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det klart snart? 🙂

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
557303
March 1, 2004 - 11:31 am
sp_Permalink sp_Print

BearznaiL wrote: Är det klart snart? 🙂

Hehe, har tyvärr inte lika mycket tid över nu som jag hade förr i tiden. Det får ta den tid det tar, målet är att det ska vara färdigt nu under veckan iaf. Både jobb & flickvän tar sin tid också, hade man inte haft något av det så hade det varit klart för länge sedan. 😉

Ska ta upp de två resterande hålen i afton iaf. Sen blir det att börja montera allt. Det enda jag är tveksam över är om det verkligen ger någonting att ha en extra pump? Kan man ens märka någon skillnad i temp om man kopplar in en extra pump som de andra föreslog ovan?

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
557415
March 1, 2004 - 1:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså, det är lite tvetydigt när det gäller om mer pumpkraft ger bättre temperatuerr. Det beror på en massa faktorer, men det är ju alltid ballare precis som du säger.
Testa att använda en till rad-slingan och en till blockslingan och se hur det går, då måste du dock tapas med värmepotentialproblemet som jag sa ovan (när det blandar sig förlorar du lite potential), men om du å andra sidan kan du få bättre flöde genom radiatorn.
Det är nog lite hugget som stucket egentligen.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 40
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL