November 5, 2002
En tidigare tråd jag gjorde handlade om att jag vill få ideer på hur ett block skulle kunna se ut. Tråd. (Vissa bilder funkar inte där, fixar det snart).
Nu har jag iallafall kommit en bit och tänkte visa hur det går.
Själva metallbearbetningen har gjorts på mitt gamla gymnasium. Nu måste jag fixa till egna lock... 🙂
April 13, 2004
Snorch wrote: Blev ju fint.. 😛
Men du tror inte att de mesta vattnet kommer ta den mittra vägen i nb/gpu blocket?
Jag tänkte också på det.
Om du gjort / gör om, så kanske det funkat bättre såhär.
Notera mina fina paint skills.
Alltså så där vattnet åker in, är "mitten" gången mindre, och vidgar (eller är rak, fast då smalare) så att inte den största delen utav vattnet tar den vägen, utan sprids över hela blocket.
Endast en teori. 😮
November 5, 2002
Angående NB-blocket. Nej! Vattnet slinker inte igenom mest i mitten. Varför skulle det göra det. Eftersom trycket kommer ovanifrån så kommer det fördelas lika i alla kanalerna då de är lika breda. Att e inte är riktigt lika långa har inte med saker att göra.
Cpu-blocket är (i sin nuvarande form som på bilden) 60x60x20mm. Spårdjupet är 7mm. Det väger ~500g. Det är inte lätt, men inte jättetungt heller.
Undrar lite hur ni tänker när ni skriver inlägg som handlar om att jag inte har tänkt till när jag ritat blocket. Det kan jag ju meddela att jag har gjort, både två o tre ggr.
January 29, 2004
Ser helfint ut! Gillar verkligen det stora blocket! 🙂
4mm har jag hört ska vara lagom från kanalerna till botten av blocket...
Lock kan du väll göra av plexi från clasohlson (8mm)? Nipplar finns att köpa på biltema i linköping... 😉 Bara lite tips sådär...
Vore fräckt å kunna se vattnet i blocket liksom...
Lycka till!
edit: Kom precis på att det där med 4mm bara stämmer på vissa block... så lyssna inte på mig! 😛 hehe
November 5, 2002
hez_guess wrote: Ser helfint ut! Gillar verkligen det stora blocket! 🙂
4mm har jag hört ska vara lagom från kanalerna till botten av blocket...
Lock kan du väll göra av plexi från clasohlson (8mm)? Nipplar finns att köpa på biltema i linköping... 😉 Bara lite tips sådär...
Vore fräckt å kunna se vattnet i blocket liksom...
Lycka till!
edit: Kom precis på att det där med 4mm bara stämmer på vissa block... så lyssna inte på mig! 😛 hehe
Allright! 🙂
Har alla nipplar o skruvar etc. Även plexi 6mm. Ska bara bearbeta dem så det blir fina lock... 🙂
March 14, 2001
Relaxia wrote: Angående NB-blocket. Nej! Vattnet slinker inte igenom mest i mitten. Varför skulle det göra det. Eftersom trycket kommer ovanifrån så kommer det fördelas lika i alla kanalerna då de är lika breda. Att e inte är riktigt lika långa har inte med saker att göra.
Cpu-blocket är (i sin nuvarande form som på bilden) 60x60x20mm. Spårdjupet är 7mm. Det väger ~500g. Det är inte lätt, men inte jättetungt heller.
Undrar lite hur ni tänker när ni skriver inlägg som handlar om att jag inte har tänkt till när jag ritat blocket. Det kan jag ju meddela att jag har gjort, både två o tre ggr.
Jaja inte bli så pyrsig.. 😛
Men det ser ut som den mittra kanalen är så bred att de mesta vattnet skulle ta den vägen, men jag litar väl på dej då..
July 29, 2003
Fasen vad vackert bygge. jag blir sugen på att skaffa vattenkylning och bygga egna block 🙂
Lite frågor...
Hur mkt kostade det att göra dessa två block (metall, nipplar osv) UTAN plexiglaset..
Hur mkt kostar dom andra grejorna man behöver.. pump, nått slags kylelement (radiator?)
November 5, 2002
Hans-Erik wrote: Fasen vad vackert bygge. jag blir sugen på att skaffa vattenkylning och bygga egna block 🙂
Lite frågor...
Hur mkt kostade det att göra dessa två block (metall, nipplar osv) UTAN plexiglaset..
Hur mkt kostar dom andra grejorna man behöver.. pump, nått slags kylelement (radiator?)
Koppar på skroten kostar ~40kr/kg
Några i min gamla lärares klass berabetate det hela som ett projekt i skolan. (skulle ge lite bättre betyg) så det var gratis. Dock fick läraren en flaska whiskey som tack. 🙂
Min pump kostade ~700:- Radiator köpte jag begagnad ~350:-
12:-/st för nipplarna har jag för mig
Mina fina fästvinklar för CPU-blocken fick jag tillverkade av en annan lärare. Kostade en fikakrans 🙂
En silikontub på Clas Ohlson kostade... ~30:- ?
November 5, 2002
Coore wrote: Fan vad snyggt gjort.
Jag är själv sugen på fan att göra egna block, men det går ju fan inte att få tag på koppar.. 🙁
Har du försökt på skroten? Inte bilskroten då, utan metallskroten. 40:-/kg kostade det för mig Inte så farligt om man hittar en lagom bit. (Det gjorde ju inte jag dock ;))
2 Guest(s)