March 4, 2003
Edit: Detta projekt är inte meningen att det ska se snyggt ut, så snälla, inga kommentarer om "ghetto" eller liknande, det vet jag redan.
Har ett projekt arbete i skolan som börjar lida mot sitt slut.
Jag kommer att ta upp lite grundläggande vad jag gjort och varför.
Burken jag använder är några år gammal, det satt en en K6-2 333Mhz i den från början som moderkortet smällde (!) på. Detta gick på garantin och jag fick en Celeron 733, och nu till sist datorn i min sign.
Jag köpte de nya delarna i början på juni och i mitten på juli märke jag hur tempen gick upp till runda 60-65C, detta var visserligen med gamla NF7-S BIOS och med nätagget som enda ventilation.
Jag valde iallafall att få ner temperaturerna i datorn, ett om möjligen något impopulärt val visade det sig. Men det sket jag i.
Burken:
[Image Can Not Be Found]
Först skrev jag upp en liten lista där de komponenter som lät mest var placerade överst. Denna lista såg ut så här.
1. NB-fläkt (standard NF7)
2. HDD
3. Nätaggsfläkt
4. Processorfläkt (Arctic Cooling)
5. Grafikkortsfläkt
Ofta blev jag irriterad över hur min HDD knastrade, så jag gjorde en liten anordning:
ftp://tjockosfettos.serveftp.n.....CF1392.JPG
Här fanns det en massa ledig plats på flera ställen, så varför inte koncentrera prylarna lite?
Själva dämpningen är väldigt enkel: Liggunderlag och buntband.
ftp://tjockosfettos.serveftp.n.....CF1397.JPG
I med den i datorn:
ftp://tjockosfettos.serveftp.n.....CF1398.JPG
Med denna anordning försvann knastrandet nästan helt, men det irriterande vinande ljudet fanns kvar, så jag tog bort en cdrom för att få plats med lite mer dämpande material (liggunderlag). I dagsläget ser det ut så här:
ftp://tjockosfettos.serveftp.n.....CF1741.JPG
Fungerar bra med tanke på vad det kostat mig, inget alls 🙂
Återkommer senare med NB-fläktsbyte.
Edit 2: Tog bort direktvisningen av bilderna
February 4, 2003
March 4, 2003
Dags för nästa uppdatering:
Chipsetfläktbyte. Några av er har säkert sett detta men jag slänger upp det ändå för att ge en helhetsbild av projektet.
Varför ville jag ha bort originalfläkten? Jo, det var den som överröstade alla andra kompontenter med sitt högljudda vinande.
Först, väck med det gamla:
ftp://tjockosfettos.serveftp.n.....CF1444.JPG
På med Arctic Silver 5, det går åt en del. Och det hade säkert varit billigare att välaj någon annan pasta men nu hade jag den här liggandes tillgänglig så jag krämade på (notera ljuset från blixten gör att det ser ut mer än vad det egentligen är). Med tanke på hur lite pasta som låg där från början så borde detta räcka:
ftp://tjockosfettos.serveftp.n.....CF1445.JPG
OJDÅ! Jag hade visst en liten P3-fläns med fläkt liggandes hemma :bgrin:
Den passade precis på, jag fäster den med det mycket underskattade buntbandet:
ftp://tjockosfettos.serveftp.n.....CF1446.JPG
På med fläkten:
ftp://tjockosfettos.serveftp.n.....CF1447.JPG
Vad blev effekten av bytet? Testandet inleddes med att jag för säkerhets skull körde fläkten på 12V. Efter en stunds spelande (det är ju trots allt det mest krävande jag gör på datorn, förutom en 3DMark ibland när jag känner för det). Känner på flänsen och....... Den är jättekall, jag skulle gissa på några få grader över rumstemp, då mina fingrar oftast är kalla efter långa BF1942-sessioner. Men den lät fortfarande för mycket.
Minskar till 7V, spelar en bra stund till. Känner, och den är något varmare, men fortfarande kall. Man kan fortfarande höra den snurra.
Minskar till 5V, spelar och känner. Nu är den nästan varmare än processorflänsen, uscha. Det får bli 7V ändå.
Vid ett litet test i skolan råkade jag tyvärr kortsluta fläkten 🙁
Jag cyklade hem fort och hämtade en 40 (gamla från NB), en 50 (från mitt 9500 Pro, återkommer senare till varför den inte sitter där) och en 60 mm fläkt.
Några minuters tänkande och jag får denna idé:
ftp://tjockosfettos.serveftp.n.....CF1722.gif
Lite "lödning"
ftp://tjockosfettos.serveftp.n.....CF1723.jpg
ftp://tjockosfettos.serveftp.n.....CF1724.gif
Tester visade att denna fläkt kan köra på högre volt men låter ändå mindre än den numera brända fläkten samtidigt som den kyler bättre. Göttans 😀
Edit: Tog bort direktvisning av bilderna
March 4, 2003
Som jag skrev, ljuset gör att det ser med ut än vad det är. Jag hade skrapat av så mycket det gick med telefonkortet. Dessutom hade jag haft på flänsen en gång och sedan tagit av den, då lyfte den med sig pastan upp. Det är verkligen inte så mycket som det ser ut.
Kan tillägga att systemet utan några chassifläktar lät ungefär 42-43dB. Ska bli kul att mäta det nu när projektet blir färdigt.
October 16, 2003
hmm 😀 jag läste på min zalman-tub... citat:
"CAUTION!
Use only as the heatsink compound.
Avoid contact with skin or eyes.
Keep away from children."
så jag antar att de inte e speciellt bra att smeta ut det med fingrarna...
sän hörde jag också att det räcker att lägga en liten liten plutt i mitten så smetar den ut sig själv......
October 6, 2003
Bogus^ wrote: hmm 😀 jag läste på min zalman-tub... citat:
"CAUTION!
Use only as the heatsink compound.
Avoid contact with skin or eyes.
Keep away from children."så jag antar att de inte e speciellt bra att smeta ut det med fingrarna...
sän hörde jag också att det räcker att lägga en liten liten plutt i mitten så smetar den ut sig själv......
En liten "plutt" :eye:
Jag har alltid smetat ut med fingrarna, för att sedan torka av med papper. Aldrig haft problem.
1 Guest(s)