June 28, 2001
very nice, men blir verkligen nordbryggan så varm ? jag har en zalman passiv fläns på och en papst 12db fläkt i nätagget som kyler hela datorn, resten är vattenkylt, visserligen är flänsen varm men du har ju en cpu fläkt som vispar runt rätt mkt luft i lådan, det borde hjälpa rätt mkt.
March 4, 2003
Det har varit lite dött ett tag, så jag kommer ta upp vad som kommer härnäst.
*Fläkthålsborrning
*Kylflänsbyte på 9500 Pro (till Zalmans stora gråa)
*Temp-fäste nära coren.
*Omslipning av den grova ytan på kopparkärnan på min AC TC
Idag inhandlades en utetermometer, lite sandpapper och 36st små dremelkapskivor på Jula i Uddevalla. Ska även lägga ut lite temps, med fläktar av och på.
Displayen på termometern hade unbyggd belysning när man trycker på en knapp. Även klocka fanns med. Denna lampa byts förmodligen ut mot power-LEDn alt. HDD-LEDn (varför inte båda).
Tyvärr inga bilder idag.
March 4, 2003
Uppdatering:
Igår (tisdags) var jag i skolan med datorn.
Först slipades min Arctic Cooling till, från att ha haft en rätt grov yta:
ftp://tjockosfettos.serveftp.n.....%20hpg.jpg
Tyvärr lyckades jag inte får fram glansen. Kunde väl ha tagit till svinto eller Autosol eller liknande, men jag bryr mig inte då kärnan var bra mycket slätare än från början.
Jag passade även på att plocka isär en vecka gammal utermometer vars resistor jag fäste bredvid kopparkärnan på flänsen:
ftp://tjockosfettos.serveftp.n.....CF1939.jpg
ftp://tjockosfettos.serveftp.n.....CF1972.JPG
ftp://tjockosfettos.serveftp.n.....CF1974.JPG
Väl hemma genomförde jag några enkla tester med temperaturen. Kom fram till att termometern visar nästan exakt 5C för lite.
ftp://tjockosfettos.serveftp.n.....CF1975.JPG
Iochmed slipningen av kärnan sjönk idle-tempen med 5-6C vid en klockning i original V med 200*10. Då körs fläkten i ganska exakt 1600rpm.
Edit: Länkfix. Tack BZ.
March 4, 2003
Pojo wrote: Kom fram till att termometern visar nästan exakt 5C för lite.???? Vad är exakt??? Du måste ju tänka på att du mäter i kanten av flänsen så därför ligger du lite under.
Jo det var det jag menade 🙄
Jämförde med tempen på mobot, och javisst tänker jag på att den visar mindre.
Jag har tänkt över framtida utseendet på lådan, och har kommit fram till att den ska vara två-färgad. En färg ska gå över till någon annan med något fräckkt mönster.
Jag överväger om jag ska fixa ett lite flashigare fönster, men då måste man nästan ha lampor och det känns så "fjortis-style".
Hjälp mig :bgrin:
1 Guest(s)